Gå till innehåll

Ati BM200 Väsnas


Böna48

Rekommenderade inlägg

Jetflyg är en ljudbesrivning som tyder på högt visslande ljud, vilket gör att jag skulle misstänka insuget för luften...

Har du någon form av filtermaterial i ljudämparen, det kan hjälpa med att prova ändra mängden(ökad mängd fungerade för mig).

Den blev dock riktigt tyst när jag satten en luftslang lite löst i insuget.

Förövrigt så kan det vara bra att kolla att axeln är hel på pumpen eller att den inte tar i någonstans i pumphuset.

Jag har en väldigt liten glipa på min returventil, det beror lite på hur högt eller lågt skummaren står i vattnet...

Förövrigt så är skummaren en klar favorit hemma hos mig(även regeringen upskattar en tyst skummare).

Jag fick problem med ett brott på kabeln in till puphuset och mailade ATI om vart man kunde köpa en ny PSK2500, svaret var"ta en bild så skickar vi ett nytt pumphus".

Mailade lite förvånad en bild på eländet o ta o häpna dagen efter så är reservdelen på väg, fastän skummaren inte är helt ny...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen går till min ozondosa så den är säkert närmare 1m, det kommer dock in luft vid sidan om slangen till skummaren. Det är inte helt standard diameter på slangen...

Det kan dock ta ett bra tag att köra in skummaren så ta det lungt i början.

Är dethär ditt första saltvattenskar? Tänkte bara att en tyst skummare kan låta lite mer än vad en sötvattensakvarist tycker är tyst;)

Prova med att ändra mängden vadd och pilla lite på ljuddämparen så kommer den nog att bli tyst när du når "zen" läget.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men jag liksom fått för mig att dessa dispergatorskummare lever om mer än lovligt. Själv tyckte jag min BM200 var tyst, men 50Hz-burret i den lilla sumpen fortplantade sig något enormt. Jag tyckte jag gjorde allt för att ljuddämpa, men det var förgäves... "burret" fanns där.

Själv är jag inne på att försöka använda injektorskummare (venturi o.d.) för att hålla ner ljudnivån. Med lite meck kan man även att få såna skummare att lira med en extern (utanför tanken) pump för att ytterligare få ner ljudnivån.

Det är tråkigt med vibrationsljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Bygger vidare på denna tråd

Då sitter man själv med en vibrerande ATI 200 skummare. Luftinsuget är helt ok, så också lkjudet från den. Den skummar också helt ok. Vibrationsljuden den skapar är dock på tok för höga, tom grannen under har kommit upp och klagat, så några lösningsförslag vore ytterst tacksamt. Frågan man kan ställa sig är om pumpen efter under 2 år i bruk måste bytas? Vars hittas denna billigt och enkelt isf?

Ett alt är att ljuddämpa själva sumputrymmet, om det nu skulle skapa en sk. fiollåda, där lite lull-lull på tak och sidor i utrymmet kanske kan tysta ner den lite...

Har också mailat ATI, så får vi se vad dem säger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fjädra vet jag inte vad det innebär i denna mening. Men pumpen är ju så att säga fri att röra sig iom att den sitter på en slang och plutten gör ju att den inte slår direkt i bottenplattan. Bottenplattan har i dagsläget inte gummitassar, men har laborerat med detta också, så problemet sitter inte där. Den står också fri från sumpens sidor.

Sätter jag handen på skummarkoppen så känner jag vibrationer i handen. detta känner jag inte på Nikes stora Bubble King skummare tex. förutom uppenbara materialskillnader så har ju denna en betydligt längre silikonslang mellan pump och stigarrör som kan minska dessa vibrationer? Med Silikonslangen i ATIn blir det bara några centimeter emellan... Det kanske också kinskar kapaciteten med skummaren... (Lite fritt tänkande...) I sammanhanget kanske detta inte gör så mycket även om själva vibrationerna inte känns i själva skummarna så finns de tillstörsta del kvar i pumpen osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner inte minsta vibration på skummarens kopp eller kropp. Men gummitassarna under bottenplattan minskar ljudet tydligt. Däremot på pumpen känner jag vibrationerna tydligt. Pumpen går lätt att vicka någon millimeter i sidled utan att inverkar på skummarens funktion. Pumpen finns med tre olika modeller av impeller. Nålhjul, "trasselhjul" och en kombination. De två senare får lätt obalans genom att trasslet förskjuter sig. Lagren i pumpen slits upp och börjar glappa. Och det blir oväsen.

