Gå till innehåll

Får inte upp den, MG halten alltså.


Mattias

Rekommenderade inlägg

1100 låter som ett rimligt värde. Du är naturligtvis helt säker på att du utför testet enligt instruktionerna?

Har du dubbelkollat din densitet så den inte är helt galen?

Min erfarenhet av att höja Mg är att det kan dagar och ibland över en vecka innan man kan mäta sig till en förändring, varför vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig kollat i nyböandat vatten  densiteten är med refraktometer 1028 och min coralife vipp mätare 1025. Litar inte fullt på min refraktometer. Låg tidigare på 1025 på den, och 1020 ca på vippmätaren.

Skulle nog lita mest på refraktometern glöm inte kolla bara så den visar 0 med osmosvatten lite då och då

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att vara på den säkra sidan, kalibrera om refraktometern. Dubbelkolla den gärna hos någon som är säker på sin salinitet.

1100 i Mg är ju ingen katastrof direkt, även om ett högre värde är önskvärt.

Ca och Kh är ju ok, tycker inte det borde var problem att få upp Mg då.

Vad använder du för produkt till att höja Mg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som förbrukar MG så gruvligt ? Iom den låga Mg halten får jag inte upp Kh till det önskade värdet heller.

Doserar Mg dagligen, men vill ju inte chock höja det.

Vad använder du för att buffra Mg med? Själv började jag med flytande Mg

men det hjälpte inte ett dugg. Köpte Mg i pulverform och doserade den

önskade höjningen över en vecka. Fungerade kanon mha Reef Chemistry Calculator

för att räkna ut hur mycket jag skulle blanda. Använde Salifert pulver.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket av det flytande Mg tillsatsen tillsätter du och hur stort kar har du? Man får tänka på att vätskan innehåller 50 000mg Mg per liter, så ska du höja det med 250ppm till 1350ppm så går det åt en halv liter per 100L akvarievatten, så det är inga små mängder som krävs... Max höjning per dag brukar man väl sätta till runt 50ppm per dag så 1dl om dagen per 100L borde vara runt max....

Det andra man kan undra är har du nån i närheten som kan provmäta ditt vatten för att kolla att det inte är nåt fel i testet (men det är väl sällan det visar såpass mycket fel)... De övriga värdena är ju bra så man måste ju undra varför just Mg är såpass lågt... TM:s salt ska ju vara bra så....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias.

Jag har precis samma problem som du. Jag har en väldig förbrukning av Mg.

Vi är tre som kör med samma salt, samma refraktometer men det är bara jag som förbrukar så mycket Mg.

Och tyvärr så måste alltid Mg ligga rätt i nivå innan det är någon större mening att mäta de andra värdena.

Sedan så förhåller sig Ca så att det är 1/3 av Mg-värdet. Så ca på 400 och Mg på 1100. Jag vet inte om detta är möjligt.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni/du mycket alger? Alger förbrukar en massa Mg i fotosyntesen.

jag hällde i flytande Mg för 5:- per dag i mitt 300liters förra året och då hade jag en massa alger .

men sen jag jagat ner nitraten så försvann algerna och då sjönk Mg förbrukningen i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande problem med mitt akvarium de första månaderna jag hade det igång. Jag förbrukade 2 burkar 1,5kg tropic marin bio mg på 3 månader och jag fick ändå inte upp halten över 1200. Jag satte efter det igång med fauna marines balling salt (magnesium clorid dihydrat) och doserade efter aqua calculators rekomendationer. På 10 dagar och under 100kr i kostnad så var halten uppe i 1300+. Nu när karet har varit igång över 6 månader så förbrukas det inte så mkt mg längre kanske 20 gram/ vecka typ.

Där emot har jag förbrukning på ca 15gram calcium clorid/dag också det fauna marins balling salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en yta på ca 10x10 cm som det är slime på, så det är väl inga mängder. Så det skulle vara lagerna som förbrukar Mg köper jag inte denna ggn. Skall se över alla värden i morgon.

Det vore väl själva fxxn om jag inte skall få en rätsida på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...