Gå till innehåll

Slantens planering för 220 liter kallt västkust


Slanten

Rekommenderade inlägg

Har länge funderat på att uppgradera mitt lilla kalla 100 liters västkustakvarium. En vän har skänkt mig ett 220 liters ramakvarium, som jag tänkte fixa till. Egentligen vill jag ha ett mycket större, typ 1000 liter kubakvarium, men det går inte för tillfället. Så jag koncentrerar mig på det ”lilla” akvariet.

Akvariefilosofi:

Akvariet ska skildra en klippbiotop på grunt vatten. Mycket tång och små djur och fiskar som inte ska vara stora nog att äta upp varandra.

Från mitt nuvarande akvarium har jag förstått att vågrörelse är nödvändig för att undvika epifyter och trådalger på tången.

post-2834-14468918330463_thumb.jpg

Tekniken:

Nu ska jag äntligen försöka mig på en sump. Det ska bli en utmaning, eftersom jag aldrig tidigare haft öppna system. Så kom med kommentarer på mina tankegångar!

Till sumpen ska jag använda mitt nuvarande akvarium.

Jag har inte bestämt mig för hur överrinningen ska se ut. På bilderna visas Coast-to-coast på ena kortsidan. Fördelen som jag ser det är att jag kan ha en lång kam. Det är en hel del tångbitar som flyter omkring i vattnet och kan korka igen kammen. Jag är faktiskt ganska orolig för att det kan bli ett stort problem med rensning av kammen alltför ofta.

Rören är 20mm. Flödet blir runt 2000 l/h.

post-2834-14468918330719_thumb.jpg

post-2834-14468918331_thumb.jpg

Skummaren (AquaCareFlotor 1000V) matas med självfall i ett rör med hävertverkan. En Y-koppling skickar ut överskottet direkt i sumpen. Det ska sitta en kulventil på röret till skummaren, som behöver 660 l/h enligt manualen. Är detta en lösning som kan fungera? Jag vill slippa en pump som matar skummaren, eftersom pumpen ger extra värme.

post-2834-14468918331388_thumb.jpg

Efter bubbelfällan vill jag ha ett biologiskt filter med antingen biobollar eller EheimSubstrat Bio-Filtermedium. Det är som stora porösa gruskorn. Vilket är att föredra?

post-2834-14468918331739_thumb.jpg

Returpumpen placeras utanför sumpen för att undvika onödig uppvärmning. Den pumpar vattnet genom kylaren och sen upp till akvariet. En liten del av returvattnet går till refugiet där jag ska försöka odla gammarus och annat smått och gott. Här ska belysningen lysa på natten och vara släckt på dagen.

Hur våggenereringen ska gå till har jag inte funderat klart på ännu. Lite fler funderingar finns i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29321

Nu vill jag även testa ozon för att få bort gulämnena som bildas av tången. Behövs det en redox-mätare som styr ozon-generatorn eller kan man köra lite då och då?

Oj, vad mycke text det blev. Hoppas ni orkar er igenom det och vill komma med kommentarer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken har inte jag heller så mycket synpunkter på, annat än möjligen då att du skulle kunna göra lite ändringar i upplägget på sumpen så att du finge en avdelning där som du skulle kunna använda för att ha nåt kul i. Däremot så är det väl frågan om du inte får ta och fixa till lite fika när detta är klart, en gemensam insamlingsräd nån gång framöver kanske också skulle kunna vara nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet vad det gäller kallvattenskar varför du ska ta hänsyn till det vad det gäller mina svar.

Du har från ytavrinningen 3 rör, är det verkligen funkis att ha både hävert och Durso? Jag gissar att du inte har ritat så exakt så att det är på detta sättet Durson ser ut då jag saknar luftinsläppet.

Jag blir lite fundersam hur återmatningen ska ske från returen, vid T-skarven mellan huvudkar och refugium. Ska det sitta kranar att styra flödet med där?

Nu visar jag min okunskap vat det gäler kallvatten. Borde du inte sträva efter att ha den varmaste platsen i refugiumet och inte kallaste som nu?

Ska bli lärorikt att följa tråden!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Bygert:

Så fort detta blivit klart lovar jag att ha en träff och bjuda på kaffe och kaka. :kaffe:

Angående sumpen har jag avsiktligt lämnat stort utrymme i skummar-avdelningen för att ha plats med en skummare till. Eventuellt tänker jag nämligen koppla på ett akvarium till i framtiden som ska vara ett djupvattensbiotop utan tång...Ojoj, man är allt bra tokig :smiley17:

Jag har planerat att ha refugiet i nivå med huvudkaret för att småkryp ska kunna odlas där och "rinna över" utan att bli söndermosade av en returpump.

Det låter som en kul idé att samla ihop ett gäng och ge oss ut med håvar, stövlar och spänner. Vi får nog snabba oss om det ska bli nått detta året. Det är bara 8 grader i vattnet för tillfället.

Till våren har jag även båten i igen och vi kan ta oss ut en bit i skärgården där de riktigt fina fångstlokalerna finns -kung

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Sillen:

Det är så bra med input och synpunkter för då måste man tänka till lite extra och man ser saken från ett annat perspektiv!

