Gå till innehåll

47 liter västkust - Extremt lågteknologiskt :P


Kramboa

Rekommenderade inlägg

Vad gör man om man är student med i princip obefintlig inkomst men ändå suktar efter ett salt akvarium? Jo man vänder blicken från korallreven i söderhavet till vår egen västkust! Om man nu har turen att bo på den sidan landet..

Rätta mig om jag har fel, men visst finns det extremt lite information om västkustakvarium? Men det beror väl på att intresset e svalt. Så nu gör jag mitt för att väcka intresset hos fler! :D Varsågod, här har ni 47 liter västkust:

Jag va ute på Hönö idag å hämtade lite djur, alger å nytt vatten (så på en bild är det lite grumligt :P). Just nu innehåller akvariet följande djur: tångräka, strandkrabba, vanlig sjöstjärna, vanlig strandsnäcka, havsanemon (okänd), blåmussla, havstulpan (okänd) och säkert en hel del småkryp. Algerna har jag inte inventerat lika väl men där finns i alla fall karragenalg, spiraltång, skära kalkkrustor och någon sort sallat.

Jag har funderat på att bygga en skummare och kanske till och med kyla med utomhusluft, men som det är nu har jag bara cirkulation och filter med 8+4 W och belysning med 2*18 W biltema dagsljus. Det har fungerat bra i 2 månader nu men kanske blir det klurigare om man vill ha fiskar i.

Eftersom jag både har blåmusslor, anemoner och havstulpaner matar jag med frysta plankton vilket har fungerat väldigt bra. Anemonerna "fanns" faktiskt inte vid uppstarten. Snäckorna verkar inte hitta så mycket mat ;) men dom äter alger/bakterier från rutorna i alla fall. Till krabborna slår jag sönder en snäcka då och då, men dom äter ju vad som helst, så matrester går också bra :).

Vad gäller vattenbyten har jag varit ytterst sparsam. Att ta moppen till havet å köra hem med 15 kg på ryggen gör jag inte mer än en gång per månad.

Hoppas nu att fler blir intresserade! Har man redan akvarium och pump är det i princip gratis. :D

post-4445-14468918272498_thumb.jpg

post-4445-1446891827273_thumb.jpg

post-4445-14468918272941_thumb.jpg

post-4445-14468918273122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gör man om man är student med i princip obefintlig inkomst men ändå suktar efter ett salt akvarium?

Ett "västkustakvarium" är jättespännande. Kan man sedan lyckas och klara sig med låga kostnader så är det ju ännu bättre.

Stort lycka till! Det ska bli spännande att följa ditt projekt. Jag hoppas ni som kör den här typen av akvarier skriver mer och hjälper varandra. Så kan vi andra få en massa intressant läsning som bonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor själv på västkusten jobbar inte kanske 5min från havet så attsäga försökte med krabbor och lite annat som barnen fiskade upp för dom vill ochså har salt så hela familjen blir saltsjuka här haha men det gick i ca 2 veckor så dog det förmodligen för varmt men roligt att se på krabborna sloggs hela tiden aggresiva saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedär ja, nog lyckades jag intressera ett par. :)

Kör du någon kylning just nu eller står den på ett svalt ställe?
Jättespännande! Hur håller du vattnet nedkylt?

Ingen kylning här inte, så ligger kring 25°, som ett hällkar på sommaren! I början bytte jag frysta pet-flaskor morgon och kväll men det gick ju inte i längden. En krabba har varit med sedan start, den har ömsat flera gånger!

Jag har gjort liknande med sötvatten, hämtat sand, stenar och växter från en sjö. Men havet är så mycket rikare! Mängder av djur följer med om man drar med håven genom tången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en till bild som jag bara måste lägga upp. Jag jobbar i en fiskaffär på sommaren och en lördag så förbarmade jag mig över en krabbtaska som annars skulle kokas. Den levde faktiskt flera veckor efter det men var ju såklart alldeles för stor för mitt lilla kar :P. Här är han tillsammans med den första pyttelilla strandkrabban. Tror ni den va skraj eller?

post-4445-14468918273686_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med en till kallvattens-entusiast! Visst e de spännande och kul att kunna fånga djuren själv!

Din oidentifierade anemonen gissar jag är ett litet exemplar av Sjöros, Urticina felina. De kan bli ganska stora och vackra. Men det är svårt att se på bilden så det kan lika gärna vara en Havsnejlika, Metridium senile.

