Gå till innehåll

Jag blir så trött


jimmy

Rekommenderade inlägg

Att en del nybörjarmmere ge råd som dom inte har en anning om vad dom snackar om förstår ni inte att det kan resultera i att andra följer era råd och kommer att få dåliga resultat i sina akvarium.

Tänker inte nämna några namn men tror dom flesta vet vilka jag menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Men ibland är det svårt att låta bli smiley9.gifFinner migsjälv ibland ute på lite väl djupt vatten...smiley5.gif.Man vill hjälpa men gör nog bäst i att hålla truten om man är det minsta lilla osäker.. Men som sagt .. Har man svårt att hålla truten slinker det ur nån groda ibland... *flåt*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men du har ju grund kunskaperna johnny det va inte als dig jag syftade på det handlar om dom som inte har en susning om vad dom snackar om och dessutom inte kollar bakgrundsfakta innan dom utalar sig.

man kan inte vara expert på alla ämnen så om man inte vet så gör man bäst att vara tyst eller lägga fram en teori men då klar göra att det endast är en teori och att man inte har några erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag är med på vilka/vem du syftade på ochhåller helt klart med dig.Är dockinte helt oskyldig själv så jag ville klargöra detta.Ochibland sjunker nog kvaliten på rådgivningen lägre än vad den behövde göra. Om en tråd inte redan är nedklottrad med halvrätta svar ökar nog chansen att någon lämnar ett som är avbetydligt högre kvalite. Personligen ska jag iaf skärpa mig och låta bli pilla där jag inte är 100%ig. smiley9.gif

*Vill se zippo dela ut gula kort* smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nästan slutat att ge mig in i disskutioner pga. allt skit som

händer nu, när jag för ett år sedan "kom" hit till sg. så var det

mycket mera seriösa akvarister här, menar inte att alla ny tillkomna

är oseriösa bara de att om jag fick ett svar då så kunde jag lita på

att det stämmer. Nu måste jag kolla upp en del svar för att vara

säker!!!

Visst kommer det och går en och annan som inte har alla korten på ett och samma ställe men nu e det mycket fladder!

Alla har nog get ett eller annat råd som inte är 100% säker även jag,

men om någon annmärket så ska man inte hugga direkt. Ta till dig det

och TÄNK efter. smiley2.gif.

Känns lite trisst!

Läser dock det mästa men får nu sålla ut det vettiga!smiley37.gif

Mvh. C.caeo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

C.caeo

Det är den där inställningen som är grunden till alla oseriösa och ej genomtänkta svar på ett forum.

Jag är och har varit aktiv ett bra tag på ett akvarieforum och sett liknande tendenser även där.

Då detta onämda forum är otroligt stort och har en hiskelig massa användare så finns det alltid någon erfaren och luttrad akvarist som tar sig tid att svara på en eventuell fråga. Detta skapar någon form av hierarki som är otroligt sund i forumsamanhang där "flest antal inlägg vinner" och ger i slutändan en lite hårdare generell nettikett som får dessa svamliga nybörjare att visa lite mera respekt inför folk med större kunskap och mera erfarenheter.

Vad jag vill säga är att om någon ser ett svar eller ett inlägg som är helt galet så starta en debatt och få folk att inse att man ska lyssna på dom som vet.

Som den totala nybörjaren jag är på saltvatten så vill jag inte göra dyra och pinsamma misstag för att någon har gett mig ett råd somär felaktigtoch ingen "andra åsikt" har räddat mig.

Kämpa på. Du vinner respekt och vi nybörjare vinner kunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra inlägg får vell även jag säga.

Jag har funderat varför många inte har läst ett endaste dugg om grunderna för att starta upp innan man skrider till verket. kan vara ganska vanskligt då när man står där med ett akvarium som inte fungerar som det var tängt. Följden av detta blir nog att man tappar lusten å lägger ner. Detta fenomen tycker jag mig se över lag när det handlar om akvarier och husdjur i övrigt. Hur kan jag nu säga detta, jo jag arbetar lite nu och då i en zoo butik och träffar en hel del mäniskor .

