Gå till innehåll

Flytta på koraller?


Mikael P

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller på att rengöra min sten med hjälp av stålborstning.

Funderar bara hur jag ska göra med de stenar som det sitter mjukisar på?

Har ett träd (Vilket har spridit sig så jag har fått 5-6 st små träd i sanden strax under stenen den sitter på). ett par Blue Mushrooms, massor av knappar på ett antal stenar och någonting mer.

Det måste vål gå att få bort dem från stenen på något vis utan att döda dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. För att jag blev informerad av butiken i Ängelholm att om man lyfter upp korallerna ur saltvattnet så tar man livet av dem och det är ju knappast min målsättning :-P

2. Jupps, behöver dessvärre det.

3. Gröna alger i lite väl stora mängder.

Så, frågan kvarstår nu när vi har utrett varför jag vill göra det, kan jag?

Har en annan mjukis som skulle vara trevlig att flytta på. En Mushroom, tror jag det är, har placerat sig på glaset bakom stenarna så den kan man inte se överhuvudtaget. Kunde ju vara kul ifall det gick att flytta på den med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ta upp koraller när jag fraggar dem, iofs ingen väldigt lång tid, men många koraller klarar av att tas upp över ytan utan några större bekymmer.

Svampar är däremot mer känsliga för att få in luft i sina kanaler.

Så för att svara på frågan, ja, det kan du. Antingen får du fragga dem på vanligt vis, med kniv, sax eller rakblad, eller så får du ta fram en hammare och mejsel, sedan flisa bort stenen just där de sitter.

Har du annars inga djur som kan äta dem så du slipper allt meck?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, får ta och se hur jag ska göra. Kommer nog att sikta på mejsel för jag slaktar dem säkert om jag angriper dem med en kniv eller nått :P Ska ta och läsa om det och se om jag kan tänkas vara kapabel att lösa det.

Mejsel låter nog lite mer som något som jag reder ut.

Tyvärr så består mitt levande just nu bara av 2 Clowner och en Kardinalaborre (Tror jag den heter) samt några sniglar och sjöstjärnor. Ska köpa in någon städare snart men tänkte vänta tills jag har flyttat på karet, det är tyvärr lite felplacerat just nu och tänkte passa på eftersom tanten vill möblera om innan jul. Och även om jag skulle köpt en städpatrull så är jag rädd för att den riskerar att bli lite överarbetad då vissa av stenarna har blivit allvarligt angripna av gröna slemalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...