Gå till innehåll

Chrille & Idas RSM


Chrille_B

Rekommenderade inlägg

riktigt snygga ricorderor och mussla! hur får du dem att sitta uppe på stenarna?

hej.

tackar :ler:

de ricordeorna som vi köpt har suttit på småsten/snäckskal, sen har jag tagit revkeramik/epoxi och satt fast på småstenen/snäckskalen och satt fast där jag velat ha dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En kirurg i ett RSM brukar få de lite finare akvaristerna att rynka på näsan. Jag utmanade deras vishet och köpte mig en gul kirurg för några månader sedan.

Detta visade sig vara ett misstag. Allt verkade fungera bra, men efter någon vecka försvann den förhållandevis stora fisken. Tillslut förstod jag att den dött, helt utan tecken, och kroppen försvunnen bakom sten osv. Detta ledde till att jag fick höga nitrat/fosfatvärden som i sin tur hade ihjäl ett gäng räkor och missfärgade mina koraller.

Du kanske är kirurgexpert eller vet precis hur man får en delfin att må bra i ett RSM, men oavsett vad andra må tycka, så hoppas jag att min erfarenhet gör dig uppmärksam på eventuella framtida problem. Inte säkert ett känsligt djur som en mussla skulle klara av att en gul kirurg låg och ruttnade under stenen. Blir ju lätt några tusen som försvinner i såna katastrofer.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många skolor i om kirurger kan överleva i ett Rsm130 eller inte. Jag körde en Gul flavve tillsammans med en Hepatus i mitt Rsm tillsammans med 6 andra fiskar och en tridacna mussla i över ett år utan minsta problem! inte en prick, ett slagsmål, matvägran eller liknande. Kirurgerna på bilden är kanske en tredjedel av vad mina var så jag ser inget problem med denna setup.

Klart dör en kirurg i karet blir det en stor påverkan av vattenkvaliten det förstår jag med! Så all input av erfarenheter hjälper till!

Bilderna blev kanon Crille vi får köra på lite högre upplösning med stativ nästa gång så kan vi kräma ut ännu lite till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kirurg i ett RSM brukar få de lite finare akvaristerna att rynka på näsan. Jag utmanade deras vishet och köpte mig en gul kirurg för några månader sedan.

Detta visade sig vara ett misstag. Allt verkade fungera bra, men efter någon vecka försvann den förhållandevis stora fisken. Tillslut förstod jag att den dött, helt utan tecken, och kroppen försvunnen bakom sten osv. Detta ledde till att jag fick höga nitrat/fosfatvärden som i sin tur hade ihjäl ett gäng räkor och missfärgade mina koraller.

Du kanske är kirurgexpert eller vet precis hur man får en delfin att må bra i ett RSM, men oavsett vad andra må tycka, så hoppas jag att min erfarenhet gör dig uppmärksam på eventuella framtida problem. Inte säkert ett känsligt djur som en mussla skulle klara av att en gul kirurg låg och ruttnade under stenen. Blir ju lätt några tusen som försvinner i såna katastrofer.

Lycka till!

hej

misstänkte att detta skulle tas upp när jag köpte min gula kirurg, men jag diskuterade detta noga med Moffe på kristianstad zoologiska innan jag köpte fisken, lite beroende hur mycket man matar och storleken på karet avgör lite storleken på fisken med.

eftersom både jag och min sambo håller på med karet och tycker att det är jättekul och intressant så kommer karet att bytas ut i framtiden till ett mycket större.

mvh/chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många skolor i om kirurger kan överleva i ett Rsm130 eller inte. Jag körde en Gul flavve tillsammans med en Hepatus i mitt Rsm tillsammans med 6 andra fiskar och en tridacna mussla i över ett år utan minsta problem! inte en prick, ett slagsmål, matvägran eller liknande. Kirurgerna på bilden är kanske en tredjedel av vad mina var så jag ser inget problem med denna setup.

Klart dör en kirurg i karet blir det en stor påverkan av vattenkvaliten det förstår jag med! Så all input av erfarenheter hjälper till!

Bilderna blev kanon Crille vi får köra på lite högre upplösning med stativ nästa gång så kan vi kräma ut ännu lite till!

tjena björn

blev riktigt bra med bilderna, jepp får göra så som du sa med böckerna, kommer bli kanon,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

misstänkte att detta skulle tas upp när jag köpte min gula kirurg, men jag diskuterade detta noga med Moffe på kristianstad zoologiska innan jag köpte fisken, lite beroende hur mycket man matar och storleken på karet avgör lite storleken på fisken med.

eftersom både jag och min sambo håller på med karet och tycker att det är jättekul och intressant så kommer karet att bytas ut i framtiden till ett mycket större.

mvh/chrille

Har svårt att tro på att man kan storleksbegränsa en fisk med hjälp av akvariets storlek.

