Gå till innehåll

MC500 problem


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Plockade isär min MC500 för att rengöra den ordentligt för första gången. Efter att satt ihop den igen så vill den inte slå sönder luftbubblorna. Plockade ur pumpen igen och satte den i en balja, samma resultat. Är det något jag har glömt att sätta tillbaka eller vad kan vara felet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Vet inte riktigt vad du menar, men det finns ju inte så mycket i pumpen som kan gå fel om det inte är trasigt. Kolla t.ex att du inte har torra, hårda gummibussningar till axeln. Kolla att "flärpen"/luckan i utblåshålet på pumpen inte sitter fast. Den ska vippa fram och tillbaka om du ruskar pumpen. Sök fler tips i andra trådar här på Guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan bli saltavlagringar och anat skräp i slangen som lossar och täper till då man rengör skummaren.

Ha på skummaren och spruta eller häll i lite vatten i luftinsuget(inte saltvatten).

Hjälper inte de så plocka isär den igen o kolla att det inte sitter nåt i slangen eller i pumpen som blockerar.

Annars kan axeln ha gått av men då borde den även låta lite mer än vanligt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

axeln ser hel ut och bussningarna bytade jag ut för någon månad sen till de nya röda. Dock verkade den lilla flärpen i utblåset sitta fast men den är lösgjord nu. Ska göra en koll av slangen imorn och se om det bli bättre. Som jag fick till svar innan. Finns inte så mycket som kan gå i sönder och allt ser ju helt ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Det finns många trådar om denna skummare så jag hakar på här...

Är det någon som vet vilken diameter det är på lufthålet på pumpen?

När jag ska tömma min skummarkopp får jag plocka ur hela skummaren ur sumpen, sen blir det fem minuters kamp ungefär innan skummaren vill släppa koppen! Med andra ord sitter den som om nån gjort ett practical joke och superlimmat fast den! Det är lite surt eftersom jag vill kunna plocka ur enbart koppen å tömma å rengöra den. Problemet kvarstår efter noggrann rengöring (om än aningens lättare). Det är inte stoppskruven som tar i heller.

Ni som har denna skummaren - har ni stött på samma problem, eller bör jag gå över den med Dremeln på ena lång- och kortsidans gavlar för att försöka få bort en halv millimeter eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är garanterat kalkavlagringar i infästningen till luftslangen. Det är standard på den skummaren. Och koppen behöver inte sitta supertätt då den måste man ju kunna röra för att ställa skummningen.Ta en lite fin borr och gör rent det lilla plaströret där du fäster slangen på pumpen så ska du se att det fungerar sen. Och ja du kan använda kranvatten till att suga upp i luftslangen då och då, för att förhindra att det byggs upp skit i det lilla röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...