Gå till innehåll

vad ska man tänka på med anemoner?


milk

Rekommenderade inlägg

Jag tycker man ska se det från de andra invånarnas perspektiv också.

Om man nu fått anemonen att trivas och allt är frid och fröjd, så kan semestern bli ett riskmoment då det blir andra matrutiner/ingen alls. Då kan anemonen få för sig och flytta pga. matbrist och kan då bränna de andra invånarna.

Jag skulle överväga och ha den i en nätkasse under semestern om det går.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur som så skulle jag inte våga lämna akvriet obevakat under en längre tid ändå så någon som kollar till det kan ju mata den om det skulle behövas, har dock sett att man itne behöver mata anemoner så ofta. kanske ge dom en bit 1-2 gånger i månaden och sedan mata med mysis eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om att en riktigt stor anemon bara släpper och börjar flyta iväg.

Det blev lite aktivitet kan man lugnt säga, både jag o karets ägare drog full speed på för att förhindra en katastrof.

Ett riktigt roligt scenario för sekunderna innan så kommenterade jag på att ägaren nog borde tänka om de hela med anemoner...

Av dom anemoner som säljs i handeln så är det nog mindre än en tiondel som klarar sig längre än nåt år om man lyssnar på vissa erfarna handlare.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ger anemonen av sig någon form av avföring? om, kommen den då ut från mitten munnen?

anemoner är kända för att vara svåra att hålla i akvarium men finns de som lyckas. tror dock det är viktigt att ha så stort akvarium som möjligt för att få ett så balanserat vatten som möjligt, tycker viking fil var väldigt bra läsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ni verkar proffs på det här så jag slänger iväg en fråga (jag har för övrigt läst dokumentet som var bifogat här i ett svar).

Vi har haft vår clownfiskanemon i ca 3 månader och den har vandrat runt en del men har sett fin ut. Ibland (några gånger i veckan) har den dragit in sig bland stenarna och krympt, men alltid kommit ut igen efter några timmar.

Nu verkar den må dåligt för den hänger rätt livlöst, "armarna" är tunna och slappa och munnen är jättestor och inte ihopdragen. Ibland ser den ut att må bättre, men nästa gång jag tittar till den så ser den konstig ut igen.

Nitratvärdet är bra och vi häller i nytt vatten ca 1 gång i veckan. Anemonen får Mysis varannan dag ungefär. Är det kanske för mycket?

Tips mottages mycket tacksamt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad ligger alla andra värden på? kh, ca, ph, salt? viktigt att ha ett balanserat vatten där inte värden sjunker och höjs inom kort tid. ett större akvarium gör det lättare att få en bra balans medans 40 liter gör det svårare. att den vandrar runt kan också vara ett tecken på att den itne trivs då den inte hittar en plats den vill stanna på. är vattnet för strömt tex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha... Jag ska skicka iväg maken för att köpa nytt vatten och lite tester idag då. Saltet och nitratet var som sagt bra, men de andra testerna har vi inte hemma.

Det är ett litet 40 l akvarium så det är väl ganska strömt.

Vad brukar ni fylla på med, ozmos eller saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag blandar själv vatten hemma med hjälp av osmos och salt. anemoner är alla räknade som svåra att hålla i akvarium, några svårare än andra och de är väldigt känsliga för vattenkvaliten och sviktande kemi. jag skulle rekomendera att köpa lite fler tester och kanske tex saliferts all in one lösning som ger ett mycket bra utbud av betydande ämnen för saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...