Gå till innehåll

Vandalen Projekterar sin kub!


Vandal

Rekommenderade inlägg

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu Står allt stilla till den 25e... men ni får gärna tipsa om var jag kan få tag på lite tangit utan att behöva leta mig galen...

Ljuset börjar planeras också... Hoppas på att det finns nån skön billig 150wattare liggande i annsonserna runt månadsskiftet... annars får jag bygga på med lysrör tills vidare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen har jag fått tag i tangit... så nu är det limmat och klart... nästa projekt blir sumpbygge och att måla bakrutan svart... sen ska jag ställa det på plats och köra igång det... förhoppningsvis har jag en 150w aquastarlight hemma i veckan och sen är det bara att jaga lite mera sten, blanda vatten och köra igång... vad härligt det är när saker faller på plats!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är akvariet på plats! står och provar flödet med sötvatten nu och det låter inte ett smack förutom lite pumpbrum, vilket ändå störs ut av övriga pumpar som jag har igång... vad tyst och skönt jag kommer ha det... =)

post-2947-14468918150491_thumb.jpg

inte mkt bilder att hurra för... mobilbilder på ganska intetsägande objekt... men håll till godo...

har även lyckats hälla ut ca 5 liter på golvet, men jag var beredd med en tvätthög...

post-2947-14468918150312_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då fortsätter vi då!

I helgen kommer nog inget hända... men i nästa vecka har jag både en powerhead 110 och en 150w MH-armatur... så då blir det till att starta upp... har köpt salt (Instant Ocean) och ett par bitar död LS till...

sammanlagt har jag nu ca 10-12 kg LS och kommer inte fylla på med mer före nästa månad om jag inte får den gratis dvs... tar det då i små doser, max 2 kg/vecka, för att få en jämn "evig uppstart" kör även med hög andel biofiltrering och mycket makros för att ta upp skiten... doserar EasyLife FFM varje/varannan dag...

rutputs medelst skrubbsvamp plus alla mina miniturbos och skålsnäckor och förhoppningsvis lyckas jag bra med mitt turf-filterbygge, nån som har gott om turfalger och vill skänka lite?

Även den här gången siktar jag på skummarlöst... har dock en gammal venturiskummare från fischer som jag kommer testa bara för att känna på hur det funkar, vore kul att bygga en egen i ett senare skede...

Nu är det helg och nu ska jag dricka brännvin!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på med det jag köpt nu, har både Mg och Ca-buffer, dessutom kommer jag hålla mig på mjukkorallsidan... Iom att jag kör rätt mkt vattenbyten så tror jag inte spårämnena tar slut... dessutom behövde jag bara bära det 25 meter istället för flera kilometer...

edit: ja, jag kan ju köra på nåt annat märke nästa gång... satsar antagligen på RSM-pro-saltet, fetehinken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte hålla mig... nu håller jag på o blandar saltvatten i baljan... blir dock igångkörning utan sump så tillsvidare blandar jag inte fullt upp... kommer inte heller flytta över mitt nano ännu, men övriga LS-förvaringar kommer inkorporeras i huvudkaret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom min 150w MH på posten, ska möblera om lite så jag kan hänga upp den, sen är det bara att köra igång med vattenblandandet...

inte heller den här gången kommer jag fylla hela vägen upp, detta eftersom det är onödigt att köra med sumpen om man inte har nånting i den... har börjat skissa på hur jag ska bygga den, en DSB, och ett rejält biobollsfilter kommer vara huvuddelen, men ska även skissa lite på att få byggt ett turf-filter... antagligen kommer jag limma sumpen själv om jag inte på vinden eller i föräldrarnas källare hittar nåt passande akvarium att använda...

funderar även på ett eget sätt att göra ett biofilter, återkommer med mera om det senare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvällen har gått åt till att bygga en upphängningsanordning till min nya lampa och att flytta över nästan allt från förvaringskaret...

post-2947-14468918234707_thumb.jpg

Makroalger, lite xenia och skivor samt en fragg sarcophyton följde med från förvaringen tillsammans med 2 små eremiter och krabban som också bott där... förvaringen ska få gå som "Tidepool" för lite odling av pods och mysisräkor om den inte börjar lukta för sunkigt... Mollyn som gick i förvaringen fick göra clownen och magnifican sällskap i nanokaret och började duktigt beta alger nästan direkt...

Karet har nu en eheim 1250 som cirkulation och en 2048 som filter, iom att det är väldigt lågbelastat kommer jag inte behöva biofiltrering riktigt ännu...

Ska även sätta 30 liter nytt vatten efter duschen ikväll...

post-2947-14468918233795_thumb.jpg

post-2947-14468918234074_thumb.jpg

post-2947-14468918234386_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är alltihop överflyttat från nanot till kuben... Bilder kommer när dammet ar lagt sig... tycker själv jag fick till en bra revpelare med tanke på att jag inte limmat en enda bit...

Mera sten runt den 25e, nu kommer utmaningen att hitta de perfekta stenarna för att bygga pelare i andra sidan av karet... ska försöka få ett bra överhäng och en ganska smal pelare... antagligen uppbyggd runt ett PVCrör på en platta...

Även tidvattenpölen fick sig en uppgradering och är nu en aning snyggare, bytte kar till ett nylimmat på 25x25x28 med alla sidor utom fronten målade... har mer grus, vatten och lite småsten, mysisräkorna trivs och verkar bli fler... satte i en liten cirkulationspump och la i en del makros... dessutom har min enda (pepparpeppartaiträ) glasros fått flytta in i det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder, av kass kvalle och skärpa, men jag är nöjd med mitt lilla rev...

post-2947-14468918307932_thumb.jpg

Har även skaffat första djuret sedan uppgraderingen, en Cypraea av okänd sort, antagligen arabica, den är nattaktiv och gnager alger änsålänge, hoppas den låter bli mina mjukisar...

post-2947-14468918308135_thumb.jpg

Bilderna är tagna innan "helljuset" går på... kör 11 w Blåvitt före och efter ljusperioden...

post-2947-14468918307557_thumb.jpg

post-2947-1446891830775_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rövlar! Anfäkta och Regera! Surt sa räven!

Min nyinköpta snäcka har gnagit i sig en bra bit av min gorgonia, den ska tillbaka till butiken... får hoppas de har turbos inne istället, annars blir det att vänta till fredag(löning) och åka till nån mer välrenommerad försäljare...

Både min molly och min magnifica har lämnat jordelivet, magnifican har jag inte sett på 2 dagar, mollyn hittade jag död i nävarna på en eremit... har väldigt låg nitrit men mycket nyblandat vatten... allt annat ser dock ut att trivas, clownen anfaller som vanligt och korallerna verkar trivas

hoppas på att det bara är en vanlig "setback" magnifican kan ju lika gärna ha hoppat mot de sälla jaktmarkerna, samma sak hade antagligen hänt när jag bygger nästa revpelare...

Börjar planera mina inköp till nästa helg... kommer bli sten, överrinningskam, biobollar och 25mm pvc så jag kan köra igång med sumpen också... sen kommer den stora väntan på att befolka karet lite mera...

fiskmässigt har jag tänkt en clown till, en salarias, några bangaii-kardinaler och kanske nån goby, men det får vänta tills jag kännder mig säker på att det är stabilt... korallmässigt tänker jag fortsätta hålla mig mjuk, dock vill jag ha i en Euphyllia av nåt slag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...