Gå till innehåll

dagsljus


Aquaman

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är när att införskaffa mitt första saltvattensakvarium, ett 80L Maxreef.

Hur som helst, jag kommer att ställa akavariet i mitt vardagsrum. Mitt vardagsrum vetter mot söder och är väldigt ljust under den största delen av dagen, men akvariet kommer aldrig stå i direkt solljus. Är det möjligt att hålla en saltvattenskar i ett ljust vardagsrum eller tror ni jag kommer man få för stora problem med alger?

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick rätt stora problem i somras men det kan ha varit för karet gått i 6 månader och fick en lite krash varning då... Men annars är det bara o göra lite tätare vattenbyten o i med mer fosfatremover på sommaren så ska det nog gå fint :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man har låga näringsvären så får man inga algproblem med solljus. Jag har ett litet kar med bara LS i som ska säljas och på dagarna får jag mycket solljus i och det blir kanonfint och höga PAR värden blir det också (har mätt) trots att solen är svagare nu på hösten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en risk att dina fiskar börjar simma snett, jag skämtar inte...

Vissa arter vill ha ryggen mot ljuskällan, jag såg fenomenet första gången med diskus o var övertygad om att nu var de på väg utför;)

Ac är ingen garanti för att du klarar dig om solen lyser direkt på karet, det värmer upp rätt bra. Mitt 500liters är i ett väldigt ljust rum och behöver en kylare på sommare trots Ac.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Tycker att det är intressant info som framkommer här. Har man, som jag, varit i sötvattenssvängen i många år, så har man fått lära sig att direkt solljus på akvariet är ett säkert sätt att be om bekymmer med framförallt grönalger, men även blågröna alger. Det finns så att säga inga sötvattensväxter som kan ta upp den näring som direkt solljus skänker. Men med saltvatten är det alltså annorlunda? Har ett 425-liters som varit igång i snart ett halvår. Har kvällssol i det rummet, och drar allltid för persiennerna när strålarna letar sig fram till karet under nån timme eller så. Tyvärr faller ändå en svag strimma in om man inte dessutom drar för gardinerna till max. Menar ni att det trots allt inte borde vara någon fara? Har inga problem med karet, som det verkar. Koraller ser ut att trivas hyfsat och introducerade en vuxen Hepatus i måndags, som inte fått en enda prick och äter som en tok. :) Värdena är helt okej, även om jag börjat bli allt slarvigare med att testa vattnet, då rutinerna verkar fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några amerikaner som driver sina kar med "light tubes" som leder dagsljus in i karet så visst fngerar det.

Jag har själv en del dagsljus som kommer in på min burk utan problem, kanske aningen mer alger på rutan med dagsljus men det är knappt märkbart.

Det krävs dock att man har rätt balans för att det skall fungera, har du förutsättningar för alger så får du alger. Däremot så skall man akta sig för värmen om man börjar mixtra med dagsljus.

Prova ett tag och se om det gör någon skillnad.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du ibland får algproblem i sötvattenskar som tillskrivs solljus beror på att man normalt har ganska dåligt ljus i sötvattenskar, så dåligt att ljuseenergin blir tillväxtbegränsande. Observera att solljus inte tillför någon näring utan istället energi som gör att det gröna kan tillgodogöra sig den näring som finns i vattnet.

Det är samma typ av energi (fotoner) som konstgjort ljus ger.

I saltvatten har man normalt så mycket konstgjort ljus att energinivån inte är tillväxtbegränsande för "skit"alger och direkt solljus är därför ett mycket värdefullt (och gratis) för att ge lite extra energi för att "bosta" koralltillväxten. I och med man har så mycket grundljus så har man fått ta tag i "fulalgs" problemet i ett tidigare skede genom betare, låga näringsvärden eller annan teknik.

Vet man om att man har i underkanten med belysning så är solljus värdefullt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du ibland får algproblem i sötvattenskar som tillskrivs solljus beror på att man normalt har ganska dåligt ljus i sötvattenskar, så dåligt att ljuseenergin blir tillväxtbegränsande. Observera att solljus inte tillför någon näring utan istället energi som gör att det gröna kan tillgodogöra sig den näring som finns i vattnet.

Det är samma typ av energi (fotoner) som konstgjort ljus ger.

I saltvatten har man normalt så mycket konstgjort ljus att energinivån inte är tillväxtbegränsande för "skit"alger och direkt solljus är därför ett mycket värdefullt (och gratis) för att ge lite extra energi för att "bosta" koralltillväxten. I och med man har så mycket grundljus så har man fått ta tag i "fulalgs" problemet i ett tidigare skede genom betare, låga näringsvärden eller annan teknik.

Vet man om att man har i underkanten med belysning så är solljus värdefullt.

MVH Lasse

Men Gud, TACK för att du pusslade ihop bitarna åt mig! Snacka om att jag borde ha insett sambandet tidigare! Det är ju bland annat de (oftast) höga nitrathalterna i sötvatten som medför överpopulationen av grönalger vid energiboosten som direkt solljus medför. I saltvattenshobbyn, med våra låga näringsvärden (tack vare skumningen, de överdimensionerade biologiska filtren ( LS) med anaeoroba bakteriekulturer osv) blir ju rent logiskt inte problemet detsamma! Ibland krävs det ett wake up call för att man ska vakna upp och se rätt självklara samband, egentligen! TACK Lasse! Intressant! Verkligen intressant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...