Gå till innehåll

Det ultimata DIY-projektet!


mano

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen kommit igång med det ultimata DIY-projektet som jag har funderat väldigt länge på men aldrig kommit igång med, helt enkelt för att jag försökt planera hela bygget in i minsta detalj innan jag börjar utan att riktigt veta vad som kommer att krävas.

Men vad är det nu som jag har börjat bygga, jo... en akvariedator såklart!

Än så länge är det inte mycket att hänga i julgranen, för att vara helt ärlig så är det just nu bara en termometer med inbyggd klocka och ställbar kontrast/ljusstyrka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planerad funktionalitet:

  • mäta temperatur
  • mäta pH-värde
  • mäta vattennivå
  • spara max, min och medelvärden
  • styra 230V's uttag beroende av temperatur, pH-värde, vattennivå eller tid
  • styra 0-12V's uttag beroende av temperatur, pH-värde, vattennivå eller tid (tex för att styra tunze-pumpar)
  • varna om något värde ligger utanför gränserna

Implementerade funktioner:

  • mäta temperatur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Jag har själv påbörjat ett liknade projekt.

För att inte gapa över för mycket direkt så bestämde jag mig för att göra det moduluppbyggt med en huvudenhet och ett antal olika typer av små I/O-kort som man kopplar till.

I mitt bygge använder jag mig av en pic-processorer per kort och kör enkel seriekommunikation mellan.

Tyvärr så har jag inte kommit så långt än då tiden att lägga på det är begränsad.

Vad använder du för grundplattform i din konstruktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Jag har själv påbörjat ett liknade projekt.

För att inte gapa över för mycket direkt så bestämde jag mig för att göra det moduluppbyggt med en huvudenhet och ett antal olika typer av små I/O-kort som man kopplar till.

I mitt bygge använder jag mig av en pic-processorer per kort och kör enkel seriekommunikation mellan.

Tyvärr så har jag inte kommit så långt än då tiden att lägga på det är begränsad.

Vad använder du för grundplattform i din konstruktion?

Tack, kul att fler är intresserade av så pass svåra DIY's. Jag har valt att inte göra det hela modulbyggt med anledning till att jag vill hålla säkerheten så hög och som möjligt anser att möjligheterna till fel ökar avsevärt så fort man lägger till en buss som kan krångla och felhanteringen blir dessutom mycket svårare att hantera om två enheter samtidigt måste klara av att upptäcka och hantera ett fel.

Som du ser på bilderna så bygger jag också på en pic (16F690), men nu har både programminnet (4k) och I/O-portarna tagit slut så jag tänker byta ut den mot en större, tror att det är dags att gå upp till en pic18 och även slippa problemet med den mycket begränsa(n)de stacken i pic16-serien.

post-3383-14468918023278_thumb.jpg

post-3383-14468918023452_thumb.jpg

post-3383-14468918023515_thumb.jpg

post-3383-14468918023596_thumb.jpg

post-3383-14468918023665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här blir kul att följa. :)

Med tanke på dina tidigare projekt så förväntar jag mig en produkt i butik lagom till julen 2010. ;)

Tack laggeman, måste ju erkänna att jag dagdrömmer lite om att det här DIY-projektet ska komma att ta steget från DIY till något större... men det är långt kvar tills dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20:

Jag köper helt dina argument för att göra det som en singelenhetslösning, som sagt mitt argument för moduluppbyggnad är mest för att jag ska lyckas få en grund färdigt inom rimlig tid och sedan kunna bygga vidare lite mer fristående. Alla korten runt huvudkortet är tänkta att vara ganska ”dumma” och mest förmedla informationen.

Jag tycker absolut du skall gå upp på PIC18-serien. För huvudenheten använder jag själv en PIC18F2620 och en display som jag kan köra SPI mot (spar kanske någon pinne).

Jag vill inte ta för mycket plats i din tråd här så jag ska försöka hålla en låg profil, men tycker det är mycket intressant och kul att följa och svarar gärna på frågor och funderingar om du har några som jag kan hjälpa till med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Mano... Vi är två här i Linköping som håller på och pysslar lite med en akvariedator också :) Jag håller på och leker med microcontrollern, som ska vara en AVR32 UC3 controller.

Håller på och bygger en pH modul med förstärkning som ska gå att koppla till denna också, även om den kommer att för tillfället ha en 4 kanalers analog-till-digital converter och med hjälp av one-wire protokollet som även kan kommunicera med en PC via en one-wire dongle.

Min tanke med mjukvaran kommer att vara att den ska ha ett web interface och kunna konfigureras med hjälp av detta, datorn kommer att ha en grafisk display i färg, vet inte exakt vilken det blir i slutändan men leker lite med en 132x132 pixlars display i färg.

Riktigt kul att se vad du redan gjort, och vi kanske kan samarbeta? och håller med Janne om att gå upp i processorn till nån bättre finns inget tråkigare än när begränsningarna är pga processorn och inte ens lathet :P Kolla även på AVR32 UC3 som är väldigt trevliga processorer, tog steget till dessa ifrån PIC nu i somras och är väldigt nöjd med dem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är nog många som har eller har haft planer på att bygga akvarie-datorer. Själv gjorde jag en pH-kontroller / logger för några år sedan, och jag har gjort ett par nya ansatser som inte blivit något sedan dess. Det vore ju störtcoolt om vi var ett större gäng som enades om en design och gjorde en akvariedator som open-source eller liknande... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det är fler som försöker, har försökt. Är det någon som använder en DIY-dator eller har gjort det tidigare?

Man undrar ju lite varför inget av försöken gått vidare och hamnat i butik? Har den slutgiltiga produkten varit för dålig, för dyr eller helt enkelt inte blivit färdiga?