Sötvattensfisk som i flera generationer har "formats" efter akvarieliv, ja, men fisk som samlas in i naturen har inget sådant i generna, det finns vanligtvis inget som gör att de bör eller behöver begränsa sin storlek. Jag har aldrig sett en fisk som slutat växa till sin normala storlek iaf. Att begränsa matningen för att inte fiskarna ska växa fortare än man vill kan vara ett sätt att få dem att stanna längre i små burkar, men så småningom kommer de att växa sig stora. Dessutom tror jag att man får en fisk som stressas lättare och har större risk för sjukdomar om man inte ser till så de får tillräckligt med mat.

Detta är min syn på saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att tro på att man kan storleksbegränsa en fisk med hjälp av akvariets storlek.

Sötvattensfisk som i flera generationer har "formats" efter akvarieliv, ja, men fisk som samlas in i naturen har inget sådant i generna, det finns vanligtvis inget som gör att de bör eller behöver begränsa sin storlek. Jag har aldrig sett en fisk som slutat växa till sin normala storlek iaf. Att begränsa matningen för att inte fiskarna ska växa fortare än man vill kan vara ett sätt att få dem att stanna längre i små burkar, men så småningom kommer de att växa sig stora. Dessutom tror jag att man får en fisk som stressas lättare och har större risk för sjukdomar om man inte ser till så de får tillräckligt med mat.

Detta är min syn på saken.

hej laggeman.

Kanske uttryckte mig lite oklart :snurrig:, förstår att man inte kan begränsa storleken på en fisk,

det var min tanke lite så som du skrev med matningen,

fiskarna ser ut och trivas bra de äter med god aptit och ingen stressprick,

Planeringen ligger på ett större kar framöver,

Eftersom vi är nya i denna hobby så är det alltid kul och intressant med andras åsikter om saker,

mvh /chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Tummen upp!

Kanske lite montipora på toppen..? Jag kan klippa av en fragg om ni har vägarna förbi Hässleholm.

tack william.

får se när jag har vägarna förbi hässleholm,

hur går det med vodkadoseringen? märkt nån skillnad, jag kör med prodibio har kört det nån månads tid,

fick även hem min vortech pump med igår, så fick ordna en svensk kabel från trafon. så idag åkte den i karet, sjukt bra flås iden ;)

/ chrille & ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken vortech var det, planerar att köpa ett rsm tilsammans med en vortech 40wES ( om det inte blir för kraftigt flöde såklart ;))

det är en vortech mp10, tycker det är bra flås i den är på 800l/h till 6000l/h, tror det bör räcka till ett RSM

/chrille & ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

körde själv en Mp10a i mitt rsm innan, funkar fint om man är sugen på lite spser.. kör man bara mjukisar så är det lite överdrivet..

mvh manne

kör lite lpser och mjukkoraller nere i karet och satsar lite på spser uppe i karet, tänkte just funktionen i Vortechen att den själv varierar flödet när man kör på olika "modes" borde vara bra för karet särskilt spser,

/chrille & ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör lite lpser och mjukkoraller nere i karet och satsar lite på spser uppe i karet, tänkte just funktionen i Vortechen att den själv varierar flödet när man kör på olika "modes" borde vara bra för karet särskilt spser,

/chrille & ida

jag är själv övertygad att varierat flöde är nycklen till mycket trivsel i karet.. så en mp10 är väl värt pengarna.. nu kommer den i nytt utförade också, så ha lite koll.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man kör en 40w så blir det kanske lite kraftigt på dryga 90ggr storleken på karet, ni är nöjda med 10wattaren? det är ju så stor skillnad om man tänker på pengar, och som nybörjare (jag) kanske man ska hålla nere kostnaderna så att man inte tappar intresset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man kör en 40w så blir det kanske lite kraftigt på dryga 90ggr storleken på karet, ni är nöjda med 10wattaren? det är ju så stor skillnad om man tänker på pengar, och som nybörjare (jag) kanske man ska hålla nere kostnaderna så att man inte tappar intresset

jag anser det är vansine med en 40w i ett rsm.. kommer inte o ligga någon sand i det karet kan jag tänka mig.. mp10an tycker jag är klockren o jag körde spser o lpser i princip. med lite knappar o skivor imellan.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är själv övertygad att varierat flöde är nycklen till mycket trivsel i karet.. så en mp10 är väl värt pengarna.. nu kommer den i nytt utförade också, så ha lite koll.

mvh manne

såg med att den skulle komma i nytt tror den hette ES ´, men det verkade som man kunde byta ut styrenheten, så man kunde ha kvar den gamla pumpen.

/chrille & ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg med att den skulle komma i nytt tror den hette ES ´, men det verkade som man kunde byta ut styrenheten, så man kunde ha kvar pumpen den pumpen man har.

/chrille & ida

om man nu inte redan köpt vortechen så sikta in på en med ES , om jag fattat rätt så ska den ha WiFi osso, kan vara bra o ha om man uppgraderar o vill ha en vortech till senare.. :) bara ett tips.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...