Gå till innehåll

Anemonlänkar


aerie

Rekommenderade inlägg

Hoj! Då jag gett mig skam på att jag ska klara av att odla Stichodactyla så tänkte jag kolla om någon har några intressanta länkar som jag kanske inte har,behöver inte vara just carpets,kan vara bara rent allmänt om anemoner. Eller bara har lite information/erfarenheter att delamed sig av. Jag är ju medveten om att det är ett mångårigt projekt så jag kommer även köra SPS så länge men det är ju aldrig för tidigt att börja.

Tycker att det borde finnas lite forskningsrapporter om dem men jag klarar inte hitta dem. Tips någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl lägga upp lite själv då helt enkelt:

Mkt info om anemoner och anemonfiskar,med artbeskrivningar

FAQ för anemoner,med artbeskrivningar

Allmän info om värdanemoner med lista på kompatibla fiskar

Wetwebmedias anemonlänkar,mkt info!

Om bubblorna på BTA och förökning av Carpets

Allmän info om anemoner

Info om Heteractis anemoner

Rob Toonens artikel om anemoner

EDIT: Ändrade namnen på länkarna,blev lite konstigt,länkarna verkar ligga på första bokstäverna på var rad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just spenderat 45 min till att spara all information i pdf format istället,många länkar försvinner ju titt som tätt. Kan säga att det var rätt drygt med wetwebmedialänken...typ 40 underlänkarsmiley5.gif.

Om det är någon som vill ha alla som pdf istället så kan jag maila dem, skicka bara ett mail till mist.me@spray.se så fixar jag det.

P.S Den länken du skickade zippo hade jag tagit bort,vill minnas att författaren fått mkt skit för den artikeln även om jag inte minns varför,ska ta och läsa den igen och se om jag kommer ihågsmiley2.gif.

EDIT: .pdf filerna är 13mb så om ni har modem eller ett email konto med begränsningar under detta så blir det svårt smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta kontakt med GARF de kanske kan ge dig lite info om odling. De propagerar ju för odlade anemoner.

http://www.garf.org/trever/anem/anenome.html

Jag tycker det är ett jättebra initiativ av dig jag håller tummarna med din odling. Själv så har jag bestämt mig för att aldrig köpa en anemon över huvudtaget pga av den dåliga överlevnadsstatistiken

"Joyce Wilkerson took a survey on captive anemone life span. Only 5 percent of hobbyists with 2-5 years of experience had been able to keep anemones alive for more than two years, and only 1 out of 32 anemones lived for more than 5 years. The anemones simply aren't surviving"

"When an anemone with a 60 or 70 years ahead of it is taken from the ocean and left to die in an aquarium in just several months, it is a tragedy."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp,jag håller med,statestiken suger. Jag är övertygad om att det kommer bli ett importstopp på dem inom en inte alltför avlägsen framtid,det är därför jag vill göra ett försök med att odla dem,om inga börjar försöka snart så kommer det inte bli lättare när de försvinner ur handeln. Då är de borta...och det tycker jag vore synd,är bland de vackraste djur man kan ha i karet.

Och jag ska maila dem och fråga,hade inte tänkt på det faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har köpt 2 st. gröna BTAs och efter några månader ...hittade jag till att börja med en ny liten anemon ..nu har jag hittat 4 st som sitter på LS. skall ta lite bilder så att folk kan få se ...har visat tidigare då de var mindre ...man trodde att det var majano ...ser exakt ut som de stora ...vit mun, bruna tentaklar längst inne sedan gröna bubbel toppar ...har börjat mata dem 1 gång i veckan med lite fisk eller räkor...annars får de vad de fångar under dagarna ...

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 8 månader senare...

Min anemon släppte nyss ut nesselgift. Hur kommer det att gå kan någon svara på om det blir total krasj eller går det bra. Vet ej va den heter men den har vita tentacker eller va det heter. Går till clovn fiskar(nemo)

tacksam för svar

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3 st H. magnifica. De har aldrig delat sig.

Jag tror de delar sig om de inte trivs riktigt.

Mitt kar väl inkört (5år innan anemonerna). Anemonerna sökte runt. Högt upp (dödade några Acropora ). Nästan rakt under 400W MH. Men vad jag inte visste innan var att de ville ha så strömt. Den största 40cm i diameter flyttade sig lite från ljuset och satte sig nästan rakt framför pulsen från min ena Turbelle stream 20 000 l (pulserar och byter riktning 1 gång/min). Där har den stuttit nu på samma plats i 5 år! De andra två har sökt efter platser med mera vatten rörelse och när jag har placerat dom strömt så har de stannat där även om ljuset varit svagare. Jag tror att en förbisedd orsak till att dessa i handeln vanliga anemoner dör är att de får för liten tillförsel av vatten.

Ett så stort djur kräver nog en hel del tillförsel av näringsämnen och mineraler ( även nitrat!!! för sina zoanceller).

Jag matar mina rätt sparsamt var 3-4 vecka ( 1-2 färska musslor eller okokta räkor, båda finns i frysdisken). I övrigt klarar de sig på vad finns i akvariet eller vad de fångar när jag matar. (gillar artemia och krill har jag sett).

Ett problem är att där anemonerna trivs så triv inte mina anemonfiskar så bra. Det är för strömt och de är dåliga simmare (har 4 arter). Att skapa en en havsström med lagom styrka och riklig näringstillförsel är mycket svårt även i ett kar som mitt 3000l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Får väl lägga upp lite själv då helt enkelt:

Mkt info om anemoner och anemonfiskar,med artbeskrivningar

FAQ för anemoner,med artbeskrivningar

Allmän info om värdanemoner med lista på kompatibla fiskar

Wetwebmedias anemonlänkar,mkt info!

Om bubblorna på BTA och förökning av Carpets

Allmän info om anemoner

Info om Heteractis anemoner

Rob Toonens artikel om anemoner

EDIT: Ändrade namnen på länkarna,blev lite konstigt,länkarna verkar ligga på första bokstäverna på var rad.

Har inte läst om dessa länkar rtidigare. Det kommer ofta upp frågor om anemoner vilket gör att jag tänkte lägga upp dessa länkar under länkar men tyvärr finns de ovan inte kvar som länkar. Är det någon som har dem får ni gärna skriva in dem här eller under länkar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad jag inte visste innan var att de ville ha så strömt. Den största 40cm i diameter flyttade sig lite från ljuset och satte sig nästan rakt framför pulsen från min ena Turbelle stream 20 000 l (pulserar och byter riktning 1 gång/min). Där har den stuttit nu på samma plats i 5 år! De andra två har sökt efter platser med mera vatten rörelse och när jag har placerat dom strömt så har de stannat där även om ljuset varit svagare. Jag tror att en förbisedd orsak till att dessa i handeln vanliga anemoner dör är att de får för liten tillförsel av vatten.

Ett så stort djur kräver nog en hel del tillförsel av näringsämnen och mineraler ( även nitrat!!! för sina zoanceller).

Intressant... Jag har liknande erfarenheter av icke-fotosytetiserande anemoner. De ska sitta fruktansvärt strömt, och vattenströmmen måste växla riktning lite då och då.

Små anemoner är lättare att hålla än stora (små anemoner kräver inte lika strömt vatten som stora och tål förändringar bättre, inklusive temperatur och vattenförändringar)... någonting att tänka på ifall man skaffar en liten anemon. Liten blir ofta stor med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...