Gå till innehåll

kolkälla??


jupiter

Rekommenderade inlägg

hej.

har idagsläget inga som helst tillsatser i akvariet inte ens fosfatremower.

Jag kör med kalkreaktor,skummare, ozon och aktivtkol endast.

"förekommer att jag doserar lite dubbelbuffer för att hålla kh och ph uppe"

det var ju så populärt med socker eller vodka en period hur är det idag egenligen någon som håller på med detta idag?

har en flaska med zeostart2 men vet inte om jag har någon lust att börja dosera igen när allt funkar som det skall! men en sockerbit är ju alltid lätt att kasta i sumpen det finns ju matdoserare som har en roterande skiva som man kan ladda med socker oxo.

alltså frågan använder någon socker eller vodka idag eller är det gammla tider?

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med resten av kören här. Har du inget problem, så låt det vara.

Att vodka fungerar mot fosfater kan jag själv skriva under på, men som det har uppmärksammats på SVG så finns det ett fåtal kar där enbart vodka inte fungerar och man fått använda kombination med socker och/eller ättika. Trial-and-error...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder ZEOstart och här är något att tänka på.

Om du vill lyckas med SPSer så är det nu det är enklast att införa en metod med kolkälla.

Om du inte gör något åt fosfaten så kommer du få problem i längden med lagrade fosfater som sakta stiger och då är det mycket svårare att gör något åt det.

Det är upp till dig hur hårt du vill spänna bågen och vad du vill få ut av ditt akvarie, men om du känner dig osäker på kolkälla så är det enklare med remover.

Men gör något åt fosfaten, det är alltför många som gjort misstaget att inte ta hand om den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.

jag tror att jag kan ha lite behov att dra ner fosfaten lite och tänkte mest på enkelheten i första hand, en sockerbit slänger tanten lätt ner när jag ligger borta på veckorna men doser med sprutor och så med två små barn runt benen kan ju bli vad som helst.

socker verkar ju iaf vara mer eller mindre borta som kolkälla i många akvarium men vodkan verkar bestå relativt bra det var mest det jag funderade över.

jag får nog ta mig en ordentlig funderare på detta jag för om det är så att fosfaten lagrar sig fast den är omätbar i vattnet "saliferts tester" så antar jag att jag riskerar en fosfatbom om några månader då eller har jag förstått fel?

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstog det inte som att det var fosfat att prata om?

Men resonerar man som du, Janne, ja då måste alla här på SVG köra kolkälla. Inte sant?

Det är fosfaten som det blir problem med i längden iom. att den lagras, nitraten kan man ju lösa med ett vattenbyte.

Då läste du inte mitt inlägg, jag föreslog även fosfatremover, men det går ju lika bra och tillsätta fosfatkonsumenter som koraller men det blir väldigt dyrt att köpa stora och många på en gång.

Hursomhelst så är i alla fall mitt budskap, gör något aktivt mot fosfaten för det löser sig inte av sig självt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut...man KAN, dvs det är inte skadligt. Men ger den någon större effekt att bara köra Zeostart2 utan bakterier? Skulle egentligen skrivit "utan att använda nått" i förra inlägget (dvs utan varken sten, bakterier eller reaktor), men glömde det hehe

Med andra ord...kan man driva ner näringsvärdena genom att endast tillsätta Zeostart2 i en burk utan andra metoder eller tillsatser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du Janne...du skriver att du använder Zeostart2, men använder du bara det eller kör du zeovit-metoden fullt ut? Går det att använda enbart Zeostart2 utan att tillsätta någon form av bakterier?

Ursäkta ev oftopic!

Jag kör ZEOvit-metoden fullt ut, men visst går det att använda enbart ZEOstarten, det är ju inget konstigt med den mer att den innehåller flera typer av kolkälla. Men om du bara ska köra lite försiktigt(utan zeolitreaktor) så fungerar det ju också med Vodka.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag funderade på var om det inte var så att både Zeostart2 och Vodka är kolkälla som matar bakterierna. Vad jag då tänkte var om man var tvungen att tillsätta bakterier i någon form för att det inte skulle bli något konstigt i karet. Vad vet jag inte riktigt, men kanske att fel bakteriestammar växer till eller att det blir bakteriebrist... Kanske är ett konstigt resonemang, men jag trodde på något vis att bakterier och kolkälla hängde ihop på ett sätt som gjorde att de båda var tvungen att tillsättas. Att de skulle fungera sämre var för sig så att säga.

Ursäkta om det blev rörigt det där, men det kanske går att förstå hur jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut...man KAN, dvs det är inte skadligt. Men ger den någon större effekt att bara köra Zeostart2 utan bakterier? Skulle egentligen skrivit "utan att använda nått" i förra inlägget (dvs utan varken sten, bakterier eller reaktor), men glömde det hehe

Med andra ord...kan man driva ner näringsvärdena genom att endast tillsätta Zeostart2 i en burk utan andra metoder eller tillsatser?