Du kan få ner temperaturen några grader genom att rikta en bordsfläkt mot vattenytan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va nog lite trött igår, så jag fick inte med allt...

Vad är det för frysta plankton du matar med? Kan vara bra med tips, för jag får inte mina havstulpaner att överleva.

Innan jag köpte kylare hade jag lite fiskar som tålde värmen. Du kan gott testa med tex, Svart smörbult, Lerstubb och Stensnultra. Den sista fisken är lite känslig för temperaturer över 25 grader, men värt att testa. Går att fånga rätt små exemplar med en håv i tången, eller med en PET-flaska som du skär av toppen på och vänder ut och in. Låt den ligga över dagen och vips har du den full med massa kul.

Men ska du ha fisk är det nog tvunget att ha en skummare.

Du måste fixa fler bilder!! Speciellt helbild! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din oidentifierade anemonen gissar jag är ett litet exemplar av Sjöros, Urticina felina. De kan bli ganska stora och vackra. Men det är svårt att se på bilden så det kan lika gärna vara en Havsnejlika, Metridium senile.

Jag tror det är en havsnejlika, ploppar upp fler och fler förresten. Mina växer mer på höjden, havsrosen verkar vad jag sett väldigt platt.

Vad är det för frysta plankton du matar med?

Har slängt förpackningen men tror de hette röda plankton, bara. Ganska säker på att det är djurplankton. Jag stänger av filtreringen när jag matar.

Går att fånga rätt små exemplar med en håv i tången, eller med en PET-flaska som du skär av toppen på och vänder ut och in. Låt den ligga över dagen och vips har du den full med massa kul.

Men ska du ha fisk är det nog tvunget att ha en skummare.

Det känns som när man var barn och fiskade krabbor på sommaren, bara det att nu är det blodigt allvar :P

Får inte till jättebra kort, kameran blir bländad av min fulbelysning, men här kommer några. Min flickvän lyckades dessutom få när en krabba mumsade på en blåmussla. :)

En film på havstulpanerna:

post-4445-14468918284611_thumb.jpg

post-4445-14468918284786_thumb.jpg

post-4445-14468918284994_thumb.jpg

post-4445-1446891828524_thumb.jpg

post-4445-14468918285501_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är en havsnejlika, ploppar upp fler och fler förresten. Mina växer mer på höjden, havsrosen verkar vad jag sett väldigt platt.

Det låter som att det är havsnejlikor du har. De kan föröka sig ganska friskt om de trivs.

Har slängt förpackningen men tror de hette röda plankton, bara. Ganska säker på att det är djurplankton. Jag stänger av filtreringen när jag matar.

Tack! Ska åka till zoo-butiken och kolla i deras frys.

Det känns som när man var barn och fiskade krabbor på sommaren, bara det att nu är det blodigt allvar :P

Hehe, ja nu är det verkligen på allvar:

Stör mig inte nu, älskling, jag ser en krabba... Eller, Va! Ska du ha med håven nu igen....;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag står allt inte rätt till i akvariet :( Som syns på bilden har det blivit rejält disigt och det kryllar av små vita djur, kräftdjur skulle jag vilja säga. Allt hände över en dag!

Fram tills nyligen hade jag ingen filtrering, bara cirkulation, och ingen belysning. Så kanske har det påbörjats nån otrevlig process i filtret och/eller så är den en algblomning på grund av den nya belysningen. Jag hämtade nytt vatten i samma veva och tog med en del blåmusslor men till skillnad från de jag hade innan dog dessa efter några dagar, kanske för att temperaturen blivit för hög med belysningen på. När jag idag rensade ut alla musslorna hade innanmätet blivit till en rinnande sörja, kan vara det som grumlat till det också. Trimmade dessutom ner alla alger, man vill ju ändå bara ha de som trivs.

Nu har jag släckt ner och hoppas att det bli bättre. Men blir väl tvungen att fixa fram en skummare, och kyla..

Men jag har inte tappat hoppet, nu vet jag vad som inte går, alltid något :P Jobbigt att det ska hända mitt i tentaplugg bara :'(

post-4445-14468918300268_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att det blivit så här!

