Gå till innehåll

Pistolräka med putsarräkor eller eremiter


Glenn

Rekommenderade inlägg

Att hålla en pistolräka tillsammans med eremiter eller putsarräkor, kommer detta att leda till att pistolräkan gör livet kort för eremiterna eller de andra räkorna i akvariet?

Har en Alpheus Soror. Försöker tyda den tyska texten på Reeflex med hjälp av google översättning, men den översatta texten är rätt svår att tyda...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabböversättning från Reeflex... verkar som just Alpheus Soror kan vara lite problematisk. Själv har jag aldrig haft problem med mina pistolräkor. Har till och med haft dem ihop med små Thor amboniensis utan problem.

**Reeflex***

Verkar ej leva tillsammans med gobies och gräver endast lite i bottenmaterialet (för att gömma sig)

Kommentar från Alex: Om den här arten vill säga att den går på räkjakt på natten. I mitt akvarium har det nämligen ständigt försvunnit räkor på ett märkligt sätt. Eftersom jag inte kunde upptäcka något konstigt på dagen så drog jag slutsatsen att någon hittade på något på natten. Alltså utrustade jag mig med en ficklampa och ställde mig på pass. Då såg jag min Alpheus som vandrade över revet och närmade sig en eldräka. En knall hördes och räkan förefall att vara medvetslös eller till och med död. Alpheus'en skyndade dit och åt upp räkan. Det här kunde jag betrakta 5 nätter efter varandra och sen fick jag nog pistolräkan fick flytta. Han hade då 19 räkor på sitt samvete. Efter flytten försvann inga fler räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren och översättningen! Kan ju alltid hoppas att den inte äter räkor om man släpper ned lite mat framför grottan och på så sätt håller han/hon mätt.

Är det problematiskt att hålla två pistolräkor i samma kar (200l) eller de kräver stora revir? Det är väldigt kul att sitta och titta på deras grävande, och hade varit kul med en till i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...