Gå till innehåll

Hög Ca och Mg


Wretling

Rekommenderade inlägg

Jag har lite högt Ca och Mg och jag undrar vad det kan bero på. Mitt nya akvarium har varit igång i ca 2,5 månad och jag har alltid haft konstiga ca och mg värden. Tidigare hade jag tropic marins tester men har nu köpt salifert på alla tester.

Värden:

Temp: 25

Salt 1.024 (salimeter)

Ph: 8

Kh: 7.8

Po4: omätbart

No2: omätbart

No3: ca 1

Ca: 500+

Mg: 1500+

(ca och mg tester stoppade vid dom värderna)

Jag har inte tillsätt något under hela tiden utan bara bytt 60l varannan vecka. Jag använder mig av Red sea pro salt. Jag har 5 mindre koraller. Jag har ca 1cm korallsand på botten (1-2mm)

Jag testade som kul osmos vattnet på kh och ca och det var KH=1 och Ca=70. (vi har ”mjukt" vatten där jag bor)

Hur ska jag göra för att ca och mg ska bli ”normala”?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är en "salimeter" för typ av mätare?

Det jag kan komma på är att du gör nåt fel med testerna, (läser av dom fel eller använder fel volymer).

Alternativt och kanske mer sannolikt är att du har för hög salthalt, dvs nåt svajj i den ändan.

//NiXoN

Edit; Antar att det är en såndär flytbojjsmätare? Prova få någon att testa salthalten med en refraktometer, jag skulle gissa att det är där de felar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första tanke är att du kanske tar för mkt provvatten till proverna, lätt att man kör på med 5ml sprutan utan att tänka sig för, har jag gjort några gånger i.a.f...

Samtidigt om du haft höga värden både med tropic marins tester och saliferts så känns det ju mer som felet ligger i salthalten, men då måste den vara otäckt hög i såfall, och lite konstigt att Kh är såpass låg i såfall.

För att ändå få ett värde på Ca och magnesium så är det bara att ta en spruta till med vätska #3 i proverna och sen räkna vidare på värdena som står i tabellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder mig av en Aqua Medic salimeter och när jag blandar nytt saltvatten till byte så använder jag mig av rätt mängd salt per liter för att få 1.024 vid 25 grader ca 37g/l och min salimeter visar att det stämmer så jag tror inte det är den. Eller är jag ute och cyklar?

Jag har rätt mängd vatten (4ml med en 5ml spruta på vissa) det enda testet jag är osäker på är Po4 då instruktionen är på tyska

Är 7.8 i kh lågt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salimeter brukar ju vara snäppet bättre än vipparm som jag förstått det.. Det är ju ett smärre mysterium varför det är såpass högt i Ca och Mg om det inte är så att det är nåt mätfel. Du kan ju testa att mäta nyblandat saltvatten och kolla vad du får för värden på det.

Nää, 7.8 i kH är inte lågt, var bara i förhållande till Ca/Mg värdena om det hade varit hög salthalt som var orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sökt lite på nätet om jag nu gör testet fel. På Ca hittade jag denna video http://video.google.com/videoplay?docid=676578123425534370&hl=en#

På den videon så läser han av när testet blir lila, men på instruktionen som följer med så ska det vara en clear blue color och den kommer efter lila för mig.

Hur gör ni andra när ni mäter av, blå eller lila?

Om det är så att man ska läsa av vi lila istället så kanske jag får lite mer normalt värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag provade med FM´s referensvätska så vart saliferts test en klar blå färg när det motsvarade Ca halten i referensvätskan.

Jag har dock inte testat så många förpackningar att jag kan säga att dom alla håller samma nivå...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det den första färgen du ser? Min blir lila och sedan många droppar senare går den över till en blå färg.

första färgen är lila som du säger, men för min del efter kanske 4 droppar till så slår den över till klar blå färg..

så ber man till saltguden att det ska vara ca 0,10 kvar i sprutan vilket ger ett bra resultat.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tjena Wretling!

Läste att du haft problem med Ca/Mg-värdena...

Lite sent inlägg kanske, men det slog mig att det Red Sea salt du använder har höga värden av just Ca och Mg, troligen ett salt för inkörda burkar med en hel del stenkoraller! Så jag luskade lite och min undring är om du blandar med osmosvatten eller H2O direkt fr kranen. I övrigt kan du prova med att "spä" ut vattnet till ca 1.023 och se om värdena rimmar lite bättre!

Jag använder själv Tropic Marines Pro-corall salt och har istället lite i underkant på just Ca/Mg-nivåerna, som jag då får komplettera med ds!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag använder bara osmos, sist när jag bytte vatten så mätte jag det nyblandade vattnet (1.023) och det låg helt i nivå med det saltet ska ha.

Mg minskar vid varje vattenbyte. Från början när jag fyllde upp karet så använde jag mig av just Tropic Marines Pro salt och jag vet inte om det kan ha vara någe knas på det saltet för nu kör jag bara Red Sea.

Mg har gått ner till 1400 och ca 435, jag har för mig att mg på nyblandat saltvatten (red sea) låg runt 1300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...