Gå till innehåll

Gul kirurg+RSM130=katastrof?


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Hej alla fiskexperter!

Jag var på Kristianstads Zoologiska i fredags för att hitta en invånare som ville hjälpa mig få bort lite gröna alger. Saltförsäljaren rekommenderade mig att köpa en Zebrasoma flavescens, en gul kirurg.

Jag blev lite förvånad och frågade om inte denna fisk skulle bli för stor för mitt RSM 130. Varpå han svarade att de kan bli ganska stora, men att det tar lång tid och att jag skulle kunna ha honom i några år innan det var dags att sälja eller uppgradera till större tank.

Jag har själv aldrig varis så intresserad av fiskar, men den här fisken har fått igång mig lite. Därför vänder jag mig till er.

Hur vet jag om den inte trivs? Han mumsar alger och är framme och verkar nyfiken. När jag går förbi kan han simma bakom stenen för att gömma sig, men sticker snart fram sin trut och tittar nyfiket på mig igen.

Någon som har efarenhet av denna fisk i mindre kar?

Tack på förhand!

Mvh William

post-4696-14468918474523_thumb.jpg

post-4696-14468918474706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar säga att fiskar i lag brukar anpassa sig efter karets volym och därefter sin egen tillväxt och sen om det är humant eller inte så kan det pratas om i åratal,sen finns det fiskar som inte anpassar sig alls och växer så det knakar och det anser jag att då ska inte dessa fiskar skaffas förutom vissa arter som inte är så aktiva men detta är ett undantag och det är Söt-vatten fiskar jag tänker på i första hand.

Denna Gula-Kirurgen det handlar om skulle jag själv kunnat tänk mig skaffa utan dåligt samvete då det är är plats i ditt kar att den kan röra sig på samt gömställen att den kan gömma sig på,sen anser jag att man själv kan bedömma en sån sak själv och inte andra man vet alltid bäst själv många gånger,annars brukar det bli en så stor affär av det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det med att fiskarna anpassar sin storlek efter karet är nog mer gällande för sötvatten som jag förstått det. Jag har iaf inte sett någon fisk som stannat i växten pga för litet kar, däremot vill jag minnas om folk som haft fiskar som växt på fel sätt pga för litet utrymme.

En bra guide är ju annars o se vad andra som har samma fisk har för storlek på sina kar. Reeflex är bra på det viset, där kan man som ägare av ett djur registrera detta och då visas en genomsnittsstorlek på karet för de som har djuret. I denna frågan ligger den siffran på 300 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han/hon är ju inte alt för stor vad jag kan se. Men du skall ju inte tveka att sälja honom/henne om växtvärken är stor. Man måste ju tänka på djuret i frågan, det är ju det vi håller på med, djur.

Så ha den kvar tills du anser att den är för stor så kan du byta ut den mot en mindre.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla i min tråd..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29584&page=2

han har gått där ett halvår.. och han äter bra och så.

men jag har dåligt samvete för utrymmet.. men jag håller på att uppgradera i detta nu.. han ska få 450 friska liter.

men som du ser min är långt mycket större än din.. och ett halvår har inte varit några problem.. i det långa loppet kanske ett RSM hade skadat honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Jag tycker som så att trivs en fisk den äter är hälsosam och växer så varför inte? Det handlar ju ändå om att fisken ( djuren ) ska må bra.

Det är som en skadad hund har den höft fel så klart du tar de lungt med promenader men att hindra en hund ifrån att spring och leka är det hemskaste man kan göra. bara att man får göra mindre utav det.

Jag tycker du ska testa dig fram själv lyssna på andras åsikter men testa själv inte värre än att sälja den om den inte trivs det märker du ju själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart man inte mår bra om man får va i så litet ytrymme men vad vet vi ?

Han kanske har planer på att skaffa ett större akvarium.

Men vadå det handlar väl om att fisken mår bra. ?

Simmar den upp och ner mår den inte bra.

själv klart att den vill ha störe utrymme men man kan alltid skaffa större senare. Eller kanske sälja bytta till en mindre igen enligt va ja har fattat så finns det en hel del personer som gör så här inne.

samt ja ser en hel del kar med dorisar i som kräver mist 700 liter i simyta

i 300 liters kar eller mindre. Men det klagar ni här inne inte på ? varför inte det ? en liten fråga bara inget annat menat men är de inte bäst att lära sig själv när det är nog med fiskar eller inte. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fisk anpassar sig till akvarievolymen är en gammal myt som inte är sann varken för söt eller saltvattensfisk. Det finns några faktorer som begränsar en fisks tillväxt (och därmed storlek). Den första och viktigaste är mängden mat. I ett litet kar kan man inte (pga av vattenkvalliteskrav) mata lika hårt som i ett större och det är den största anledningen till "sämre" tillväxt i små kar (sämre än vadå? - oftast inte sämre tillväxt än i naturen faktiskt). En annan tillväxtbegränsande faktor är artspecifika "begränsnings" ferromoner som gör att oftast bara en (eller ett fåtal individer) av en fiskart växer till snabbt och bra närr det finns många av arten i akvariumet. En tredje anledning är höga halter av nitrat (+ 200 ppm). En fjärde är vattenkvalitén i stort och därmed stressnivån.

Vårt sätt att mata våra akvariefiskar gör att vi oftast får könsmogna individer på en bråkdel av den tid det tar i naturen och det faktiskt är väldigt naturligt att inte mata sin fisk alltför hårt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hej alla fiskexperter!

Jag var på Kristianstads Zoologiska i fredags för att hitta en invånare som ville hjälpa mig få bort lite gröna alger. Saltförsäljaren rekommenderade mig att köpa en Zebrasoma flavescens, en gul kirurg.

Jag blev lite förvånad och frågade om inte denna fisk skulle bli för stor för mitt RSM 130. Varpå han svarade att de kan bli ganska stora, men att det tar lång tid och att jag skulle kunna ha honom i några år innan det var dags att sälja eller uppgradera till större tank.

Jag har själv aldrig varis så intresserad av fiskar, men den här fisken har fått igång mig lite. Därför vänder jag mig till er.

Hur vet jag om den inte trivs? Han mumsar alger och är framme och verkar nyfiken. När jag går förbi kan han simma bakom stenen för att gömma sig, men sticker snart fram sin trut och tittar nyfiket på mig igen.

Någon som har efarenhet av denna fisk i mindre kar?

Tack på förhand!

Mvh William

Hejsan!

Vår gula kirurg valde vi ut med omsorg den som såg finaste och piggast ut till vårt då varande 106l då var den kanske nån cm mindre än din en liten kirurg men den växte snabbt, den var så mat glad och tog för sig. Sedan efter ett tag 2mån senare planerade vi ett 300l som den är i dag. Men mata lite varje dag (vi ger pellets ca 5-8st) så växer den ej sååå snabbt (den har ju alger med) !

Vår noppar alger lite nu och då! Den simmade från ena kanten av karet till andra lugnt och fint. Sedan när vi flytta över honom så simmade den bara den sträckan i nya byttan cm 50cm och sedan vände den var van vid den ytan, tog runt 1 dag innan den vågade simma längre.det är våran erfarenhet av en gulkirurg i liiiiten bytta! Den mår jätte bra än idag coh hoppas den gör det ett längre tag till :)

mvh simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...