Du har alldeles säkert fått en bakterieblomning av de ruttnande musslorna och tången. Om det ser ut som slöjor av mjölk i vattnet är det garanterat bakterier. Cirkulationen är ännu viktigare nu, för bakterierna förbrukar mycket syre. Om du har en luftpump och syresten är det en bra hjälp att sätta in den. Ett kraftigt vattenbyte hjälper nog också till.

Lite allmänt om "varma" kallvattensakvarier. Enligt mina erfarenheter är det väldigt svårt att få tång att överleva i högre temperatur än 18 grader och mycket ljus. Den enda arten jag fått att växa i varmt vatten är tarmtång.

Sen är tång väldigt kinkiga när det är stor temperaturskillnad mellan havet och akvariet. Är det kallt i havet när man plockar dem är det stor risk att de inte klarar acklimatiseringen till det varma akvarievattnet.

:smiley20: Om du köper en kylare har du mycket större glädje av ditt akvarium! Tror det finns några begagnade till salu här på forumet. Men en skummare är nog ännu viktigare för att få det att fungera i längden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hade det varit roligt ett mikroskop! Jag har ordenltig cirkulation men tagit ut filterinsatsen. Utöver blåmusslorna har även sjöstjärnorna och tångräkorna strukit med. Men krabbor, tulpaner, snäckor och nejlikor(!) lever. Sedan igår har det blivit märkbart bättre med diset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är balansen återställd igen. En liten överraskning fick jag när jag städade under bordet akvariet står på, där hittade jag alla räkorna, torra. Å i köket har jag hittat två intorkade krabbor. Lyckades rädda en som höll mig vaken en kväll :P Nu vill jag inte veta av några mer rymlingar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det år ju faktiskt att komma en bit utan kylare även om det naturligtvis blir bättre på många sätt med en sån. Det du annars skulle kunna fundera på är ju en skummare, dels så blir du av med en del skit som du inte vill ha i burken, dels så får du en ordentlig syresättning så att det är mindre risk för katastrofala följder om nåt ligger och dör. En Berlin luftdriven skulle passa i ditt upplägg, ingen pump som värmer. Visst ryker det ett antal hundringar men du kan ju fundera på det i alla fall.

Djur som emigrerar känner jag till, speciellt strandsnäckorna verkar vara mer ur burken än i. Intressant nog stannar de däremot nästan mangrant om jag slänger ner dem i revburken, de verkar gilla värmen bättre.

Räkor har jag aldrig varit med om att de tagit sig ut, däremot en krabba. Dag ett hade den gått några meter, jag undrade först vad i allsin dar katten nu släpat in. Dag två var den i nästa rum och dag tre hade den gått genom flera rum, 10 - 15 meter. Den utflykten knäckte den, frihetens pris var visst högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har inte haft tid till att utveckla karet något men lite andra kul saker har hänt.

En krabba hade plötsligt massa rom, tyvärr mörknade den och föll av efter nån vecka. Skulle lagt den på mackan medens jag kunde. :P Som ni ser fattas hon en klo och två ben. Det är inte jag som varit sadistisk, hon fastnade i pumpen.

757200972050P782f.jpg

Jag har inget täckglas så det avdunstar en del, kände en dag att jag borde mäta salthalten, den va 35‰. En ganska rejäl höjning antar jag eftersom vattnet tagits från Hönö och Saltholmen. Så nu duttar jag i kranvatten titt som tätt.

Sen har karragenalgen växt några cm, helt utan belysning, så det gläds jag över. Skulle helst ha på belysningen ett par timmar om dagen, men skräptimern från biltema är högst opålitlig.

Temperaturen ligger enligt termometern ganska konstant kring 25°. Måhända finner jag snart en kylare prisvärd :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att det inte blev små krabbor av rommen. Hade ju varit kul och se om de klarade av att växa upp i ett akvarium. Nån som vet hur länge krabbor bär på rommen innan de släpper larverna?

Undrar varför rommen inte klarade sig? Antagligen för hög temp, men de brukar ju föröka sig på sommaren då det kan vara rätt varmt i vattnet...

Karragenalg är vansinnigt tacksam. Den växer överallt, både med och snudd på utan ljus :)

Salthalten är inte alarmerande tycker jag. Nordsjön har ca 35 promille, men nackdelen att ha det i akvariet är att det kan ta längre tid vid inkoppning av djur.

Jag har 34 promille i mitt kar och det ger bättre tillväxt på kalkalgerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...