Gå till innehåll

Test av Hanna fosfatmeter


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har haft en Hanna fosfatmeter en längre tid och är mycket nöjd med den. Dock hade jag otur med den första laddningen reagenser som jag köpte, där mina mätvärden hoppade mycket. Det blev ingen ordning förrän jag köpte en ny batch reagenser.

Jag var nu sugen på att jämföra mina reagenser med reagenser från en annan batch som jag fick tag på. Syftet var att se hur mycket det kan skilja sig, och därigenom få ett hum om hur noggrann en Hanna egentligen är absolut sett. Relativa mätningar, dvs förmågan att följa upp- och nedgångar över tiden, känner jag mig komfortabel med att den klarar mycket bra.

Testreagenser

Bägge reagenserna är "Hanna HI 93713-0 Phosphate LR Reagent"

Reagens 1 har Lot# H062 och Expiry 09/2011

Reagens 2 har Lot# H053 och Expiry 01/2011

Sannolikt är Reagens 2 något äldre än reagens 1, men fortfarande väl innanför Bäst-före-datum.

Resultat:

Mätning av nyblandat saltvatten (osmosvatten + Red Sea salt, densitet 1,020):

Reagens 1: 0,08

Reagens 2: 0,06

Mätning av vattnet i en balja med LS under inkörning (utgångspunkt ur osmosvatten + Red Sea salt):

Reagens 1: 0,14

Reagens 2: 0,11

Något högre resultat med Reagens 1, som synes. Jag antar att skillnaden ovan kan vara en utgångspunkt för mätnoggrannhet för en Hanna vid jämförelse med andra mätmetoder.

När man ska följa sina egna mätningar över tiden kan det därför vara bra att hålla sig till en och samma batch åt gången, vilket ju är fallet i de allra flesta fall.

Lite kuriosa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...