Gå till innehåll

bubblor från skummaren


Hedlurd

Rekommenderade inlägg

Jag har en MCE 600, påhängs skummare för er som inte vet.

På grund av fallhöjden från utblåset ner till ytan så piskas det upp en massa luftbubblor som sprids i akvariet.

Deltec´s lösning på detta är en plast skiva som man skall trycka in i utblåset, men en flyttar på sig så fort en fisk susar förbi eller en snigel kryper på den.

Är det någon annan som har en vettigare lösning på problemet?

Mvh Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en likadan.. men min sån plastbit sitter som berget när man stoppat in den i utblåset.. väldigt tight sitter den.. så vet inte varför din sitter så löst..

Att limma den känns inte som nån vidare ide då man gärna vill kunna plocka bort skivan när man rengör skummaren... har dock inget annat förslag för tillfället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbel fällan skulle nog funka... men enklast är att lägga "plastskivan" i ugnen, 100grader och typ 20-30 sekunder ungefär... så kommer den svälla lite så den sitter bättre...

är det så att du får mycket bubblor ut från skummaren med så kan du lägga i något i sista facket så slutar det. Jag har kört med såna typ Zeolith makaroner eller vad de nu heter i en nätpåse... funkar perfekt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan bubbelfälla som också fungerar är om du sätter ett T på utloppet, sen går ner med ett rör ca 10cm i karet, på ovansidan av ditt T sätter du en bit skumgummi eller blå filtermatta. Då kommer bubblorna som följer med att spricka men utan att du får en massa saltstänk upp över T't.

Behöver du mer info om detta så kan jag kanske slänga ihop en snabb skiss i paint. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan bubbelfälla som också fungerar är om du sätter ett T på utloppet, sen går ner med ett rör ca 10cm i karet, på ovansidan av ditt T sätter du en bit skumgummi eller blå filtermatta. Då kommer bubblorna som följer med att spricka men utan att du får en massa saltstänk upp över T't.

Behöver du mer info om detta så kan jag kanske slänga ihop en snabb skiss i paint. :)

Har precis samma problem med bubblor och lös plastbit som Hedlurd, och tänkte själv skicka in ett inlägg senare idag. Jag hade väl nån liknande idé som HyperB, alltså något form av filter i utrinningslådan, men har ännu inte provat detta.

Släng jättegärna ihop nåt i paint Laggeman :smiley20: hade kanske varit nåt det du säger.

Samt denna eviga fråga om att få 600 an tystare. Förstår inte riktigt infon på deras hemsida. Någon som har lätta och bra tipssmiley1.gif?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan visa en bild på hur jag gjorde, detta löste problemet med bubblor helt för mig...

Problemet med ljudet från skummar pumpen löste jag med att låta den gå en längre tid och sedan ta tag i sladden till pumpen och rycka upp den lite... pumpen sitter ju intryckte lite i en hål från sidan och man kan med sladden rycka upp den lite så den inte ligger helt an mor botten på skummaren...

post-1151-14468918297608_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan få det att fungera med skivan som följer med, men den skall sitta rätt ordentligt för att de skall fungera(något du redan märkt;))

Såhär gjorde jag, skall man bli av med bubblorna så får röret gå rätt långt ner under vattnet annars bärs dom med av flödet.

Jag löste de slutligen med att ha vattnet att åka ner i min sumpdel av karet, mestadels för att de blev tystare.

Jag tror dock att Laggemans variant har potential, finns dock en risk att de låter lite mer.

//NiXoN

post-2702-14468918299482_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillz mannen ;) man tackar!

Men problemet med HyperBamses idé är inte det att all plats för ev. tillsatser som t.ex. fosfat o.dyl. försvinner eller hur har du löst det?

nja igentligen behöver man ju bara en påse, inte två som jag använde. Använder du bara en påse har du ju hela facket som är tänkte för filtrering kvar. Sska du till exempel använda någon typ av fosfatremover så kan du ju lägga i det i stället... det ska ju bara vara något som stoppar upp bubblorna lite så de blir större och kan sen åka direkt upp till ytan, i skummaren.

Hoppas ni fattar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...