Gå till innehåll

lite nojig


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Har läst lite om Anemoner nu och att dem kan vandra och i sin tur då bränna lite andra arter som befinner sig i karet,i mitt ny köpta(beg) RSM130 så var där en Anemon redan ingen liten sak precis vad ska jag göra nu??ska man lämna in den i nån affär och byta den mot något annat vad tycker ni.Hade ingen aning om att den kunde bli sådan katastrof om den börjar röra på sig,synd bara för den är väldigt vacker att titta på skickar en bild på den hur den ser ut vet inte riktigt vad det är för någon sort

post-3490-14468918324431_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den åkte pumprace :( min blåa carpet som precis höll på o färga om. köpte en till blå carpet men den dog efter 5 dar. var inte frisk i affären så de skulle inte sålt den. den gula varianten har jag kvar så det får bli 2 st i karet nu. i 350 trigon karet har jag en gul till med längre tentakler där tog det bara 1 timme innan samets clownen hittade dit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är nog inte ensam om att vara nojig :skrattar:. Fast jag skulle inte göra mig av med anemonen så länge den ser så fin ut som din. De kan få för sig att vandra om de inte trivs, men då ser dem nog inte så fina ut längre. Ibland rör de sig tydligen inte ens om de far illa, utan man får flytta på dem själv. Jag har köpt en Entacmea quadricolor och tre veckor senare fick tömma och flytta hela karet. Anemonen blev ordentligt klämd :död: när jag stoppade tillbaka stenarna och såg riktigt risig ut i en vecka. I går ser jag den plötsligt på andra sidan stenen på väg över en ricordea florida. Det var bara det att det inte var hela anemonen jag såg knalla, utan en av halvorna - den har delat på sig. Den andra halvan satt kvar på gamla stället och såg fortsatt risig ut, så idag flyttade jag upp den till ett ställe med mera ljus och bättre cirkulation. Än så länge verkar den vilja stanna kvar. Och den "överkörda" ricordean klarade sig utan någon som helst skada... Efter det här har jag nog blivit lite mindre nojig när det gäller vandrande anemoner:skrattar:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min fina BTA lyckades bränna bort halva min xenia koloni( växatebax rätt fort) och istort sett alla skivor jag hade på en Sten.... fast min Sammets älskar den så jag har inte hjärta att plocka ut den ur karet. speciellt inte nu när den står stilla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla vi som känner stene vet ju att han råkar ut för allt ingen annan lyckats med så hade nog gjort av med den hehe
Ja du i natt drömde jag att det tagit kol på allt men den var på plats nu imorse såg jag..:-)annars stämmer väl ditt påstående har väl varit med om det mesta inom oturs svängen det vill aldrig ge med sig..:-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min BTA har vandrat ganska få gånger, de gånger den gjort det så harjag varit i akvariet och gjort om ganska mycket på både aquascapen och ändrat pumpar. Vatten flödet verkar påverka dem mest.

Men eftersom den drar ihop sig när den vandrar så blir den ju ganska liten och så verkar den undvika andra koraller med, problemet med att de bränner andra koraller verkar mest vara problem om man ändrat vatten flödet och har massor av koraller så den inte kan gå bakvägen genom stenen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min BTA har vandrat ganska få gånger, de gånger den gjort det så harjag varit i akvariet och gjort om ganska mycket på både aquascapen och ändrat pumpar. Vatten flödet verkar påverka dem mest.

Men eftersom den drar ihop sig när den vandrar så blir den ju ganska liten och så verkar den undvika andra koraller med, problemet med att de bränner andra koraller verkar mest vara problem om man ändrat vatten flödet och har massor av koraller så den inte kan gå bakvägen genom stenen...

Precis, när den väl sitter så brukar dens itta där, men om man gör om mycket i karet eller ändrar flödet så kan den vandra.

precis som jag gjorde igår.. blir spännande att komma hem nu och se om den dragit ner hela xenia kolonin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe är nog ingen fara... min går alltid efter bakrutan typ... Inne bland stenen så den kommer inte riktigt åt några andra koraller...

Men jag har också hört att det är lite olika på olika arten. En del arter väljer helst framrutan och sitter helst på glaset än på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
Hehe är nog ingen fara... min går alltid efter bakrutan typ... Inne bland stenen så den kommer inte riktigt åt några andra koraller...

Men jag har också hört att det är lite olika på olika arten. En del arter väljer helst framrutan och sitter helst på glaset än på stenen.

Just det du skriver angående glaset.

Min anemon har krånglat fram och tillbaka fått peta ner honom från glaset 3 gånger nu men verkar sitta i sanden för tillfället..

Läst att dom inte trivs när dom vandrar så mycket.

Vet inte hur jag ska göra då mina två tomatclowner leker i den,

känns det dumt att sälja av den samt den är riktigt fin så vill jätte gärna ha kvar den. Det är en heteractis crispa tacksam om ni har tips :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en lerkruka och dela den så att det blir två halvor där du sedan ska använda den ena halvan. Du kan även gjuta en halva själv med t.ex. "Speed Glue" från KZ. Givetvis går det att limma på grus på utsidan så att den ser ut som en del av akvariet.

Ta sedan halvan och sätt på botten. Peta in anemonen där så har den en slät och bra grotta att bo i.

Mata den gärna en gång per vecka i början så känner den att den får mat där också. Det ökar sannolikheten att den stannar där.

Detta har lyckats för mig och jag fick tipset från Ted Camenius när jag besökte hans kar.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en lerkruka och dela den så att det blir två halvor där du sedan ska använda den ena halvan. Du kan även gjuta en halva själv med t.ex. "Speed Glue" från KZ. Givetvis går det att limma på grus på utsidan så att den ser ut som en del av akvariet.

Ta sedan halvan och sätt på botten. Peta in anemonen där så har den en slät och bra grotta att bo i.

Mata den gärna en gång per vecka i början så känner den att den får mat där också. Det ökar sannolikheten att den stannar där.

Detta har lyckats för mig och jag fick tipset från Ted Camenius när jag besökte hans kar.

Lycka till.

Ska testa detta tack för svaret / tipset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...