Gå till innehåll

Sjöäpple


LinuZ

Rekommenderade inlägg

Hej!

Idag införskaffade jag lite pryttlar till min burk, bl.a ett Sjöäpple. Eftersom snubben i affären sa att det inte var någon större risk att äpplet skulle ta död på hela akvariet så lät jag mig övertalas.

Har nu läst runt lite och förstått att det var nog inte det smartaste draget att köpa ett sjöäpple.

Någon som har förslag på vad man kan göra? Har inget litet extrakar att stoppa han i. Ska man spola ner det eller kan man lämna tillbaka fiskar till affären (Bromma)?

I samma veva köpte jag även en Koffertfisk (gul med svarta prickar). Snubben sa att den är lätt att hålla och blir runt 15 cm. Kollade upp och såg att den blir runt 45 cm och är giftig den med.

Någon som har erfarenhet av koffertfiskar som kan komma med lite tips?

MvH: //LinuZ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att du lämnar tillbaka sjöäpplet omedelbart.

Jag skulle därutöver gärna se att vi kunde samla ihop lite fler frivilliga krafter för att få Reeflex helt översatt till svenska också. En attraktiv möjlighet med Reeflex är att det ju har ett fungerande mobilgränssnitt så att man ska kunna dubbelkolla det försäljaren säger om ett djur genom att snabbt surfa upp Reeflex i mobiltelefonen. Även om texten är på tyska för just sjöäpplet, syns det ändå klart att svårighetsgdaren är angiven som 6, dvs endast för experter och helst i artspecifika kar. Om du verkligen vill ha kvar ditt sjöäpple ska du sätta det i ett nanokar med ingar andra djur där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns många trådar här på forumet om koffertfiskar, men rent generellt är koffertar relativt svåra, riktiga"parasitmagneter"(som inte heller tål kopparmedicinering) , höga krav på vattenkvalitet och funkar sisådär i normala revakvarier.

De är dåliga simmare som lätt fastnar i pumpar eller blir "inspolade" i revet, revsäkerheten är "nja" då deras diet bl.a innefattar skaldjur.

Vissa boxar är tokgiftiga om de stressas, men den cubicus som jag antar att du köpt brukar inte vålla några större problem (men det beror naturligtvis på vattenvolym också) - i ett liet kar är de tillräckligt giftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar finnas en och annan affär som säljer fisk och annat utan att ha en aning om nåt.. fick ta över en palettkirurg för ett tag sedan, och personen som köpt den hade fått info i affären att det var en "minikirurg" som inte blev mycket större än typ 10 cm.. inget ont om firrens förra ägare, men en säljare som häver ur sig nåt sånt kan ju inte ha alla minkar kvar i burarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag är också en som gick på nöten med sjöäpple pga okunskap och en säljare som sa att det är inget problem alls. Nu hade jag aldrig några problem med mitt äpple och dom är ju snygga och ganska coola. Men att ha dom i ett större kar med en massa andra varelser ser inte jag som bra i alla fall, jag hade min i ett enskilt kar tillsammans med lite koraller. Tyvärr tror jag inte bromma tar tillbaka äpplet, jag själv var där engång och ville häva ett köp på en fisk gick inget bra.

Hoppas det går bättre för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Jo, det var Bromma Zoomarknad jag var på. Äpplet lyckades jag lämna till en kille jag känner här i Uppsala som har tonvis med erfarenhet om saltvatten, så den biten är avklarad.

Vad gäller kofferten så fastnade den som nämnts ovan i "inspolet" ett antal gånger och tillslut simmade den in i min anemon som slöt sig runt den. Var framme fort som satan och tog ut den, men den var jäkligt medtagen. Stoppade den i en yngelburk, men idag hade han kilat vidare. Ingen skada skedd i burken dock...än...peppar peppar.

MvH: //Linus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara i stort sett Bromma Zoo som har sjöäpplen (i mängder) här i krokarna, visst dom är skit fina.

Hade själv gärna vilja ha ett men han få "rätt fakta" först :)

Linuz, nästa gång du är ute och far i dom här trakten, ta en sväng för Akvarieleasing väldigt trevliga och hjälpsam personal.

Som dessutom inte försöker blåsa dig på cash litet tips bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...