Gå till innehåll

DAHLBERGS 120 salt


DAHLBERG

Rekommenderade inlägg

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Vad kör du med för test på fosfaten??

Skulle nästan tro att ditt test inte stämmer, om du vill kan du komma förbi här så kan vi kolla upp mot våra tester och jämnföra....

(sen så finns det en impirator till salu hos den lokala handlaren ;) Kan inte förstå hur den hamnade där:smiley24: )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej hej!

det kan vara så att algerna tar upp all fosfat så det ej är i vattnet utan nu sitter det i algerna. det finns handlare som säljer alger/växter som lever i saltvatten. du skulle kunna köpa lite sånt och sen skördar du det allt efter som det växer.. det kommer att konkurera dom andra algerna som borde tyna bort med tiden.. på så vis får du ut fosfaten. funkar i som fosfatremover. köp en kaninfisk/rävhuvudsfisk. gulsvart..

fast den får ju inte äta upp algerna som du köper..

en metod..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej hej!

det kan vara så att algerna tar upp all fosfat så det ej är i vattnet utan nu sitter det i algerna. det finns handlare som säljer alger/växter som lever i saltvatten. du skulle kunna köpa lite sånt och sen skördar du det allt efter som det växer.. det kommer att konkurera dom andra algerna som borde tyna bort med tiden.. på så vis får du ut fosfaten. funkar i som fosfatremover. köp en kaninfisk/rävhuvudsfisk. gulsvart..

fast den får ju inte äta upp algerna som du köper..

en metod..

Tror precis som du att fosfaten förbrukas och algerna håller den lågt, annars skulle det inte finnas alger.

Mina råd:

1. Kör eller öka rowa fosfatremover-dosen

2. Koppla lite filtervadd till en pump och borsta rent stenen från alger. Mycket av de bortborstade algerna kommer fastna i filtervadden och du kan avlägsna dem enkelt från karet när vattnet börjar klarna.

3. Köp någon eller några macroalger som kan konkurrera om näringen mot fulalgerna

4. Köp en algätare, bästa alternativet är sjöhare

5. Se till att mata lagom, ha bra cirkulation, skummning, inte för mycket ljus (ej tänt under lång tid, max 6tim), regelbundna vattenbyten 20% i veckan tills du får bukt med algproblemet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpt en ny sjöhare, skrubbat stenarna, vattenbyte och fosfatremover på G... Blir kanske svårt att få tag på macroalger då utbudet i Skellefteå inte är det bästa. Får ta en sväng förbi Luleå och kolla där nån gång. Men jag MÅSTE få tillbaka mitt osmosfilter som är reklamerat! Det gör ju inget att köra osmosvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte lite alger det har aldrig sett att det kan bli sådant i ett saltkar,och jag klagar när jag fick lite bubbelalger och lite Cyano på sanden.Vad jag hade gjort är att få dit lite macroalger en hel del kanske så hade det lätt vunnit över dessa trådalger??eller vad det är för något och kört med täta VB en gång i veckan kanske.Detta fenomenet har jag bråkat med i flera år i dammen tills jag fick tipset kör VB var vecka så slipper du detta,sen jag började med detta så är detta ett minne blott 4kubik var fredag ut i skogen in med nytt 4kubik vatten det gör susen.

Och av att du inte använder dig av osmos så kan jag inte utala mig om då jag struntade i det för ett taga sedan och kör helt utan då det blev bättre för mig då jag hade alger när jag körde med osmos och jag har inte det nu när jag inte kör med osmos,att det skulle vara en bidragande orsak till alger tror jag inte så mycket på då jag inte har det själv och är nöjd med mitt resultat,det är alltid lättare att skriva att det är en orsak till problem fast det kan bero på 100 andra saker.Nu är mitt kranvatten mätt 0 nitrat 0 Fosfat om inte dessa värdena hade varit bra så hade jag också kört med Osmos testa att ta reda på dina värden genom att ringa Kommunen så hjälper dem dig med det.

Hoppas att du får rätt på dina alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte lite alger det har aldrig sett att det kan bli sådant i ett saltkar,och jag klagar när jag fick lite bubbelalger och lite Cyano på sanden.Vad jag hade gjort är att få dit lite macroalger en hel del kanske så hade det lätt vunnit över dessa trådalger??eller vad det är för något och kört med täta VB en gång i veckan kanske.Detta fenomenet har jag bråkat med i flera år i dammen tills jag fick tipset kör VB var vecka så slipper du detta,sen jag började med detta så är detta ett minne blott 4kubik var fredag ut i skogen in med nytt 4kubik vatten det gör susen.

Och av att du inte använder dig av osmos så kan jag inte utala mig om då jag struntade i det för ett taga sedan och kör helt utan då det blev bättre för mig då jag hade alger när jag körde med osmos och jag har inte det nu när jag inte kör med osmos,att det skulle vara en bidragande orsak till alger tror jag inte så mycket på då jag inte har det själv och är nöjd med mitt resultat,det är alltid lättare att skriva att det är en orsak till problem fast det kan bero på 100 andra saker.Nu är mitt kranvatten mätt 0 nitrat 0 Fosfat om inte dessa värdena hade varit bra så hade jag också kört med Osmos testa att ta reda på dina värden genom att ringa Kommunen så hjälper dem dig med det.

