Gå till innehåll

Planeringstråd Laggemans 400 liter Optiwhite


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej gott folk!

Som det är nu så är mitt 700-liters Deltec på väg ut pga att jag inte är helt 100%-igt nöjd med baljan och jag saknar min gamla kub lite, gillar formatet skarpt.

Så i väntan på att jag ska beställa karet som kommer härnäst så hade jag tänkt o starta upp en planeringstråd och hoppas få lite feedback på mina tankar och idéer.

Planen är som följer:

80x80x65cm med optiwhite på de tre sidorna framåt, ställning av 40x20mm fyrkantsrör, pulverlackerat på jobb.

Denna kläs i 16mm massiv ekskiva, köpt på Hornbach. Anledning till det är att jag då kan hålla bänken och karet i samma mått för att få en "clean look".

Dörrarna på skåpet skall gå att öppna först på framsidan, men sedan skal det gå att öppna upp även längs sidorna, då dörrarna skall skruvas i pianogångjärn på 4 ställen.

Insidan av bänken skall kläs med någon form av ljuddämpande material och det ska upp en belysning som går på när man öppnar dörrarna.

Sumpen har jag funderat rätt så länge över, det blir med största sannolikhet ett kar på 75x40x35cm, varav det kommer vara ca 20cm vatten i för att klara av att ta emot det vatten som kommer ner vid eventuellt elavbrott.

Till detta kommer en osmostank på 40x30x30 eller något i den stilen, eventuellt kör jag på ett vanligt 54-liters kar om jag får in.

På golvet i sumpen kommer även Co2-flaskan till Ca-reaktorn stå.

I osmostanken ska mitt hemmabygge till kalkmixer stå, i sumpen kommer min DIY-skummare, kalkreaktor och eventuellt filter till tex fosfat att stå.

En liten ritning på hur det kan se ut:

post-1377-14468918057639_thumb.jpg

Returen upp ska skötas av en Grundfos-pump som diskuterats i en tidigare tråd, och cirkulationen i karet sköts utav mina två Tunze 6085.

Returen upp skall vara 32mm och jag kommer antagligen bryta upp den i två stycken 20 eller 25mm utlopp, i vart och ett av bakhörnen, riktade in mot fronten av karet. De två Tunze-pumparna kommer vara noterade på utavrinningsboxen, riktade mot mitten av långsidorna, på olika höjd från returutloppen.

En liten skiss:

post-1377-14468918057738_thumb.jpg

Belysningen skall skötas av antingen 1 eller 2x250W MH som jag kört med över mitt Deltec och är mycket nöjd med. Till detta kommer det antagligen att komma 4x24W T5, placerade runt MH'n, för att belysa karet från alla håll.

Ovanpå karet är det tänkt att jag ska göra en sarg av samma material som skåpet, 16mm Ek-skiva, och om jag klarar av att fixa en smidig lösning på luckorna ska de hållas uppe av någon typ av gas-cylinder, alternativet är att jag bara hakar fast frontluckan och sedan gör så att jag lyfter av hela konstruktionen om jag behöver komma åt mer i karet.

Och nu till frågorna.

Vad tror ni om att köra med 1x25 smt 1x32mm ner till sumpen?

25mm tar allt den kan och 32'an tar det som blir över samt agerar evakueringsrör vid eventuellt stopp i 25'an?

Min tanke var att göra boxen 35 i framkant, 45 i bakkant och 15cm djup samt 60cm hög.

Häri hade jag tänkt o borra hålen något längre fram än bak för att underlätta montage av genomföringarna då jag kommer ha en 50- eller 70mm sarg på karet.

Om man räknar med att de snedställda sidorna på boxen får en sammanlagd längd på 320mm, bör det då inte vara tillräckligt för att svälja det vatten som krävs, så att jag kan ha framsidan av boxen "fri" från tänder?

Tanken är att sätta fast BTN Slimline på hela bakrutan, inkl. boxen.

Feedback önskas! :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Har fått leveranstid på karet nu, 6 veckor... :död:

Så länge får jag köra på med mitt temporära 200-liters, Deltec-karet åker ju norrut till Norge om ca 14 dagar.

Har funderat lite mer på hur jag ska lösa belysningen, jag har ju idag 2x250W MH men inga T5 för att komplettera ljuset lite, och jag missade en perfekt Geismann-ramp med någon dag, så nu har jag lagt ut en annons på en komboramp, så får vi se vad det ger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där ja, vart beställde du det ifrån?

Om man går vidare till din bänk kommer du då att lägga eksidorna utanför akvariet eller blir dom släta rätt ner från akvariets sida å rätt ner

Tycker att 25mm rör rätt ner med hävert funkar kanon å det andra hålet som evakuering och ev 3-4:e hålet för returpumpen

Hur skulle en Dimond Arc reflektor funka i mitten å 8x24watts utanför runt denna

En sak som många glömmer, rampen ovanför karet får ej ta över blicksynen på akvariet

Som osmostank har jag en plasttunna som är 51cm djup 31cm bred 59cm hög

rymmer ca 60liter och tror det är en Hammarplast. Är bla papperskorgar å kan köpas in på Corporate Express

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är beställt från Håkanstorp Zoo i Malmö. Var i kontakt med Benny på Majornas Glas också, men efter lite funderingar fram och tillbaks så vägde priset över mot kortare leveranstid och längre körsträcka.