Tror att det är lite av detta som man kan se här på forumet. Men andra ord ,många i erfarna saltisars tycke onödiga frågor om ditt å datt, som ses som skälvklara och som man borde veta innan starten.

Kan det då vara så att bra svar uteblir och någon midre erfaren vill vara mer benägen att lägga in något bara för att de vill vara hjälpsam?

Ja inte vet jag men något kan det ju ligga i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man då som jag inte har startat något kar ännu och i processen vill veta något som för mig är oklart så kommer jag och mina gelikar att ta oss friheten att fråga. (grundidén bakom dom flesta forum)

Om jag har läst något på en internationell sida som väcker mitt intresse så vill jag veta vad det finns för alternativ i svensk handel eller kanske ett alternativt stycke hårdvara så tycker jag att det kan vara befogat med en för en erfaren "saltis" fånig eller självklar fråga och vill då inte ha ett fånigt eller nervärderande svar.

Jag är en DIY-människa och kommer nog att ställa en hel del fåniga frågor om diverse tekniks funktion och mening. Jag vill inte köpa en skummare för att jag "har hört att den är bra" jag vill veta vad somgör den så bra och om jag kan göra en bättre anpassad till mina behov själv.

Jag är av åsikten "inga frågor är för dumma" och hoppas att det finns luttrade saltisar som är av samma åsikt.

Min historia med saltvatten började med att jag hittade en/ett billig glasborr på clas ohlsson så då förstår ni på vilken nivå jag ligger. smiley1.gif

Jag har pysslat aktivt med reptiler i femton år och kan nog känna mig riktigt nöjd med vad jag presterat inom herpetologin men jag har också en gång i tiden frågat någon erfaren herpetolog omboaormar är giftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att man skall fråga !! Var inte meningen att skrämma iväg frågor från någon som är ny . Fast jag tycker nog att som du säger ,bätre att fråga innan man startar och inte när man står där med paniken för att något inte fungerar på grund av att man inte har följt de regler som finns mm , bara ett exempel på hur det kan bli.

Holler även med dig om att det finns inga dumma frågor . Möjligen så kan de få dumma svar eller onödiga som vissa inlägg kan vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom detta har blivit ett problem, så är ju frågan om du "Jimmy"

har någon bra lösning. Det är alltid lätt att kritisera, men om

kritiken inte blir välriktad, och om man inte vill hänga ut någon. Så

måste man ha en nyckel. En ny medlem här på forumet, kan ju vara

extremt erfaren, och sysslat med saltvatten i många år. Så bara för det

finns ett eller två svar från denna medlem, så betyder ju inte det att

han/hon inte har råkoll på läget.

Ska man lägga upp ett "prov". Ett prov där varje medlem (frivilligt)

får sätta sina kunskaper på sin spets. Resultatet skall sedan visas i

medlemmens ”profil”. Så att varje nybörjare kan se om den som gett ett

råd, har kött på benen eller inte. Detta är bara en liten tanke, tyvärr

får man lite ”Hitler” känsla över det. Fast om man funderar på idén så

är den kanske inte så dum ändå!

Jag tror dock att, skulle en sån här sak genomföras, kommer forumet i

framtiden bli ganska ”tunt” på inlägg, och charmen med hela

”saltvattensguiden” skulle gå i krass…

Alla skulle ju bli lite rädda för att trampa någon på en öm tå, och

varje gång en ”nyfrälst” skulle lämna ett nytt inlägg, så börjar dom

med;

– Ursäkta att jag inte är så bra på detta, bla, bla, bla…!