Hoppas att du får rätt på dina alger

Har fått för mig att det är dinoflagellater jag har :s

http://media.photobucket.com/image/dinoflagellates%20aquarium/mantisfreak/Fish027-1.jpg

http://media.photobucket.com/image/dinoflagellates%20aquarium/coralbreeder/Bild017.jpg

Det såg ju bättre ut efter nån vecka med fosfatremover och sjöhare (se tidigare bilder), men då dog ju haren + removern tog slut så skiten kom ju tillbaka över 3 dagar... Ska låna lite osmosvatten av Bicolor, kan ju inte bli sämre iaf! Osmos + de rekommendationer jag fått av Mattias.

Ska ringa kommunen och fråga om vattnet sen. Eller Holken/Bicolor, vet ni vad det är för vatten här i Schélet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått för mig att det är dinoflagellater jag har :s

http://media.photobucket.com/image/dinoflagellates%20aquarium/mantisfreak/Fish027-1.jpg

http://media.photobucket.com/image/dinoflagellates%20aquarium/coralbreeder/Bild017.jpg

Det såg ju bättre ut efter nån vecka med fosfatremover och sjöhare (se tidigare bilder), men då dog ju haren + removern tog slut så skiten kom ju tillbaka över 3 dagar... Ska låna lite osmosvatten av Bicolor, kan ju inte bli sämre iaf! Osmos + de rekommendationer jag fått av Mattias.

Ska ringa kommunen och fråga om vattnet sen. Eller Holken/Bicolor, vet ni vad det är för vatten här i Schélet?

Vet i alla fall att vi i perioder har mycket kalk i vattnet, men detta beror på vilket vatten man har, slind eller älvsvatten (beror alltså på vart i stan man bor). Detta pga att man kalkar vattendrag och sjöar för att minska försurningar. Tror att man kan hitta informationen på kommunens hemsida.

Vi kör med enbart Osmosvatten och det har minskat problemen för oss i alla fall, (förutom utbrottet av cyano i sommras då). Om du kollar in i början av vår tråd så hade vi oxå väldiga problem med gröna trådalger. Vi löste det genom att:

1: Enbart Osmosvatten

2: Manuell plockning, varje dag, och att suga ut/håva upp det som flöt omkring

3: Turbosar och eremiter för att beta av även en salaris (blenid som Nordh har hemma i butiken nu)

4:Stoppade i en strumpa fosfatremover.

5: ha is i magen och prova inte flera olika metoder utan bestämm vilket du vill försöka med och sen köra på det.

Vi har ju oxå en osmos så det är ju bara att komma förbi med en dunk så kan vi fylla upp den under dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0.1 i fosfat är typ dubbelt för mycket, mot vad som är acceptabelt.

kör hårt med alu-baserad remover, kan ta och köra halva "max-dosen" och byta varje vecka istället!

sen när du rör runt bland stenarna så rör du upp fosfat också....

Ojdå :s Om jag kör alu-baserad remover och osmos tills det gett med sig och sen fortsätter med osmos, tror du det räcker för att hålla skiten i schack?

Vet i alla fall att vi i perioder har mycket kalk i vattnet, men detta beror på vilket vatten man har, slind eller älvsvatten (beror alltså på vart i stan man bor). Detta pga att man kalkar vattendrag och sjöar för att minska försurningar. Tror att man kan hitta informationen på kommunens hemsida.

Vi kör med enbart Osmosvatten och det har minskat problemen för oss i alla fall, (förutom utbrottet av cyano i sommras då). Om du kollar in i början av vår tråd så hade vi oxå väldiga problem med gröna trådalger. Vi löste det genom att:

1: Enbart Osmosvatten

2: Manuell plockning, varje dag, och att suga ut/håva upp det som flöt omkring

3: Turbosar och eremiter för att beta av även en salaris (blenid som Nordh har hemma i butiken nu)

4:Stoppade i en strumpa fosfatremover.

5: ha is i magen och prova inte flera olika metoder utan bestämm vilket du vill försöka med och sen köra på det.

Vi har ju oxå en osmos så det är ju bara att komma förbi med en dunk så kan vi fylla upp den under dagen.

Okej, låter bra att det dämpade era problem iaf... Jag brukar aldrig ha sån tur. Jag har alltid nått udda problem som inte går att lösa :P

1. Jobbar på det :D

2. Ja, tid har jag iaf över..

3. Har turbo, fasciatus och sjöhare!

4. På G!

5. Där skiter det sig direkt XD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den där 5:an kan vara svår att hålla, jag vet!

På vår tråd runt sida 3 har vi en bild där man ser hur det såg ut bara nån vecka efter att vi börjat med åtgärderna. Tyvärr ingen före bild, men kan säga att stenen var helt täckt i gröna trådalger.....

Kom på att vi i samma veva satte i en sandvändande sjöstjärna och nassarius sniglar, Vet inte vad det var för sniglar som butiken fick in i veckan men du kanske redan har nassarius?

En annan fråga, vad använder du för tester nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...