Funderingen först var att karet och bänken skulle hålla samma mått, dvs 800x800 i yttermått både på kar och bänk, men efter lite spånande med Manne så kom vi fram till att jag lika gärna kunde göra så bänken går upp över botten på karet och jag då slipper kapa skivorna på höjden som är 800 långa. Fördelen här blir också att jag inte ser ytan då överbyggnaden kommer gå ner en liten bit över karet så man inte får in ströljus i rummet den vägen.

Det blir som du säger, 25mm hävert ner, ett 32mm evakuering samt ett 32mm i retur.

En LumenArcIII eller Diamond Arc i kombination med 24W T5 rör är ju den ultimata lösningen om ingen snygg komboramp dyker upp igen på annons, jag missade ju en Geismann med ett par dagar tyvärr. Jag tycker inte det gör något om rampen syns, så länge den inte bländar omgivningen bara.

Ett vanligt 54-liters akvarium ska kunna gå in utan problem, däri kan jag ställa min kalkmixer och bara låta slangen hänga över kanten till sumpen. Men jag ska kika på den lösningen också ifall det blir en bättre lösning för osmostank. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten grej till bara, har beställt 4st ställbara fötter som ska tåla 400kg styck från Swedimport. 3:- styck! Löjligt billigt. Men sen kommer det väl en fraktkostnad på 100kr eller nåt på det, brukar vara min vanliga tur. :)

M8 är gängorna, så det är inget småtjafs, varje fot har en diameter på 48mm, vilket rent teoretiskt skulle ge en belastning på ca 200kg per fot högt räknat, vilket ger ca 11kg/cm2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten grej till bara, har beställt 4st ställbara fötter som ska tåla 400kg styck från Swedimport. 3:- styck! Löjligt billigt. Men sen kommer det väl en fraktkostnad på 100kr eller nåt på det, brukar vara min vanliga tur. :)

M8 är gängorna, så det är inget småtjafs, varje fot har en diameter på 48mm, vilket rent teoretiskt skulle ge en belastning på ca 200kg per fot högt räknat, vilket ger ca 11kg/cm2.

Ja, det låter ju som att det ska hålla. Vilket golvunderlag har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du haft ditt 700 liters Deltec på andra våningen? Är det vanligt träbjälklag så låter det som mycket.

När vi byggde hus så var vi tvungna att förstärka bjälklaget både i badrummet för att kunna ha ett litet bubbelkar och i sovrummet för att kunna ha en vattensäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huset är byggt på 70-talet, då var det inte så kass konstruktion som det görs idag. ;)

Skämt åsido så var jag också lite orolig i början, och fyllde upp försiktigt och mätte var 50'onde liter för o se om golvet sviktade på något håll, men det gick bara fint.

Under hela karet hade jag en hel spånskiva för att jag inte ville fördela all vikt på 6 fötter, och det hjälpte kanske lite.

I det kommande karet så kommer jag att ha mindre vatten, mindre vikt på själva karet, mindre vikt i ställning och en del mindre LS, jag gissar på att jag i stort sett halverar totalvikten. Därför kommer jag nu att köra med 4 fötter, en i var hörna.

Karet ska stå intill ytterväggen på huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick samtal från Micke på Håkanstorp idag.

Han ville bara ge mig totalsumman och kommer nu att beställa glaset.

Botten blir 12mm och sidorna 10mm, allt slipat och polerat.

Sumpen blir i 8mm glas utan slipning som jag förstod det.

Nu återstår en låååång väntan innan jag kan få igång det hela, men jag har o göra under tiden.

Deltec-karet åker ut till nästa helg, sen ska alla prylar få sig en rejäl genomgång och jag ska börja köpa hem delarna som jag ska ha nytt, dvs PVC, bänk och skåpluckorna, så den står klar när karet kommer. Ska bi så nice o få det på plats sen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått en avi om att hämta ut de ställbara fötterna nu, frakten landade på drygt 50kr, så totalt blev det 86:- inkl. moms.

Har rengjort pumpar och skummaren, nu är det bara kalkreaktorn som ska ha sig en omgång också, sen är prylarna i sumpen redo för installation när det kommer så långt.

Har funderat på o skaffa en LumenArc ändå och eventuellt komplettera med T5-rör så småningom. Vi får se hur det blir med den biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade ut mina ställbara fötter häromdagen, och har köpt på mig ett par Tunze-pumpar till för att öka upp cirkulationen. Som det är nu så har jag utan returen ett flöde på 27000 l/h ut från pumparna. ~70ggr i turnover inkl. returen från sumpen. Ska nog bli bra snurr i baljan så småningom. :) 2 av pumparna är styrbara, men saknar styrning till dem, så en multikontroller ligger högt på vill-ha-listan just nu. Men allt extra lull-lull får vänta, finns inga pengar till det just nu helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...