Gå till innehåll

Det blir för varmt


TRIDENT

Rekommenderade inlägg

Hej jag är ganska ny här så jag vet inte om jag är på rätt ställe?.

Men i alla fall så har jag ett problem jag har haft min burk igång i två månader och använt en vanlig lysramp, under tiden som jag har tillverkat en egen huv. Med den gammla rampen var det inget problem men nu när jag har färdigställt och provat den nya huven så ökar vatten temperaturen från 25 grader till 27 grader på bara en timme. I huven har jag monterat 4 st T5 39W , 2 st T5 24W och 3 12v halogen spottar. Burken är på 200 l det kanske är för lite till så mycket ljus?? Återkommer med lite bilder måste bara trycka ihop dom lite så jag klarar storleksbegränsningen här på forumet.

Mvh Johan Kjellberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyft huven några centimeter (klossar) så länge tills du skaffat några data fläktar. Då cirkulerar litet luft emellan. Halogenspottarna ger väl mer värme än ljus? Verkningsgrad ungefär 15 lumen/watt i stället för 90 som T5 rören. Skillnaden är egentligen ännu större för lumentalet är korrigerat efter människors synuppfattning - gult ser vi bäst medan korallerna gillar blått och långvågigt UV. Några centimeter luft gör underverk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar för uppslagen.

Ja jag ska skaffa automatisk på fyllning inomkort.

Tanken med halogen spottarna var att jag skulle få solkatter som spelar över botten, och resultatet blev ganska bra. Sedan är frågan vad algerna tycker om spottarna dom kanske blir överlyckliga?

Förövrigt hur kopplas datafläcktarna?

Kan man ha en termostat kopplat till dom?

Här är lite bilder på bygget

.

4.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar för uppslagen.

Ja jag ska skaffa automatisk på fyllning inomkort.

Tanken med halogen spottarna var att jag skulle få solkatter som spelar över botten, och resultatet blev ganska bra. Sedan är frågan vad algerna tycker om spottarna dom kanske blir överlyckliga?

Förövrigt hur kopplas datafläcktarna?

Kan man ha en termostat kopplat till dom?

Här är lite bilder på bygget

.

4.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

tjusigt smiley4.gif

jo algerna gillar nog spotarna

ang datafläktarna kan du köpa värmestyrda direkt om du vill, sedan koppla dom till en billig 9.0 v transformator så låter dom inget tar du 12v så får du kolla db på fläktarna först då dom kan låta in hel del när dom går för fullt heller varför inte en ställbar transformator på classe heller biltema tex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...