Gå till innehåll

Molly Salt hotell


Stjerna

Rekommenderade inlägg

Då har jag äntligen dragit igång mitt kar, tog sin tid men nu är det startat med vatten,salt och sten:=) Har moddat om ljuset också skickar med bild på hur det blev och en bild på när stenen blivit i lagd.

Har en fråga också hur mycket ljus ska jag starta med från dag1 och framåt?

post-4220-1446891805723_thumb.jpg

post-4220-1446891805744_thumb.jpg

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag äntligen dragit igång mitt kar, tog sin tid men nu är det startat med vatten,salt och sten:=) Har moddat om ljuset också skickar med bild på hur det blev och en bild på när stenen blivit i lagd.

Har en fråga också hur mycket ljus ska jag starta med från dag1 och framåt?

[ATTACH]37252[/ATTACH]

[ATTACH]37253[/ATTACH]

Mvh Henrik

Hej Henrik och Välkommen!

Jag började med 3 tim om dagen och sedan ökade 1 tim i veckan. Nu har jag 12 tim/dag. Har också moddat dit mer belysning men jag valde t5 armatur från glomat med 2st 8w rör. Båda på 18000K. Fick sätta dit 2 st 8" fläktar eftersom dem gammla Molly´s inte hade sånt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik och Välkommen!

Jag började med 3 tim om dagen och sedan ökade 1 tim i veckan. Nu har jag 12 tim/dag. Har också moddat dit mer belysning men jag valde t5 armatur från glomat med 2st 8w rör. Båda på 18000K. Fick sätta dit 2 st 8" fläktar eftersom dem gammla Molly´s inte hade sånt.

Lycka till!

Tackar för svaret blir väl att köra ngt liknande nu.. riktigt roligt att se allt liv som rör sej redan nu. Redan mycket roligare än sötvatten :=) Får man fråga hur lång tid man ska vänta innan man gör sitt första första vattenbyte ? när gjorde du ditt?

Ändrat av Stjerna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret blir väl att köra ngt liknande nu.. riktigt roligt att se allt liv som rör sej redan nu. Redan mycket roligare än sötvatten :=) Får man fråga hur lång tid man ska vänta innan man gör sitt första första vattenbyte ? när gjorde du ditt?

Jag gjorde mitt första vattenbytet efter 1 månad. 20L ungefär. Men jag startade mitt kar som lasse här på SVG gjorde. La i LS, inkörtvatten, levandesand och väntade i 1 vecka. Sedan i med lägredjur som eremiter och turbosar. Väntade 3 veckor och sedan köpte jag mer sten och fick med skivanemoner som än idag lever och mår kanon. Men du ska starta dit kar precis som du tycker och väldigt försiktigt. Jag tog prover 1 gång i veckan i början och nu är det varannan vecka.

Vet inte hur du hade tänkte starta ditt kar? Men oavsett hur du gör det som någon sa till mig skynda långsamt.......

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde mitt första vattenbytet efter 1 månad. 20L ungefär. Men jag startade mitt kar som lasse här på SVG gjorde. La i LS, inkörtvatten, levandesand och väntade i 1 vecka. Sedan i med lägredjur som eremiter och turbosar. Väntade 3 veckor och sedan köpte jag mer sten och fick med skivanemoner som än idag lever och mår kanon. Men du ska starta dit kar precis som du tycker och väldigt försiktigt. Jag tog prover 1 gång i veckan i början och nu är det varannan vecka.

Vet inte hur du hade tänkte starta ditt kar? Men oavsett hur du gör det som någon sa till mig skynda långsamt.......

Lycka till

Oki tack för svaren. blir att skynda långsamt:=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång i lite mer än 2 veckor med LS i. Har tagit lite prover idag och värdena blev som nedan:

Nitrate 10

Nitrite 0

Ammonia mindre än <-- 0,25

Salthalt 1025

Ph 8

Nitrite 0

Temp 25,5

Någon som har några invändningar mot värdena? Jag slänger med en bild så ni om det är någon som kollar är intresserad hur det blev att se ut med aragonit(sanden) i karet. Tror att jag har ett gäng glasrosor i karet om det är en på högersidan i karet för sådana har jag fullt med. Kan tillägga att jag för tillfället kör med 3 timmars belysning per dag.

post-4220-14468918162003_thumb.jpg

post-4220-14468918161837_thumb.jpg

Ändrat av Stjerna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är en glasros.

Bort, bort, bort.

Ja då kommer frågan ska jag köpa räkor direkt som motverkar detta? lr ska jag vänta tills jag tycker inkörningstiden är över? jag har en hel del rosor så om jag ska köra den metoden som vissa gör med att spruta saker får jag spruta ner en 3 liter :=) Så vad tycker ni jag ska ta mej till?

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag lekt lite Kemist och tagit lite värden som följer!

Salthalt:1022

Nitrite:0,1

Nitrate:25

Temp:28,0

Ph:8,0

Ammonia:<-0,25

Phosphate:0,5

Något att reagera över?? det är Dag 19 för akvariet, jag kör med 4 timmars belysning och ser att det börjar växa lite grönt på stenarna dock inget på glaset ännu.

Har fullt med glasrosor i karet blev nästan värre efter att jag sprutat hett vatten ploppade upp fler fast på andra ställen ur stenarna. Men ska testa det där med citron saft menar du koncentrerad citron då utspädd i kokande vatten eller?

post-4220-14468918263956_thumb.jpg

post-4220-14468918264189_thumb.jpg

post-4220-14468918264407_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som råkar ha en pepparmintsräka eller 2 till salu i närheten av regionen Värmland??. Lite svårt att få tag i det man vill ha i denna hobby känns det som. Finns ingen butik som är intresserad av att ta hem det man vill, så min fråga om det är någon värmlänning eller örebroing (relativt nära) vart handlar ni era grejer?:=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag lekt lite Kemist och tagit lite värden som följer!

Salthalt:1022

Nitrite:0,1

Nitrate:25

Temp:28,0

Ph:8,0

Ammonia:<-0,25

Phosphate:0,5

Något att reagera över?? det är Dag 19 för akvariet, jag kör med 4 timmars belysning och ser att det börjar växa lite grönt på stenarna dock inget på glaset ännu.

Har fullt med glasrosor i karet blev nästan värre efter att jag sprutat hett vatten ploppade upp fler fast på andra ställen ur stenarna. Men ska testa det där med citron saft menar du koncentrerad citron då utspädd i kokande vatten eller?

Snyggt kar! Men håll tempen på 26-27 C. Koraller trivs bäst då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja idag har man vart iväg och inhandlat lite grejer till karet. Vart så himla sugen på att ha något att titta på så det vart 2 clowner och en sorts korall som dom skulle kunna ha som värd enligt handlarn. Vet dock inte vad den heter men riktigt snygg enligt mig.

Den ena bilden är från ankomsten och den andra är en timme senare hoppas den kommer trivas.

Matade nyss clownerna. Och har därav en undran jag köpte Aquatic Nature Marine Fishfood Excel (Granulate).Hur mycket och hur ofta ska jag mata dom?

post-4220-14468918318783_thumb.jpg

post-4220-14468918318997_thumb.jpg

post-4220-14468918319194_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo håller med Henrik det är inte så ofta man limmar så limmet räcker länge så även om det är dyrt är det inget att snåla på.

Jag har samma granulat och jag matar mina fiskar 1 gång per dag med det sen matar jag även 1 gång med annat tex artemia,krill,räkmix,mysis brukar blanda lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...