Men såklart blir ju ”saltvattensguiden”, just en guide, och en mer korrekt färdvisare för alla nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom detta har blivit ett problem, så är ju frågan om du "Jimmy" har någon bra lösning. Det är alltid lätt att kritisera, men om kritiken inte blir välriktad, och om man inte vill hänga ut någon. Så måste man ha en nyckel. En ny medlem här på forumet, kan ju vara extremt erfaren, och sysslat med saltvatten i många år. Så bara för det finns ett eller två svar från denna medlem, så betyder ju inte det att han/hon inte har råkoll på läget.

Ska man lägga upp ett "prov". Ett prov där varje medlem (frivilligt) får sätta sina kunskaper på sin spets. Resultatet skall sedan visas i medlemmens ”profil”. Så att varje nybörjare kan se om den som gett ett råd, har kött på benen eller inte. Detta är bara en liten tanke, tyvärr får man lite ”Hitler” känsla över det. Fast om man funderar på idén så är den kanske inte så dum ändå!

Jag tror dock att, skulle en sån här sak genomföras, kommer forumet i framtiden bli ganska ”tunt” på inlägg, och charmen med hela ”saltvattensguiden” skulle gå i krass…

Alla skulle ju bli lite rädda för att trampa någon på en öm tå, och varje gång en ”nyfrälst” skulle lämna ett nytt inlägg, så börjar dom med;

– Ursäkta att jag inte är så bra på detta, bla, bla, bla…!

Men såklart blir ju ”saltvattensguiden”, just en guide, och en mer korrekt färdvisare för alla nybörjare.

Hade "Jimmy"(varför fnuttarna?) eller någon annanhaft en bra lösning så hade vi nog inte haft denna diskussionen nu. Ett prov säger inte så mkt,inte heller att någon har 2 års erfarenhet utan det som gör att man litar på vad folk säger är ju det förtroende man fått för dem tidigare.

Sen så tycker jag faktiskt att vissa frågor är för dumma,åtminstone jag har tröttnat på frågor som " Hur många anemoner kan jag ha i mitt nano?","Vad behöver jag ha för att starta upp ett saltvattenskar?" osv. Visst,det är ju legitima frågor i sig men personen som frågar har ju för det mesta inte brytt sig om att läsa på överhvudtaget eller söka på forumet efter liknande frågor utan ställer den igen. Sen sitter man där och skriver ett A4 långt svar för att förklara varför man inte ska ha 3 carpets i ett 2 månader gammalt 50L kar med lysrör utan skummare. Efter det så kommer någon annan och skriver att det är bara skitsnack att anemoner är svårt,han har minsann haft 4st i sitt 100L och det har funkat hur bra som helst i alla de6 månader karet varit igång.

Visst,jag har bara 1½års erfarenhet av akvarium men jag hör nog till de som läst de mesta av den information som finns tillgänglig på nätet,har varit intresserad av mkt och lägger ofta ner en dag i research på ett nytt djur som jag i slutändan inte skaffar för att det helt enkelt inte är lämpligt,hur fint det än är. Och jag delar gärna med mig av det jag lärt mig genom detta,det tar trots allt ganska lång tid att läsa igenom 50 trådar på RC för att få reda på att en fisk faktiskt är lika svår att få att äta som någon sagt. Sen om folk tycker att mina råd är något att ha,det är upp till dem och jag hoppas verkligen att folk säger emot mig när jag har fel.

Det här blev långt ja...smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en ganska bra nybörjar guide här på sidan, men den kanske skulle behöva utökas. Med kanske en mest frågade frågor del. Där vi sammanställer de frågor vi ofta ser och besvarar dem där. På så sätt kan vi enkelt hänvisa nybörjare dit. Och kanske sammanställa en liten lista på vad saker och ting är/påverkar.Som tex skummare, nitrit, calcium, t5etc. Så att det är lätt för en nybörjare att kunna hittasvar på några av sina enklare frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vad säger man !

svårt ämmne kanske kan våra moderatorersäga ifrån på skarpen heller rätta /varna om det ser helt galet ut i en tråd,

"Moderator, är en person som håller ordning på (modererar) inläggen i, till exempel, ett forum.

