Gå till innehåll

Problem med hög salthalt?


Datate

Rekommenderade inlägg

Mätte just lite olika vattenvärden. Vad jag blev förvånad över var min salthalt. Den har stigit till 1.029!!!

Vet inte vad detta beror på, men bör nog ta ner den till 1.025 som är mitt mål.

Mäter med refraktometer.

Enligt AquaCalculator skall jag för att nå 1.025 byta 110L akvarievatten mot 10L sötvatten(osmosvatten).

Låter inte det väldigt mycket?

Hur som helst så har jag nu bytt 10L vatten mot osmos (tog ut 10L och lät påfyllaren pumpa i sötvattnet så det blandas ordentligt).

Gissar att man bör späda karet långsamt, därav mitt väldigt lilla byte.

Vad kan hända med en sådan hög salthalt? Är det något som kan vara sadligt för fisk och koraller, eller är det bara att köra på som vanligt förutom att man späder det lite med osmosvatten då och då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk har svårare att andas i vatten med hög salthalt, däremot trivs iaf stenkoraller i högre salthalt. Men hur hög "hög eller låg salthalt" är kan jag inte svara på.

Bytt 10 liter till imorgon och mät igen. Ta 10 liter om dagen, känns som en vettig siffra.

Kör du med balling så fyller du på med salt hela tiden, och man bör kompensera det med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Saltvattenskemi för nybörjare, av Henrik Karlsson 2006

Vid för hög salthalt, kan fiskar bli stressade då de inre organen för högre koncentration av salt efter de tagit upp saltet genom gälar och hud. I värsta fall kan det leda tillar fiskarnas njurar får jobba mycket vilket kan leda till att de dör.

Högre salthalt kan ge klarare färger och bättre tillväst på koraller.

Högre halt av andra spårämnen om den ökad salt koncentrationen tillförs via vattenbyten.

minimum 1,021¨

Maximum 1,028

Rekommenderat 1,023 - 1,026

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Laggeman...tror du är inne på något. Sen jag mätte sist (säkert 3-4månader sedan), så har vi börjat med "fejkballing" alá TropicMarin BioCalcium liquid.

Vattenbyten har inte existerat senaste året, så det är nog ballingen som spökar.

Då kör jag på mina 10L om dagen och mäter så får vi se hur länge jag får hålla på innan vi är nere på mina tilltänkta 1.025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...