Gå till innehåll

Strömavbrott 4,5h!


Ocikatten

Rekommenderade inlägg

4-4.5 timmar är inte ett problem i våra kar. Det är värre med stora ytterfilter, populära i sötvattensbaljor, eftersom syresättningen uteblir helt där, men våra kar klarar sig "hyfsat". Är man orolig är det bara till att skicka runt ett par hinkar vatten i systemet, runt halva tiden eller så... Trist om man inte är vaken förstås.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ofrivilligt testat några rejäla strömavbrott uppåt 6-8 h när husets varmvattenberedare började få slumpmässiga jordfel (produktfel på elpatronen). Det gick förvånansvärt bra trots att akvariet stod helt utan cirkulation. Inga förluster eller negativa effekter vad jag kunde se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit ytterst nära att krascha mitt kar i samband med strömavbrott. Då använde jag kolkälla. När jag upptäckte det hela flöt fiskarna omkring upp och ner fritt svävandes i den mer eller mindre stillastående vattenkolumnen. Jag hade riktigt tur den gången, till synes döende fiskar piggnade till på kort tid när cirkulationen äntligen kom igång igen. Minns jag rätt så var det inget ofrivilligt strömavbrott, el-nissarna var hemma och bytte elskåp. Strömmen var nog avstängd max 30-60 minuter. Mina erfarenheter påminner om Laggemans inlägg ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...