Jag vet inte vilken effekt den skulle ge, men jag tror det blir lite åt hållet kasta pälor åt svin, men fungera kommer det att göra.

ZEO-metoden har ju förfinats genom åren, så preparaten är ju gjorda för varandra(Basic 4), ibörjan så stegade man nummren på preparaten, men man har slutat med det. Men fortfarande så utvecklas metoden i små steg för att den ska bli bättre och enklare att använda. Zeostart2, ZEObak och det aktiva kolet är ju saker som blivit bättre utan nya versionsnummer.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne.

Själv kör jag Zeovit-metoen fullt ut sedan ett drygt år, men det kostar, och jag funderar ständigt på vad man skulle kunna rationalisera bort och ändå hålla omätbara värden på fosfat och nitrat samt ha färgglada, välväxande koraller.

Det geniala med ZEOvit-metoden är ju återmatningen av näring via bakterier så du kan dra ner näringsnivån riktigt lågt och korallern fortfarande är välmående med god tillväxt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som kör vodkametoden kör ofta utan bakterietillsatser, likaså socker och andra kolkällor. Däremot så tillför man "rätt" bakterier redan från början med exempelvis ZEObak och samtidigt ger dom en livsförutsättning med kolkällan, som naturligtvis har provats ut. Självklart finns det redan olika mängder av olika bakterier redan i akvariet som dom här behöver konkurrera med, så en viss mängd kommer att dö ut rätt fort ändå.

Det är det som är det fina med zeolith-reaktorn där du matar in bakterierna med fördel rakt in i en "nypumpad" reaktor där bakterierna direkt får en bra chans till groyta. Kolkällan kommer som ett smörgåsbord levererat direkt och man får då ett försök till koncentrerad bakteriestam i sin zeolith-reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag funderade på var om det inte var så att både Zeostart2 och Vodka är kolkälla som matar bakterierna. Vad jag då tänkte var om man var tvungen att tillsätta bakterier i någon form för att det inte skulle bli något konstigt i karet. Vad vet jag inte riktigt, men kanske att fel bakteriestammar växer till eller att det blir bakteriebrist... Kanske är ett konstigt resonemang, men jag trodde på något vis att bakterier och kolkälla hängde ihop på ett sätt som gjorde att de båda var tvungen att tillsättas. Att de skulle fungera sämre var för sig så att säga.

Ursäkta om det blev rörigt det där, men det kanske går att förstå hur jag menar.

ZEOvit produktern är ju gjorda för varandra så visst fungerar de bättre tillsammans, men det blir ju inte värdelösa för det utan snarare ineffektivare när de rycks ut från varandra/metoden.

Som tur är så vet inte bakteriern om att det finns varken metoder eller flashiga PVC-pryttlar utan det är frågan om biologi som fungerat i väldigt många år, dock så blir den ju lite nerskalat och icke fullständig miljö i våra akvarier. Men grunderna finns där och det är långt ifrån en steril mijö, så visst finns det mängder med bakterier där som kan frodas speciellt när du redan ympat in stammar också.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tur är så vet inte bakteriern om att det finns varken metoder eller flashiga PVC-pryttlar utan det är frågan om biologi som fungerat i väldigt många år, dock så blir den ju lite nerskalat och icke fullständig miljö i våra akvarier. Men grunderna finns där och det är långt ifrån en steril mijö, så visst finns det mängder med bakterier där som kan frodas speciellt när du redan ympat in stammar också.

/Janne

hej.

lite off topic på min tråd men fick liksom en tanke kan det inte vara så att byta vatten från olika akvarium kan främja bakteriekulterens mångfald och hjälpa en balans mellen olika akvarium?

;) med våra fraggträffar kan vi ju ordna vattenbytar träffar med ju.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det väl bli väldigt oftopic...men det är väl egentligen inte i vattnet som bakterierna finns, utan de sitter väl på stenen och i sanden och ev filter.

Fast isåfall borde man väl kunna använda UVC och Ozon tillsammans med zeovit och andra bakteriella metoder!? Brukar ju dock inte rekommenderas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det väl bli väldigt oftopic...men det är väl egentligen inte i vattnet som bakterierna finns, utan de sitter väl på stenen och i sanden och ev filter.

Fast isåfall borde man väl kunna använda UVC och Ozon tillsammans med zeovit och andra bakteriella metoder!? Brukar ju dock inte rekommenderas...

jag antar att till viss del så finns bakterierna i vattnet med men kanske i olika fördelningar självklart så är ju inte vattenet sterilt men visst funderar man på vilket argument dom har gentimot användandet av "bakteriedödandefilter" om den större massan finns i sten och sand. men sen kan man ju vända på det varför använder man uv-c och ozon om det inte gör någon nytta på parasiter som vitaprick då.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...