Gå till innehåll

Hur kan det vara så? pris på Levandesten


joaslim

Rekommenderade inlägg

Kan vara kvalitetsskillnader. Kan vara ockerpriser. Det där kan vara en djungel om man inte har koll. Bästa tipset är att åka till danmark, lukta, känna, vända å vrida på deras LS samt fråga nån annan som köpt där. För man ska inte behöva lägga 200:-/kg smiley7.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är dyrt med levande sten är flygfrakten.

Om det är väldigt stora prisskillnader så kan man misstänka att stenen inte är fraktad med flyg. Det finns till exempel grossister i Tyskland som tagit in stenen via båt-transport som kan vara på väg i flera månader. Är stenen rätt förpackad med ordentligt med vatten så kan det vara mkt som är levande ändå... men den kan också vara (sten)död.

En annan faktor är hur porös stenen är. Väldigt kompakt sten går att packa fler kilon i samma förpackning... och därmed blir transporten billigare.

Men det känns som 200kr är klart dyrt... och 60kr är konstigt billigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Crotalus

Hmm vadå 200kr kg.....vet ett flertal butiker som säljer för 70-120kr kg i mellan swe!!!!Titta runt lite mera ska du se att du hittar bättre priser än 200kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att det mesta är var stenen kommer ifrån och hur kvaliten

är......... helst ska det väl vara ett shyst ställe med en mycket

porös, stinkande, fylld med liv och bra former....... vilket vissa

affärer tar mer för än en sten med mindre kvalite och liv.......

vet inte hur det här är men kanske vi har bättre sten än danmark smiley37.gif

Är det ingen som har handlat billig sten i danmark som kan jämnföra kvaliten.....????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Crotalus

Det där med bra kvalitet&så handlar mycke om säljarens profit tänkande....Man känner&ser ganska lätt på både lukt&så gällande kvalitet!!!Det e förbannat lätt&säja att stenen e bali import.....själva verket kan den komma från ett nerlagt akvarie....Men det sistnämnda e väl&ta i för så oseriösa butiker finns det väl inte gott om smiley37.gif

Sen vill jag nämna att om allt handla om Kg priser gällande Ls så borde ju en Clown kosta fan så mer än ca 100kr med tanke på att det är ca 1l vatten i påsen dom fraktas i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min chef köpte sten på Zoogiganten för 195:-/kg, och nu har det kommit massor med små anemoner på demsmiley1.gif.Men lite för dyrt för mig. Har köpt min i Malmö 150kr/kg& Köpenhamn 86kr/kg, märker ingen skilnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min chef köpte sten på Zoogiganten för 195:-/kg, och nu har det kommit massor med små anemoner på demsmiley1.gif. Men lite för dyrt för mig. Har köpt min i Malmö 150kr/kg & Köpenhamn 86kr/kg, märker ingen skilnad.

Ja zoogigantens stenar är full av små fina anemoner smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min chef köpte sten på Zoogiganten för 195:-/kg, och nu har det kommit massor med små anemoner på demsmiley1.gif. Men lite för dyrt för mig. Har köpt min i Malmö 150kr/kg & Köpenhamn 86kr/kg, märker ingen skilnad.

Ja zoogigantens stenar är full av små fina anemoner smiley37.gif

vilken sortsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min sten på Planteimporten och Akvarieutstyr. Den var då färsk på båda ställena. Man brukar kunna se på webben när det kommer in ny sten. Näringen i stenen föder istort sett hela akvariet fortfarande efter tre månader. I dag skulle jag hellre blanda nyinkommen och gammal sten. Köpa den gamla stenen först 80% och sedan passa på när det kommer in ny 20%. Helst efter en månad eller två

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min chef köpte sten på Zoogiganten för 195:-/kg, och nu har det kommit massor med små anemoner på demsmiley1.gif.Men lite för dyrt för mig. Har köpt min i Malmö 150kr/kg& Köpenhamn 86kr/kg, märker ingen skilnad.

Jaa, i princip så har samtliga av mina stenar från Zoogiganten haft fina små rosor (anemoner) Lite så där genomskinliga hehe..smiley4.gif

Nä, nu ska jag inte vara sarkastisk.. En vända med citronkoncentrat mitt i prick så har jag blivit av med dem. Så nu förtiden bryr jag mig inte om ifall att de är fulla av glasrosor.

Jag köppte för ett tagsedan en fin LS som var i deras korall kar av dem med en massa roliga saker på: ett par olika skivisar och en begynnande (som nu är stor) matta av stjärnpolyper, lite olika svampar mm. Var tvungen att väga stenen när jag kom hem för att se om det blivit en bra affär eller intesmiley2.gif. Hamnade på ungefär 170 Kr /Kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...