Gå till innehåll

är korallen helt död och isåfall varför??


HyperBamse

Rekommenderade inlägg

har köpt en korall vet inte namnet men efter nu 5 dagar så verkar de död den har ståt lite upp ett tag men inte sträckt ut sig helt och nu hängt en dag och så nu idag att den verkar ha blivit trasig.... typ som när man bara drar isär en kycklingsfile och man får lite så där trådigt och så......(hoppas ni förstog)

så här ser det ut iallafall nu....

DSCF0086.JPG

DSCF0087.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är helt normalt att dom tömmer sig på vatten för att byta det konstiga är att den håller på att gå sönder flytta den till ett lugnare ställe om den står väldigt ström annars så kan du låta den stå kvar.

Å ge den några dagar så kommer den nog igång igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det ser ut som en capnella. Vet ej vad du har för värden å så i karet. Om det nu är en sådan korall så skall den stå i medelströmt. Kan även se att den holler på att lösa upp sig vid foten, å vad det kan bero på är lite svårt. kan vara något virusangrepp men är inte säker .Skulle detta visa sig fortsätta så rekomenderar jag dig att klippa av foten åvanför det skadade stället och fragga om den på en lämplig liten sten med en gummi snodd. Kan vara lite lättare då att placera om den där den skulle visa sig trivas. Börja med att ställa den på botten av karet för att se hur det blir. alldrig direkt under HL om du har en sådan. Skall även tillägga att om det är encapnella så brukar de intre trivas tillsamans med skivanemoner om de är för många.

Hoppas att det skall gå bra för dig.

Är intreserad av vad du har för värden i karetsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Capnella är litet lätt randig från fästet och uppåt på foten precis som om man ser fibrer genom ytterskiktet. Det har väl inte Sinularia? I alla fall inte mina. Capnella brukar väl inte behöva så mycket ljus men gilla rörelse i vattnet? Kolla Jod och strontium. Det är något som beskrivs som ett grundkrav för Capnella och även min reagerar positivt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jod och Strontium är vell ett grundkrav för de flesta koraller.

Lite svårt att se strukturere på den korall som beskrivs.

Det du beskriver om ytterskiktet fins även på andra koraller så som Nephthea(Litophyton arboreum) med fler.

fast som näms tidigare så är den viktiga frågan, Varför det inte fungerar för Tomas. Så det är alldeles riktigt ,vilka tillsatser och värden har han i sitt kar, ja det är vell det vi vill ha svar på för att kunna hjälpa till så gott vi nu kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom den har släppt från stenen, så hade jag själv tagit bort den

& satt den på en annan plats. Dra ett gummiband runt korallen &

en sten, så växer den fast på två veckor. Sen kan du ta bort bandet

igen. Ställ den inte strömt, men se till att den får bra ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sabbade en mjukkorall med ett gummiband. Det vill säga nu är den tre fast jag försökte vara försiktig.

Buntband skall vara bättre för att om korallen ger efter för trycket följer inte buntbandet med.smiley20.gif

Hos mig i alldeles för svagt ljus har det tagit mer än en vecka för några att slå ut riktigt. Capnellan var bara utslagen någon timme per dag innan jag började med Jod och Strontium. Nu är den oftast utslagen hela natten också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en hel del sådana koraller och den kan placeras i kategorin fingerkorall.

Den vita är en av de tjurigaste och behöver ha mycket tid för att slå ut bra. Den är också väldigt lättstörd så ifall du har varit nere i akvariet, ändrat på stenar eller strömmar så kan det vara en orsak till att den håller på som den gör.

Jag hade en stor sådan som höll på som din så jag slängde den och istället tog en mindre som satt bredvid fart och blev minst likastor som den som jag slängde.

Vitamins råd är bra om du vill ha korallen kvar fast den inte trivs på "sin sten".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan ha för dåligt ljus eller rättare sagt jag har för dålgit ljus men dessa koraller skulle vara lätta och inte kräva så mycket ljus...... men men snart kommer min arcadia armatur hem så då blir det bättre....

jag har kollat ph nitrit nitrat och kh och alla dessa var bra menhar inte kollat ammonia, kan det vara fel värde där????

hartvå andra koraller som inte heller gått så bra med (tyvärrsmiley9.gif) men men jag lär mig fortfarande......

DSCF0096.JPGDSCF0097.JPG

DSCF0091.JPGDSCF0098.JPG

DSCF0099.JPG

den sista är ialla fall stjärnpolyp som inte slagit ut alls....... fick hem den och satte den i akvariumet och sedan trillade en levande sten ner under natten på den så den fick en liten skadasmiley7.gif...... har aldrig sett korallen slå ut och nu börjar det bli mindre och mindre piggar på den (om ni fattar) och bara en lila-röd matta........smiley19.gif

ps förlåt för vissa jämnförelser men vet inte vad en del saker heter..... smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet har varit igång i en månad...... jag fick med en korall på en gång och den har fungerat utan problem men sedan köpte jag stjärnpolypen och den blev det ju att vänta och se med och så köpte jag

En koloni med knappar+ den vita- och den brunakorallen

knapparna går perfekt men sen är det ju dessa andra som inte blev som jag tänkt mig smiley18.gif

ps det finnsnågra små knappkollonier med mera på levande stenen också som har gått bra med......

här är en bild på knapparna iallafall......

DSCF0100.JPG

Glasrosen kom upp men är nu helt borta smiley17.giffick smaka på ELIMI-AIPAS

Den andra korallen som gick bra med är den.......

DSCF0084.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja skär av den friska delen. Lämpligen så kan du låta korallen ligga ett dyngn eller någrapå botten innan du sätter fast den på nytt underlag. detta för att foten skall hinna läka lite. Du har inte sagt vad du har för värden i ditt kar , bara att de är bra. Vad jag menare med värden är CA, KH och PH.

Även vad tillsätter du till ditt vatten ,så som spårelement och buffer mm.

Skall vell även säga att jag tycker det är lite tidigt att introdusera koraller äfter bara 1 månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK. Du säger att ditt KH ligger på 11,5 . Troligen så är då dittCA för lågt,behöver inte vara så men troligen. CA värdet bör ligga på över 400 och då tror jag att ditt KH kommer att lägga sig på runt 8-9 som det skall vara.

Inga tillsatser av spårelement alltså. Rekomenderar att du åt minstonde tillsätter Jod och Strontium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej ska nog prova med detta då.......

hoppas det löser sig då..... men ska inte kh vara runt 9 -11??? så har jag hört och läst iallafall..... men om jag då tillsätter calcium kommer mitt kh sjunka automatiskt då eller måste jag köpa något för att sänka det????

smiley32.giftackar för alla svar hittils och vi får väl se hur det går men fortsätt gärna med att säga vad ni tycker så det blir som bäst....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...