Se det inte som kritik till er som försökt, jag försöker bara få insikt om vart jag själv måste se upp för att inte få allt för stora problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är nog många som har eller har haft planer på att bygga akvarie-datorer. Själv gjorde jag en pH-kontroller / logger för några år sedan, och jag har gjort ett par nya ansatser som inte blivit något sedan dess. Det vore ju störtcoolt om vi var ett större gäng som enades om en design och gjorde en akvariedator som open-source eller liknande...
Kul att det är fler som försöker, har försökt. Är det någon som använder en DIY-dator eller har gjort det tidigare?

Man undrar ju lite varför inget av försöken gått vidare och hamnat i butik? Har den slutgiltiga produkten varit för dålig, för dyr eller helt enkelt inte blivit färdiga?

Se det inte som kritik till er som försökt, jag försöker bara få insikt om vart jag själv måste se upp för att inte få allt för stora problem.

Ja undrar samma sak, har ni misslyckats eller är det så att den slutgiltiga rodukten blivit för dyr? Tycker absolut att ni "nördar" (absolut inget spydigt menat) borde gå ihop och få till något säljbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inga sådana ambitioner. Mitt mål var att göra en (för mig) billig pH-kontroller med funktionalitet som ingen på marknaden kunde erbjuda (dvs detaljerad loggning över lång tid). Det lyckades jag utmärkt med och var nöjd med det. Nu har den efter över två års drift fått lämna mitt växtakvarium och skall såsmåningom få styra koldioxiden i min kalciumreaktor. Anledningen till att den inte fått större spridning är att jag använt byggblock som andra omöjligt kunde få tag på.

Ett vanligt fel är nog att man tar en för stor mumsbit på en gång, dvs försöker göra den _ultimata_ akvariedatorn med en gång. Jämför man med de på marknaden så har dessa utvecklats under många år.

Själv skulle jag gärna delta i något gemensamt projekt, förutsatt att vi gör det till en fri och öppen plattform. Jag tror mer på de möjligheterna än att försöka kränga något kommersiellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag går till mig själv så är den främsta anledningen till att jag inte kommit så långt fast jag började med det praktiska arbetet redan för ca 9 månader sen, tidsbrist o helt enkelt lite lathet. Jag kände att det peppar mig att rycka upp mig och fortsätta med min konstruktion nu när denna tråd skapades. :ler:

Har idag en huvudenhet med display o tangentbord som är körbart med menysystem + ett i/o-kort som är ej bestyckat o testat .

Tror det kan bli svårt att komma fram till en hel gemensam lösning, men det kanske går.

Det man skulle kunna sikta på annars vore ju att definiera en ”buss” för att ansluta olika utbyggnader. Även om Mano siktar på en integrerad helhetslösning så kan säkert även där finnas intresse för att kunna göra den utbyggbar i framtiden.

När det gäller att göra det som en öppen plattform så hindrar ju inte det att det ändå kan tillverkas och säljas enheter eller byggsatser av den. Tror ju att betydligt fler skulle kunna vara intresserade än endast de som har kunskapen att bygga dem utifrån schema, pcb ritning och fri programvara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du ser på bilderna så bygger jag också på en pic (16F690), men nu har både programminnet (4k) och I/O-portarna tagit slut så jag tänker byta ut den mot en större, tror att det är dags att gå upp till en pic18 och även slippa problemet med den mycket begränsa(n)de stacken i pic16-serien.

Jag har sneglat på en PIC-krets som heter PIC18F4553, främst för att den har 12 bitars ADC. Här finns ett projekt som någon gjort med den: http://www.create.ucsb.edu/~dano/CUI/ Där kan man nog låna grunddesignen om man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Updatering: har skaffat en PIC18(F4550) och fått igång "hello world" men sedan har tyvärr projekt hamnat lite på is eftersom att jag har påbörjat mitt examensarbete så vi får se hur mycket som kommer att hända under de närmaste månaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det rör på sig lite i alla fall!

Tror du gjort ett bra val av PIC-modell utifrån dina krav så som jag har uppfattat dem! :smiley20:

(En parantes som man skall vara lite uppmärksam på:

Jag antar att du inte kommer använda både UART och SSP modulerna i din lösning.

Jag höll själv på med denna modell ett tag men eftersom jag hade behov av att göra just ovanstående så blev det lite struligt då de delar på en fysisk pinne vilket gjorde att jag böt till en annan modell som inte delar pinne, men som dock saknar USB istället. En vinst och en förlust!)

Lycka till med ditt examensarbete! Det kanske är något spännande det också! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det rör på sig lite i alla fall!

Tror du gjort ett bra val av PIC-modell utifrån dina krav så som jag har uppfattat dem! :smiley20:

(En parantes som man skall vara lite uppmärksam på:

Jag antar att du inte kommer använda både UART och SSP modulerna i din lösning.

Jag höll själv på med denna modell ett tag men eftersom jag hade behov av att göra just ovanstående så blev det lite struligt då de delar på en fysisk pinne vilket gjorde att jag böt till en annan modell som inte delar pinne, men som dock saknar USB istället. En vinst och en förlust!)

Lycka till med ditt examensarbete! Det kanske är något spännande det också! :)

Jag har inte planerat att använda något utav det, men när man börjar hacka lite i ena ändan utan att planera så himla mycket så vet man ju inte riktigt vart det kommer att sluta heller så vi får väl se.

Exjobbet är väldigt spännande, för elektronikintresserade, dock inte akvarieintresserade. Det handlar om att bygga en utrustning som ska mäta hastigheter (eller egentligen accelerationer) hos två fäktare och deras respektive värjhand för att senare undersöka hur bra teorier som finns inom fäktningssporten verkligen stämmer överens med verkligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...