Gå till innehåll

Maltemus Elos 120 med LED


maltemus

Rekommenderade inlägg

Lägg på mer koraller senare så löser de sig;)

Mycket intressant akvarium ur rent tekniskt perspektiv, och de ser ut att finnas potential för ett fint revkar...

Nu har det bara gått en vecka men vad tycker du om prylarna rent generellt?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hittils är jag nöjd. Jag panikstartade som sagt men det har klarat sig bra förutom lite alger. Värderna är hittils ok, testade mag/kalcium så sent som igår och de var bra.

Det dunstar ganska mycket vatten ur karet. Nu vet jag iofs inte vad "mycket" är, men jag har pysslat med sötvatten tidigare och well :) Ca 4-5L per dag iallafall.

Inte dragit igång verken osmoscontroller eller ballingsystemet ännu, men det står på listan.

Lampan är jag riktigt nöjd med. Redan efter en vecka har några av korallerna blivit finare. Några av korallerna kommer dessutom från mitt gamla nanokar och jag trodde de var mer eller mindre döda. Men de har återhämtat sig över förväntan.

Jag vet heller inte vilken nivå jag ska ställa mina Vortech pumpar på. Just nu är de synkade och går på lägsta, tyckte det började vispas sand när jag hade dem högre.

En annan "tråkig" sak är att fiskarna håller sig till högersidan. Kan det bero på pumparna...?

Skummaren ska även den få lite beröm, jag rengör den varannan dag och det är snuskigt i den, så den jobbar nog på bra.

Fiskarna kommer från Stigigemla, förhoppningsvis blir det snart fler :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittils är jag nöjd. Jag panikstartade som sagt men det har klarat sig bra förutom lite alger. Värderna är hittils ok, testade mag/kalcium så sent som igår och de var bra.

Det dunstar ganska mycket vatten ur karet. Nu vet jag iofs inte vad "mycket" är, men jag har pysslat med sötvatten tidigare och well :) Ca 4-5L per dag iallafall.

Inte dragit igång verken osmoscontroller eller ballingsystemet ännu, men det står på listan.

Lampan är jag riktigt nöjd med. Redan efter en vecka har några av korallerna blivit finare. Några av korallerna kommer dessutom från mitt gamla nanokar och jag trodde de var mer eller mindre döda. Men de har återhämtat sig över förväntan.

Jag vet heller inte vilken nivå jag ska ställa mina Vortech pumpar på. Just nu är de synkade och går på lägsta, tyckte det började vispas sand när jag hade dem högre.

En annan "tråkig" sak är att fiskarna håller sig till högersidan. Kan det bero på pumparna...?

Skummaren ska även den få lite beröm, jag rengör den varannan dag och det är snuskigt i den, så den jobbar nog på bra.

Fiskarna kommer från Stigigemla, förhoppningsvis blir det snart fler :)

Angående streamer pumpen så har jag placerat min i vänstra inner hörnet ca 1-2 cm från ytan riktad mot mitten av fram glaset lite snett neråt, då får du en rotation runt. mina fiskar är överallt förutom mitt framför pumpen.

Prova se om det funkar :)

(går dina pumpar att rikta förresten?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttade faktiskt om lite ikväll igen, det har inte riktigt känts rätt. Och pang, bangaii fiskarna bytte sida, paletten utforskar lite och clownerna åker fram och tillbaka.

Märkligt...

Ska även försöka ha som rutin att mata på olika platser varje dag, korkad som jag är har jag matat där de står...kan ju varit därför (lagom troligt:))

Fick tips av Eco-lamps efter att ha visat dem bilderna på karet att höja lampan 3-5cm samt försöka centera den, med andra ord använda vajrarna.

Får se om jag gör det i helgen.

Ska även försöka fixa lite fler bilder nu när stenarna och korallerna är på rätt plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant kar och belysning du har skaffat, har själv kollat en del på Elos snygga kar och det kanske blir ett sådant.

Har endast några Malawi och tanganyika kar men mycket snart är det dax för det första salt-akvariet och ditt ser redan mycket snyggt ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att sätta en pump på varje sidoruta. Då kan du styra dem så att "vågen" ibland kommer från vänster och ibland från höger. På så vis borde du kunna hålla rent på botten. När du kör pumparna på samma effekt mot varandra så borde fiskarna röra sig mer i karet. Clowner är ifs lite "tråkiga" de håller sig gärna på samma ställe, iaf gör mina det.

Funderar också på ett par Vortech pumpar. Låter de mycket?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han ville inte ha pumpar på båda sidorna, eftersom det första man ser när man kommer in i hallen då är en pump, och jag kan förstå honom. Det skämmer intrycket rätt mycket. Jag funderar i stället på om inte en mer konventionell streamer, och fejk sten att ha den i skulle kunna fungera, för att få en dold pump i den delen av karet, för att få mer eller mindre samma effkt, men utan det visuellt störande intrycket.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Ja måste fixa lite bilder.

Går oväntat bra, mixtrar extremt lite med karet, missköter mina vattenbyten och ändå växer korallerna och fiskarna ser ut att må bra ;)

Alla som kommer hem är riktigt imponerade över karet vilket är trevligt.

Ska till egypten en vecka så jag hoppas fisk/kattvakten inte gör ngt dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Kanske snart läge att ta lite bilder?

karet rullar på bra utan speciellt mkt stötsel. Rengjorde sumpen i helgen och gjorde samtidigt ett större vattenbyte. Annars gör jag inte speciellt mkt mer än rengör och fyller på vatten. Elos skummaren gör verkligen ett bra jobb :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på karet Maltemus, ska själv igång med ett Elos 120 snart blir nog efter sommaren som det kommer igång.

Hu har du löst det med påfyllning av avdunstat vatten ?, hur funkar det med Osmocontroller som följer med karet är det någon form av automatisk påfyllning.... från sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur många gånger jag försökt få rätt på vattenpåfyllaren de skickade med. Trodde den fungerade (Det gjorde den under några veckor), vaknade på natten av ett jävla liv. Då hade den tagit ALLT vatten för påfylllning och fyllt på trots att det inte behövdes, den fortsatte pumpa (Därav ljudet).

Ren tur att jag inte hade mkt vatten i påfyllaren, då hade jag fått massor på golvet...

Annars funkar allt mkt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur många gånger jag försökt få rätt på vattenpåfyllaren de skickade med. Trodde den fungerade (Det gjorde den under några veckor), vaknade på natten av ett jävla liv. Då hade den tagit ALLT vatten för påfylllning och fyllt på trots att det inte behövdes, den fortsatte pumpa (Därav ljudet).

Ren tur att jag inte hade mkt vatten i påfyllaren, då hade jag fått massor på golvet...

Annars funkar allt mkt bra.

Aj då det är ju inte så roligt om den tömmer hela påfyllnadsdelen utan att nivån säger så, hur är manualen till påfyllningen ... så man förstår den eller kronglig som fa..

På hur många liter är det i facket för påfyllnadsvatten?.

Och så gärna lite bilder både på karet o sump mm TACK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Åk ner till Italien och handla där !

Har du den nya optiska eller den gamla flottörosmolatorn ?

Jag har den nya digitala och är helnöjd.

Extra grejer mm handlar jag på elosusa men jag har en polare som hämtar och sen skickar till mig men dom har allt hemma och dom är super trevliga och samma gäller på elos i Italien och där har jag med en polare som har sina föräldrar så dom skickar och kör till Sverige flera gånger om året så där är inga problem med att få hem prylarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...