Gå till innehåll

BubbelAnemon fast i pump!


jensa

Rekommenderade inlägg

Såg imorse att min bubbelanemon fastnat i en pump och det såg ju inte så bra ut.

När jag försökte få loss den så hade en bit av anemonen fastnat i insuget och lossnade, jag rev alltså sönder en bit på anemonen!!

Är detta nån fara för resten av innevånarna i akvariet eller framför allt för anemonen? kommer den klara sig eller bara bli till en liten geleklump och "slemma sönder"?

Tacksam för alla svar och råd.

MVH Jens

post-3017-14468918290256_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då petar jag ner lite kol då och så får jag ha uppsikt, det är ju trots allt "bara" en liten bit som blev skadad, men det är ju väldigt tråkigt på en sån fin anemon.

Ni kanske även har svar på om det är vanligt att bubbelanemoner "far" runt i akvariet på natten, för min är ute och reser hela tiden och byter plats.

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, det låter ju väldigt trist.

Detta beteende har den endast på natten, den sitter helt still på dagarna.

Men det är säkert som du säger, den kanske inte alls trivs i mitt kar, allt kan ju inte trivas bara för att jag tvingar ner det där i,

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har själv 4 st BTA i mitt kar (dom delar sig lite då å då), och där den största har sutit still sen nyår. men här om vecka ändrade jag en liten gnutta på cirkulationen, och det räckte för att den och en annan skulle börja vandra. inte hela världen visserligen, men den satt så himla bra där den satt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationens förändringar brukar vara det vanligaste orsaken. Jag har delat på min flera gånger, haft min i 4år och ibland vill man ju göra om lite och så sitter anemonen på två stenar samtidigt.

Får man inte loss den från en sten så brukar jag bara dra i stenarna så går den sönder, men läker helt inom 5 dagar och efterdet har man minst 2 anemoner :)...

Problemen som brukar bli med anemoner i pumpar är nog om anemonen trasas sönder av impellern och sedan dras in mer o mer och på så sätt går sönder tills den finns i hela avkariet som en sörja. men för att det ska hända krävs ganska stora "glippor" i insuget till pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationens förändringar brukar vara det vanligaste orsaken. Jag har delat på min flera gånger, haft min i 4år och ibland vill man ju göra om lite och så sitter anemonen på två stenar samtidigt.

Får man inte loss den från en sten så brukar jag bara dra i stenarna så går den sönder, men läker helt inom 5 dagar och efterdet har man minst 2 anemoner :)...

höll på att Sätta i halsen, går det att "fragga" Btas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

höll på att Sätta i halsen, går det att "fragga" Btas?

hehe ja då inga problem alls igentligen bara man vågar :)

Bifogar en bild på en anemon jag fått fram efter delning, denna fick christian norrman "cnn03006" i byte mot xenia. Bilden är från hans nano-burk efter anemonen hittat en plats...

post-1151-14468918290991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja dom säger det.. finns filmer på youtube när dom gör det..

http://www.youtube.com/watch?v=eOXZEWIAYEY

hehe ja då inga problem alls igentligen bara man vågar :)

Bifogar en bild på en anemon jag fått fram efter delning, denna fick christian norrman "cnn03006" i byte mot xenia. Bilden är från hans nano-burk efter anemonen hittat en plats...

Frågan är om det är värt att testa, min anemon börjar bli lite stor men har inte delat sig självt än...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart att det är värt om man inte vill ha jätte stor så klart :). det man brukar höra är ju att många haft problem med att få sina anemoner att överleva så det måste finnas en hel del som vill byta till sig en liten mot någon fragg.

Som ni kan se i filmklippen tidigare så behöver det inte vara så noga, den ena slamsar ju sönder sin nästan (ungefär så ser det ut om man bara drar med :/) och den andra klipper ju bara. Det kan vara svårt att klippa av den om den sitter på sten som ni kan förstå så detta brukar inte kunna göras. Lika så att försöka skära av av den rakt och fint när den sitter på sten, stenen är ju inte direkt slät.

Så det är bara att testa en liten bit. Man behöver inte dela munen heller eller få med någon tentakel, tar man inte med tentakel så kan till och med färgen på den nya anemonens tentakler skilja sig från moderanemonens...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lungt OskarW, det var bara intressant läsning och så lärde jag mig ju lite mer oxå =)

Angående insuget på den pump som han fastnade i så är "gallret" av flera små "streck" som inte är mer än 1,2mm breda, (om ni fattar vad jag menar, så då kanske det inte är nån fara då, han ser ju hur ok som helst ut just nu, precis som om inget hänt, tackar för alla svar och nyttig information, man kanske skulle testa fragga nån gång i framtiden så det blir några små gröna BTA´s

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min BTA vandra dom 2-3 första nätterna men nu efter snart 3 veckor som den har bott i mitt har så har den funnit sig en plats där den har sutitt.

Höggt upp i karet (mycket ljus) och så klart en hel del cirkulation.

PS. Intressant läsning HyperBamse, me jag lär aldrig våga mig på och dela på min med flit, hoppas att den kommr att göra det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart att det är värt om man inte vill ha jätte stor så klart :). det man brukar höra är ju att många haft problem med att få sina anemoner att överleva så det måste finnas en hel del som vill byta till sig en liten mot någon fragg.

Som ni kan se i filmklippen tidigare så behöver det inte vara så noga, den ena slamsar ju sönder sin nästan (ungefär så ser det ut om man bara drar med :/) och den andra klipper ju bara. Det kan vara svårt att klippa av den om den sitter på sten som ni kan förstå så detta brukar inte kunna göras. Lika så att försöka skära av av den rakt och fint när den sitter på sten, stenen är ju inte direkt slät.

Så det är bara att testa en liten bit. Man behöver inte dela munen heller eller få med någon tentakel, tar man inte med tentakel så kan till och med färgen på den nya anemonens tentakler skilja sig från moderanemonens...

Tomas, menar du att man bara kan skära av vilken bit som helst. En del av foten eller munnen behöver inte vara med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...