Jag har hittat denna hemsidan som beskriver en mycket tyst lösning, men den kräver tydligen tre rör. Är det overkill att köra så eller räcker det med en durso? Jag vill gärna att det ska vara så tyst det går att få.

post-2834-14468918436162_thumb.jpg

Det ska finnas en ventil på returledningen till refugiet, men inte till huvudkaret. Flödet till refugiet ska bara vara ca 50-100 L/h, så jag inbillar mig att det blir lite varmare än huvudkaret.

post-2834-14468918436296_thumb.jpg

Jag har inte reflekterat över om att det kunde vara bra med högre temp i refugiet. Den biologiska aktiviteten blir ju högre vid högre temp. Kan det vara eftersträvansvärt? En lösning för att få högre temp är att strunta i returledningen från kylaren och ha en Airlift från refugiet och en hävert från huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren kommer förmodligen inte att prestera alls utan separat matningspump. Den är avsedd att drivas med en pump på 3000 L/h eller mer, detta genererar sedan ett vattenflöde genom venturimunstycket på 660 L/h.

Kan tillägga att när jag drev skummaren med en Eheim 1262 (3400 L/h) pump värmde pumpen mitt vatten med 2 grader och jag har ca 350 liter inkl sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det var bra information. Jag hade helst sluppit pumpen med tanke på värmen, men jag sätter i alla fall den på utsidan av sumpen så får jag se hur det går med värmen. Har köpt skummaren begagnad och då följde det med en likadan pump som du hade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett den lösningen förut men jag tror den kan vara lite overkill. Vågar inte satsa några pengar på det då jag inte har sett den. Jag vet inte heller om du har tittat på att bara ha ett lodrätt rör som vattnet rinner ut och i det pressa ner en bid PVC som får vattnet att cirkulare ner, typ att få effekten som ölhävare eftersträva för att dricka fort. Jag har bara läst om den varianten också. Hoppas du förstod hur jag menade.

Jag tror att du kommer få kallaste platsen i refugiet med den lösningen då vattnet kommer från kylaren samt att du inte har samma uppvärmning på det som du har på resten av karet. Jag gissar att det borde vara bättre med lite varmare där mot resten av systemet typ som det är vid stranden i verkligheten!

Intressant tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Sillen

Hehe, fattar precis vilken effekt som ölhävaren är ute efter:skal men jag är inte riktigt med på hur rören ska sitta. Kan du göra en enkel skiss?

@AcidwizZ

Har planerat in en separat matarpump till skummaren och tagit bort det extra durso-röret, det verkar ändå onödigt. Rören går ner i en separat kammare för att inte blanda smutsigt vatten med ny-skummat vatten.

post-2834-14468918472286_thumb.jpg

Har även löst hur våggenereringen ska se ut. En SQWD kopplas in på retur-ledningen och utloppet sker i varsin ända av akvariet. Med ca 4000 l/h blir det en vågfrekvens på ca 5 sekunder, vilket blir perfekt! Mycket rör blir det... PVC-branchen gnuggar händerna

post-2834-14468918472648_thumb.jpg

Hur refugiet ska få sitt vatten har jag inte funderat klart på. Det låter ju klokt att det ska vara lite varmare där. Så för närvarande får den fortfarande vatten direkt från kylaren, men det kanske ändras när tankarna har snurrat klart...

post-2834-14468918471836_thumb.jpg

post-2834-14468918472103_thumb.jpg

post-2834-14468918472467_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren kommer nog säkert att fungera som tänkt med den konfigurationen. Att ta bort ett dursorör gör väl den typen av ytavrinning osäker om jag inte är helt ute och cyklar. Tror man måste ha 3 för att göra den "säker" mot översvämning samt återstart efter ev strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sparat utrymme för framtida uppgradering så verkar det ju rimligare, annars tyckte jag nog att du kunde ha utnyttjat sumpen bättre. Sumpar är annars inte min avdelning, jag har aldrig använt det.

Ser fram emot inbjudan då...

Kunde vi vad det lider komma ut med båt vore det kanon, det är ju inte så enkelt att få tag på allt man vill ha från land. Jag tog en liten snabbtur och håvade lite när jag passerade kusten senast men det märks att det börjar bli kallare, det verkar som djuren dragit sig från land och de är trögare också. Kanske år det att meta upp en del om man kommer ut lite från land, helt dött borde det väl inte vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har legat lite på latsidan vad gäller planeringen av nya karet, ´men nu tog jag mig i kragen och ritade lite. Helt still har det inte stått utan jag har funderat lite från och till.

Refugiet får ett breddavlopp istället för röret. Känns säkrare så, då saker lättare kan fastna och orsaka stopp i ett rör.

Returpumpen som matar SQWD:en blir uppdelad i två pumpar istället för en. Detta för att kunna stänga av en av pumparna under natten.

Får se när jag kan få hem akvariet och börja bygga. Hoppas på nån gång i mellandagarna...-dans

post-2834-14468918859552_thumb.jpg

post-2834-14468918859769_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

En liten statusrapport är väl på sin plats.

Min stackars bil har varit stående ett par veckor i väntan på diagnos och behandling hos farbror bildoktorn, så nått akvarium har inte dykt upp ännu. Bilen blir troligen inte klar förrän slutet nästa vecka. :censur: Börjar klia en hel del i DIY-fingrarna. Jag har inte måtten på karet, annars hade man kunnat börja fixa möbeln i förväg. Suck...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...