Gå till innehåll

Vatten på golvet...


frepet

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Detta är inget problem för mig, än iaf. :) Men det är väl några stackare som råkat ut för en massa vatten på golvet och då undrar jag lite vad som var anledningen till händelsen. Tex om karet sprungit läck eller om returpumpen från sumpen lagt av eller vad det nu kan ha varit.

Anledningen till att jag undrar är att jag vet inte om jag vågar köra med sump då jag väl känner mig redo för att skaffa ett saltvattenskar. Jag inbillar mig iaf att det blir en ökad risk för vatten på golvet med sump, men det kanske mest är inbillning.

Jag förstår ju att det finns många fördelar med sump som ökad vattenvolym i systemet och förhoppningsvis lägre ljudvolym och att karet blir renare från teknik osv.. Men i nuläget skulle jag nog vara lite rädd för att köra med sump. För det känns ju som den berömde Murphy sitter på ens axlar ibland och bara väntar på "rätt" tillfälle liksom. hehe Med andra ord precis när man åkt bort en helg. ;)

Så dela gärna med er lite om vad som gick snett för er och eventuellt varför det hände. Ja om man nu vet anledningen då vill säga.

Mvh

/ Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ända gången jag haft vatten på golvet från ett akvarium, var ett ytterfilter vars slangar var delade, med Fluval dubbelkranar. Kranarna började fukta igenom efter ett par år, och vid ett vattenbyte var jag inte uppmärksam nog utan det stod och droppade utan åtgärd undertiden dubbelkranen var delad. Det gav säkert 1-2 liter på golvet... Det var en sötvattensbalja.

Ända gången jag fått saltvatten på golvet är en regnvattentunna med LS i där pumpen som höll vattnet i rotation inte sammarbetade. Den bestämde sig för att välta, och skvätte ut någon liter vatten på golvet.

Båda gångerna tillskriver jag min egen hopplösa optimism. De hade kunat förebyggas om jag tänkt efter, före. (Det gör man ju aldrig dock.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda gången jag fått vatten på golvet var när ett ytterfilter pumpade ut ca 500 liter vatten i min lägenhet, detta berodde på att en mutter som höll fast slangen på utloppet på filtret spack och åkte av, antagligen var den skadad sen förut, men inget jag lyckats o se iaf. Ska påpekas att det inte var borrat något luftningshål på utloppet från karet, så den sög ut allt vatten i ett 720 förutom de sista 10cm i karet ungefär...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla så att inga pumpar kan ramla ner eller blåsa snett om fästet går sönder. Hade en slang som låssnade från returpumpen och vattnet sprutade mig rakt i ansiktet. Tyckte jag pressat fart slangen hårt som attan men med tiden blev slangen kass och när jag bökade i sumpen lossnade den.

Sedan är backventiler, vattenlarm och spännen en säkerhetsåtgärd som inte kostar många kronor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom hem i helgen och min mc600 hade skummat över genom lufthålet i locket på skummarkoppen och kanske 1liter vatten rann ner på golvet, blir till att byta lister, men golvet klarade sig iallafall...

mc600 har dessutom ett extra rör kopplat till sig men det funkade inte tillräckligt när den ny flippade ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena grabbar, tack för era inlägg.

Det lät verkligen inte som någon höjdare att komma hem till det där Jimmy!! Jag antar att det tog mycket tid, pengar och energi innan du var tillbaka på samma "ruta" så att säga. Det är lite sånt där jag är rädd för.. när saker går sönder för med tiden så sker väl sånt även om man tänkt att man skall försöka hålla koll. Men det är väl som du säger Mattias att med backventiler och larm osv så kan man väl åtminstone minimera skadorna.

Lite tur i oturen för dig Andreas med att iaf golvet klarat sig även om det säkert känns lite bittert ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...