"

blir ju mycket jobb men man kanske kan öka på antalet moderatorer bara en tanke, men jag håller med om att dom mer erfarna måste gå in & rätta/ifrågasätta i vissa fall,& antalet postade inlägg har ju inte ett dugg att göra med erfarenhet !dom här på forumet som har svårt att vara sakliga utan personangrepp "när man kallar folk för vissa mindre roliga saker"som igentligen inte har med saken att göra ska förb*** tas bort

och C.caeo att få rätta svar är svårt med tanke på att det finns lika många sätt attsköta ett saltkar som saltkar smiley5.gif.

"noname gula/röda kort finns faktiskt i vissa forum smiley2.gif."

men mera såna här disskutioner ,det är nyttigt för detta forum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. Som Ni säkert känner till så är jag som moderator inte speciellt konflikträdd, MEN många av Er (ingen nämd ingen glömd) är direkt på och hackar om vi påpekar nåt och det blir ett herrans liv... Mig spelar det ingen roll jag tål det. Men vid många av dessa tillfällen så är det alltid nån som tycker extra synd om sig själv och hotar med att lämna forumet och så blir det ändlösa disskusioner om vad som är rätt och fel. Därför så har vi på sista tiden varit lite försiktiga med att avbryta och rätta saker i förtid för att undvika en dålig stämning på forumet. Sen har jag t.ex. flera ggr raderat inlägg som innehåller påhopp och varnat dessa personer per PM, en har jag till och med bannat från forumet för att han bar sig så illa åt. Tiden är inte ett problem för att moderera däremot är det lite tråkigt att Admin´s och moderatorernas beslut ofta ifrågasätts och inte respekteras. Men som sagt det är svårt att göra allt så att alla blir nöjda, man vet ju själv hur det är, man kan inte hålla med om allt. Det blir lite av en ständig balansakt så att man inte startar alltför många krig samtidigt smiley2.gif. Jag reagerade själv igår på ett inlägg om belysning där jag skrev några rader om det som jag tyckte var åt skogen. Men det är ju svårt att "såga" nya medlemmars inlägg utan att de tar illa vid sig och hoppar av forumet direkt, de menar ofta väl men kanske är uta och cycklar lite väl långt ut i vägrenen ibland...

Wrang håller på att färdigställa det nya forumet som vad jag förstår innehåller gula och röda kort precis som Zippo skriver.

Sen måste man räkna med en viss felprocent på svaren som man får, detta är en hobby med lika många ideér som det finns utövare. Som ett exempel kan jag nämna att 2 som jag anser mycket erfarna akvarister som jag känner har diamitralt olika åsikter om en sån "enkel" sak som vattenbyten, 1 förespråkar 50% 3-4ggr/år medan den andre tycker så 5% ofta istället... Det finns alltså MÅNGA olika ideér om vad som är rätt eller fel, så också på detta forum. Man får samla ihop ett gäng svar o gå på den version som har flest anhängare om man sjäöv är osäker.

Hoppas att jag med detta inlägg inte trampar alltför många på tårna o drar i gång ett nytt krig. smiley1.gif

Ha det gott alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag förstår det är inte lätt att driva ett forum men tyvärr så måsta man nog ta fram lite hitler fasoner i början för att sätta gränsen "det vet iaf dom som jobbar som Data/It-tekniker" smiley2.gif.

men självklart ska det bli disskusioner ,det är ju liksom det som är vitsen med ett forum. jo jag vet att den funktionen med gula/röda kort finns men ville inte tjata mer om vlken version det va på forum smiley2.gif.

men om han tänker byta forum så är jag & säkert flera med mig väldigt intresserad av den gammla databasen så att den inte bara försvinnerdet är ju liksom det viktigaste här, sedan kan hemsidan se ut hursom helst

och du niclas du startar inga krig du som moderator sätter gränser punkt slutsmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

knappt jag vågar fråga, men jag brukar bedöma trovärdigheten i svaren genom att titta på "graderingen" (eller vad man nu skall kalla den).

