Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Innan vi sätter igång så kan ni läsa föregående tråd för att färska upp minnet om Mulle muränas matvanor.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=28717

Efter att ha ätit i några månader så har Mulle ånyo börjat matvägra och från att ha växt, skitit, förnöjt simmat runt men för det mesta legat och "muräna-kikat" ut från någon av sina hålor/grottor har han nu sakta börjat tyna bort.

Vi har testat följande utan resultat:

  • Att höja salthalten, för att sedan sänka den samma när det inte gav några resultat och nu har vi sakta fört tillbaka den till normal bräckvattennivå.
  • Att se till att temperaturen inte blev för hög, genom att sänka värmeutvecklingen från belysningen och även under någon vecka testat att ha belysningen avstängd.
  • Färska räkor
  • Forell
  • Bläckfisk
  • Lax
  • Öring
  • Sill i alla dess former
  • Levande slöjstjärt (Den dog självmant efter ett dygn)
  • Levande Black Molly (De lever glatt och ynglar av sig i Mulles akvarium)
  • mm. mm. (Det enda som är kvar att testa i matväg är Mamma Scan´s köttbullar;))
  • Förbättrat filtreringen av vattnet.
  • Fler gömställen genom att bygga upp ett relativt stort stenröse i anslutning till en av öppningarna till hans älskade nedgrävda PVC-rör med tre olika öppningar på olika ställen i akvariet.
  • Han verkar inte ha några synliga sjukdomar om man inspekterar hans "skinn"

Vi har säkert testat en del saker till som jag inte kommer på i skrivande stund.

Några tips och förslag!!!??

/Markus

Ändrat av markusi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

YES!!!!

Efter att ha startat upp det nya akvariet och "saltat upp" det så, greppade han en forellbit idag och med dödsrullningar svalde han den helt och hållet!!

Så mitt konstaterande är att att tumregeln om 2,5 gånger muränans längd i akvariestorlek inte är en tumregel utan, är ren fakta..

Tack för alla svar och tips!

/Markus

Ändrat av markusi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

NYA FILMER PÅ MULLE!

Har tagit lite tid, men nu finns två nya filmer på you tube på en mycket välmående Mulle Muräna för er som är nyfikna.

Klipp 1, Mulle frågar husse om det inte är dags för mat.

Klipp 2, Mulle jagar och dödar med dödsrullningar en intet ont anande fiskbit.

/Markus

Ändrat av markusi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha, ha! Ja, vi är själva förvånade över vad för husdjur vi har. :smiley3:

Eftersom jag dykt en hel del i tropiska vatten så börjar jag mer och mer känna igen beteenden och utseende destå mer han växer och äter.

Han har ändrat sig en hel del sedan vi köpte honom för snart ett år sedan.

Jämför själva med de första filmerna från förra året under användarnamet MedeasHusse på youtube.

En bra referens för att se hans utveckling är dödskallen som är med i alla filmerna. Den är i mänskilg storlek skala 1:1, typ.

Men mest är vi glada över vi fått honom att överleva, mycket tack vare er här på saltvattensguiden! :smiley20:

/Markus

PS. Och nej vi matar honom INTE bara med fileer, utan han hugger på allt från orensad mört till sill. DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, inte en enda!!! Vi köpte tre stycken när han började matvägra för att se om han ville klippa dom. Men han brydde sig inte ett dyft. Numera simmar de förbi honom på en centimeters avstånd utan att han reagerar något speciellt.

Vi har dock sett någon rispa på någon av dem någon gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har kollat in de olika kulfiskarna för att komplettera akvariet, men flera har varnat oss för att en sådan skulle kunna skada Mulle! Min sambo vägrar att chansa, nu när vi lagt ner så mycket möda på att få stackarn att överleva!

Vad säger du/ni om att släppa ihop Mulle med en kulfisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm låter intressant detta. själv så ska jag starta upp ett kub kar som jag skall ha min drake i. funderat på en murena mm. är det i habo du handlar?? bor ju inte så långt där ifrån i sådana fall. mer bilder vore ju inte dumt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, finns ingen butik i Habo, så vi handlar på Djurmagasinet i Jönköping. Micke som äger butiken är bra att ha att göra med och beställer hem det han kan åt dig. Dom är iofs. inte så bevandrade i saltvattens akvarium, men fråga så fixar han/de säkert det åt dig!

Har du vägarna förbi här så kan du komma förbi och kolla in Mulle Live!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ehhh... Måste revidera vad jag skrev innan ang. att Mulle inte äter några Mollys... :ler:

Idag saknades en av de två vuxna "Mollysarna" och när jag satt en stund och kollade såg jag att Mulle hade ändrat beteende och var mer explosiv.

Han gjorde snabba utfall mot "Mollysarna" som kom nära någon av hans utgångar i stenröset.

Jag har inte sett det beteendet innan, men jag började genast fundera på att ge honom levande fisk.

Några förslag?

Ändrat av markusi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dra upp en liten guppy-odling, lär ju ta en stund innan du har bra "mat-fisk" men du är ju garanterad yngel enligt receptet,

1 del hane, 2 del hona, 5 delar vatten.. låt stå..

men tar ju ca 3månader innan det finns något matnyttigt på en guppy, ska du ha en mer snabbväxande firre skulle jag rekomendera svärdbärare eller ah varför inte molly.. dom ligger ju mer än folket i Paradise hotell...

Anyway, kan ju verka "rått" att mata med levande, men naturen är ingen disney-film och jag tror det kan vara ett bra sätt att locka fram muränans naturliga beteende, och det vill man väll se?

*ps

Jag hade "slamkrypare" i ett bräckvatten kar får något år sen, när det var fredag och fest fick dom syrsor att smaska på, kul med lite jakt.

Slamkry.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jag som skall tacka!! -Tummen upp

Fantastiskt att få se din tank! Jag har redan börjat övertala sambon om att starta upp ett rent saltvattensakvarium istället för enbart bräckvatten! :skrattar:

Ändrat av markusi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...