Gå till innehåll

Kuroshio Sea - 2nd largest aquarium tank in the world


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Trist att de med en så stor balja stoppar i valhaj, så att den trots sin storlek är för liten för att vara något jag vill se... Valhaj blir lätt 10m, inte sjyst att bo i 35x27m då. Det borde ju vara ett grundläggande krav att tillgodose en ytvattensimmares behov av yta, om man nu som man hävdar, "försöker få dem att föröka sig". (Valhajen är ju en filtrerare, lever på krill och plankton som den filtrerar yt ur ytvattnet. Det gör ju att simma max 25m, vända och simma i andra riktningen fort tappar sin charm...)

Angående skummare.

Det är en gissning förstås, men med tanke på var det ligger så kör man antagligen på kontinuerligt vattenbyte rakt ut i havet, så man bryr sig inte om att skumma osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte ironi, men när jag i alla fall skrev allt det andra kunde jag ju inte bara låta bli att kommentera. Universeum har grym filtrering. De kör ju ett par rätt så häftiga sandfilter bland annat. Tycker mig minnas en (ett par?) rätt rejäl skummare, men jag vågar inte svära på det. misstänker att anledningen till att de inte kör på havsvatten är en kombination av vattentemp och renhetsgrad. Det vore iofs en tanke. Köra kontinuerligt vattenbyte och rengöra vattnet innan man skickar in det i akvarierna, på det sättet skulle man kunna hävda att man är miljövänlig, och renar haven. Fortfarande för kallt vatten dock.

Undrar hur det blir med det där nya guidade besöket på Universeum...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att se att jag inte är den enda som tycker det är trist att dom ska klämma ner valhajar i dessa akvarium, och med det som skett i Georgia Aquarium så är man väl ännu mer skeptisk (flera av deras valhajar har dött). Det är ju på sitt sätt imponerande att se dessa gigantiska akvarier, men jag tycker det ser rätt så trist och kalt ut jag får ju inte känslan av hav utan av en gigantisk simbasäng med massa stora fiskar i. Tycker det är roligare att se akvarier/zoon som försöker skapa en naturlig miljö för sina djur. *Whiny b*tch mode off*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sånt här kar, och max 5 fiskar över en meter kunde gett mig flygfeber. Men får jag välja mellan att bli bjuden på resa till detta, eller Tropikariet här i stan åker jag hellre till Tropikariet. Gillar inte det riktigt i heller, men hajarna där har / hadde i alla fall närmare 5x sin egen längd i simyta på korta hålet, och man har planerat för att hajarna växer, så när baljan börjar bli liten, ska de flytta, och nya köpas in. Eller, ja, så sades det när jag var där för en bit över ett år sedan...

(Sa jag att jag inte var helt förtjust i deras kar i heller?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig jag läst om Osaka karet att dom gör 30% vattenbyte dagligen via en 3Km lång pipline. men jag håller med att bassängerna är för små och det hade varit trevligare med bättre aquascaping så det liknat ett hav inte en bassäng med fisk i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...