Hur har ni bedömt vilken "gradering de skall få ?

Annars håller jag med om att det är mycket svårt att bedöma kunskaps nivån i svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en titt på det,såvitt jag kan utläsa så har du en(Ny) fisk upp till 100poster,två(Aktiv medlem) till 200,sen tre(Guld Medlem) till 500 och efter det så har du fyra(Senior Medlem). Om du betalar frivillig medlemsavgift så syns inte antalet fiskar utan du har bara den där Jag stödjer Saltvattensguiden-skylten istället. Men som sagt,det säger ju inte så mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det borde vara obligatoriskt att lämna uppgifter som sitt namn, Antal år inom hobbyn och var du kommer ifrån+ålder i profilen. Jag vet att en del kommer säkert att hitta på något osant men detta är bara mindre seriösa personer som kommer att göra så. Jag förstår inte varför man skulle ljuga i sin profil jag har i alla fall inget att dölja.

Jag tycket att det har blivit en sämre stämmning här inne bara på de sista månaderna och det är några som står för det flesta gnabbet. Det finns en person som tycker sig veta allt fast han inte ens har ett akvarium(Inget namn nämnt)

Om man ställer en fråga och inte gilla eller tro på svaren han får , varför fråga då?

Sen kan jag ta ett exempel.En kille ville bygga en skummare som bröt mot allt. Jag ansåg/anser att den inte kommer att fungera för den bröt mot alla skummarlagar och gav detrådet . Men ändå så finns det någon som tyckte han skulle bygga den. Den som vet lite om skummning skulle bara ruska på huvudet. Jag ville med mitt råd bespara han tid och misslyckande och det är mitt mål när jag ger råd att folk ska lyckas och ha glädje med sin hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just det exemplet kommer jag ihåg jag va lite finare & länkade till diy sidor med förhoppning att han skulle tänka om smiley2.gif.

jo en del undrar man varför dom ens ställer frågor när dom inte vill lyssna på svaren

sedan måste jag säga att sök funktionen på forumet är djupt underskattat smiley4.gif

stämmningen är tyvärr tråkigt men kanske inte så mycket att göra åt den lättar nog så smonigom men det viktigaste tror jag är att få bort personangrepp som jag nämmde tidigare ,det hör inte hemma här "ungefär som att den man diskuterar med tar till knytnävarna "

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan garantera att alla inlägg i fortsättningen som innehåller någon form av personangrepp kommer att raderas omedelbart, och upprepas det igen så kommer personen att blockeras på forumet.

Nu känns det ändå som om att de allra flesta vill ha en bra stämmning och om vi hjälps åt att hålla den så kommer det att bli kanon här igen är jag övertygad om. smiley1.gif

Nockner: Aeri har helt rätt, fiskarna är ingen "kvalitets stämpel" tyvärr, de visar bara hur aktiv man är i forumet....

Svärd: Du har helt rätt, jag tycker (som privatperson inte moderator) att det är väldigt synd att vissa inte vågar skriva ut sitt namn i profilen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte ha en expert-panelstråd,där alla får fråga men bara vissa utvalda får svara,finns ju ett par stycken som som anser sig varaexperter här jusmiley2.gif.så kan ju alla andra få diskutera på resten av forumet,tror inte alltid det är fel med en som hållt på ett litet tag tipsar nybörjare,dom har ju sina nybörjarmisstag ganska färskt i huvudet,och vad är rätt o fel inom akvaristik egentligensmiley5.gif.efter att hållt på med akvarium-hobbyn i många år,från o till så vet jag hur trenderna kommer o går,sen tycker jag att det är bra att folk går

in o säger ifrån,när råden är helt åt helvetesmiley7.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...