Gå till innehåll

September 2009 - Slantens 90 liter tångakvarium


Rekommenderade inlägg

din lösning där med kylaren , hur pass mycket går kylaren för att hålla nere tempen ?

tycker det ser riktigt trevligt ut i karet och du verkar ju har riktigt roligt med att skaffa 'nya' invånare till det också, en annan får ju använda plastkortet varje gång det ska ramla i något nytt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt kar! Får du ordning på trådalgerna blir färgerna litet klarare så då blir det verkligen topp. Har du prövar tångborre mot trådalgerna? Jag försökte när jag hade kallt salt på 70- talet men fick dem inte att överleva. Att blåstången växer sakta beror säkert på bristande ljus. Den växer ju bara nära vattenytan i havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt och välbalanserat. Tar du någonsin in naturligt vatten i karet numera? om detär möjligt att öka ljusmängden med hjälp av små spottar (3 eller 6 watts LED) just över blåstången så tror jag det kan underlätta för den att växa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla fina ord! Det värmer!

Och ett speciellt tack till Datrucka som gav mig chansen att skriva om mitt akvarium!

inget vidare fint kan jag inte påstå men säkert roligt med allt liv i det!

Nåja, smaken är som baken…Kluven (eller klôven, som vi säger i Bohuslän)

din lösning där med kylaren , hur pass mycket går kylaren för att hålla nere tempen ?

tycker det ser riktigt trevligt ut i karet och du verkar ju har riktigt roligt med att skaffa 'nya' invånare till det också, en annan får ju använda plastkortet varje gång det ska ramla i något nytt..

Just nu är det mellan 13-14 grader i akvariet och kylaren går nog 20-25 minuter för att kyla ner vattnet 1 grad. Sen tar det ca 1 timme innan den drar igång igen.

Hehe… Jo det är riktigt kul att leta efter nya invånare. Billigt är det också…Idag har jag håvat upp ett stim med sjustråliga smörbultar för att ersätt de uppätna. Hittade en art med små kolonibildande sjöpungar också.

Riktigt snyggt kar! Får du ordning på trådalgerna blir färgerna litet klarare så då blir det verkligen topp. Har du prövar tångborre mot trådalgerna? Jag försökte när jag hade kallt salt på 70- talet men fick dem inte att överleva. Att blåstången växer sakta beror säkert på bristande ljus. Den växer ju bara nära vattenytan i havet.

Trådalgerna är ett problem som jag funderat mycket på. I naturen växer de på tång som finns i lite lugnare vatten, inte på den tång som är exponerad av vågor. Men att få till en sån vattenrörelse i akvariet är nog snudd på omöjligt…

Tångborrar har jag haft tidigare, men då åt de på de fina kalkalgerna. Fast å andra sidan hade de inte mycket mat vid den tiden, så jag ska nog testa dem igen. Tack för tipset!

Du har nog rätt angående blåstången. Den står lite i skymundan just nu, så den bör nog komma fram i ljuset. Fast nu börjar ljuset minska i och med att hösten är i antågande. Så experimentet får fortsätta till våren.

Riktigt trevligt akvarium.. kul att ha ett akvarium där man själv kan vildfånga sina invånare.. ska bli kul att se nästa projekt =)

Tack för omdömet! Ja, det ska bli kul att börja planera ett större kar. Får se vad det blir för inriktning och hur allt det tekniska ska lösas.

Snyggt och välbalanserat. Tar du någonsin in naturligt vatten i karet numera? om detär möjligt att öka ljusmängden med hjälp av små spottar (3 eller 6 watts LED) just över blåstången så tror jag det kan underlätta för den att växa.

MVH Lasse

Tackar! Jag är rätt nöjd med det mesta…

Det enda naturliga vattnet som hamnar i akvariet är när jag introducerar nya djur eller växter. Vill gärna få in lite plankton och larver.

Ska definitivt testa en LED över blåstången. Intressant tips!

Trevligt med att fungerade kallvattens akvarium!
Jättekul med något helt annorlunda! Jag tycker det är läckert!
Jättekul med en helt egen inriktning - mycket stimulerande! Tack för att du delar med dig!

Tack! Jo, det är kul att vara lite annorlunda. Kul att experimentera och se vad som händer…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inget vidare fint kan jag inte påstå men säkert roligt med allt liv i det!

hehe ja det var ju inte allt för snällt skrivet av mig!

det är ju säkert jätte fint på sitt sätt! det såg väl ordnat ut i karet!

men det föll inte mig i smaken men som du sa, smaken är som baken! =)

lycka till med dina spiggar! mvh CK

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt trevligt... även jag är en av de som bara var solbränd på ryggen när jag var liten, magen hade jag mot bryggan eller neråt mot botten när jag snorklade...

Hehe, ja, man e nog fortfarande lite skadad. :)

Trevligt och coolt (no pun intended :)). Gillar detta med att hålla olika biotoper och så och denna är ju riktigt annorlunda mot oss andra :) *tummen upp*

Håller med. Det är kul att försöka få en så väl fungerande bit av naturen som det bara går.

Riktigt kul att se något annat än bara tropiska fiskar.

Tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert.. drömde om något liknande efter en Norge tripp i sommras.

Väldigt färglada anemoner, sjöstjärnor och andra djur såg man där.

Supersnygg burk har du!

:nöjd:

Tack!

Var i Norge var du nånstans? Dök du?

Funderar på att ta en tur och plocka djur. Det verkar som om djur som lever djupt här finns på grundare vatten i Norge... Har väl med saltare nordsjövatten att göra, misstänker jag.

Låt det inte stanna vid en dröm! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...