Du behöver alltså kolla pumpen hur impellern ser ut och känna på lagren om de glappar. Dessutom behöver du fixa fötter. De bästa fötterna gjuter man själv av silikongummi. Man borrar ett hål i en poyetenskärbräda t.ex från Ikea som har samma diameter som hålet i skummarfoten. Hålet skall inte gå igenom skärbrädan. Lägg lite matolja i hålet och gnid runt den med en bit hushållspapper. Sedan är det bara att fylla hålet + att göra en bulle av silikon ovanpå. Efter ett par dagar drar man ut tassen. När du ändå håller på kan du lika gott ljuddämpa sumpen mot golvet.

Då lägger man en silikongummisträng på ett bakplåtspapper och låter den torka ett par dagar. Sedan är det bara att pilla in ett par sådana under sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några sorts tassar under skummaren, ser jag nu vid en närmare titt... Verkar vara i hårdare gummi av något slag. Det kanske räcker?

Om Impellern glappar tycker jag är svårt att se tycker jag. Jag har ju den senare, dvs den med trasselhjul, så det kan ju hända att att trasslet förskjutit sig och att det blivit obalans. Men tycker det som sagt är svårt att veta vad man ska titta på...

Med ljuddämpning av sumpen, menar du att klämma in silikonsträngarna i den fyllda sumpens sidor 3 sidor (vilka är dem jag kommer åt)? Den står redan på frigolit så frågan är hur mycket det kan göra, hmm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigoliten räcker nog. Är det en hård typ kan man nöja sig med att ha några remsor under sumpen. Och gummitassar hårdnar med åren. När mina trasselpumpar var nya var det riktigt noga när man skulle passa in axeln i lagret.

Jag har för övrigt bytt ut min ena pump mot en Tunze hydrofoamer som vibrerar betydligt mindre. Men anledningen var att den började att stanna när jag inte är hemma. Jag har bytt trasslet flera gånger utan att den blivit bättre så jag bytte pumpen till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså, så du har bytt pump helt mot en Tunze hydrofoamer. Ger den lika bra effekt eller är effekten sämre/bättre? Och framförallt, blev den tystare?

Har inte koll på denna pump, men vad jag kort hittar på nätet är den vad jag kan se rätt dyr, upp mot 1500 - 2000 kr. Men jag kanske tittar på fel ställen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke jag funderar på är att byta ut trasslet i impellern?

Vad tror ni om det. Kan det sabba skummarens kapacitet på något sätt? Den skummar trots allt bra? Vad ska isf användas till trassel och finns det i någon "vanlig butik" så man slipper beställa via nätet?

Min kapacitet har alltid varit bra men jag har varit och sett över de siliconslangar som går till och från skummarröret samt den slang som går in i ljuddämparen för lufttillförsel. den sistnämnda ruckade jag lite på så att pumpen stod mer horisontellt, då den tidigare låg lite på sniskan. Den skummare efter detta enklare ingrepp ännu mer, inget annat gjort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke jag funderar på är att byta ut trasslet i impellern?

Vad tror ni om det. Kan det sabba skummarens kapacitet på något sätt? Den skummar trots allt bra? Vad ska isf användas till trassel och finns det i någon "vanlig butik" så man slipper beställa via nätet?

Min kapacitet har alltid varit bra men jag har varit och sett över de siliconslangar som går till och från skummarröret samt den slang som går in i ljuddämparen för lufttillförsel. den sistnämnda ruckade jag lite på så att pumpen stod mer horisontellt, då den tidigare låg lite på sniskan. Den skummare efter detta enklare ingrepp ännu mer, inget annat gjort...

Oj jävlar! Bytte precis från orginaltrasslet till ATB:s needlewheel.

CV6119_1.jpg

Gör för allt i världen inte samma misstag. Tyckte redan innan att min ATI BM200 lät väldigt högt men nu går det ju inte att bo i samma bostad som akvariet.

Skummaren har endast gått en halvtimma sedan byte så får väl återkomma då den är inkörd med en rapport över ljudnivå och skumkvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå bytt ut min trasselsudd till pinwheelen och kan säga att ljudnivån gick upp i en vecka eller så, blev ett mer vinande ljud.

Tyckte att ljudet försvann efter det.

Det jag var mest besviken på var att kapaciteten inte ökade. Den ska ju öka effektiviteten, dra in mer vatten och luft.

Jag märker ingen som helst skilnad på de båda. Däremot lär pinwheelen hålla längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag bytte endast delen på bilden. Nu efter att den blivit inkörd så har ljudnivån gått ner men fortfarande är den nopg långt från ljudlös.

Angående effektiviteten så tycker jag den nog är lite effektivare nu. Den gör finare skum än tidigare. Summa summarum; byt inte om du har ett fungerande trasselhjul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...