Gå till innehåll

strömavbrott/reservel


mikedive

Rekommenderade inlägg

Har ett akvarium med returen från sumpen ca 7 cm under vattenytan i akvariet. Ska få hem hantverkare nästa vecka och dom har för avsikt att stänga av strömmen nån timme eller två. Det innebär att vattnet kommer att rinna tillbaks till sumpen och ca 20-30 liter rinna över sumpen och ut på golvet.

Min fråga, kan man koppla in ett 75 amp bilbatteri med cect laddare och spänninsomvandlare 12 till 230? hur länge räcker batteriet med en förbrukning på 100w?

En till fråga, finns det någon form av mekanisk backventil att köpa som är helt tät?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det låter inte bra, även vid strömavbrott som man aldrig vet när sånt kan hända så är det ju inte bra heller...

Jag själv har borrat ett hål någon cm över vattenytan i pvc röret som går upp till akvariet från sumpen, ett ca 4-6 mm hål, så när strömmen bryts så sugs luft in i röret och vips så slutar det rinna ner. man kan även sätta lite filtermatta över det borrade hålet.

detta alternativet kör jag på och funkar, billigt även ;)

Angående backventil så finns det nån bra pvc backventil som bioted har, kostade dock en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja!

Hade samma problem i mitt förra kar. Jag löste det med en snedsätesbackventil men problemet är att det kan sätta sig massa skit i dom så när dom ska slå till så blir det inte helt tätt. Då satte jag en ups på returpumpen och det funkade kanon. Tänk på bara att ta en ganska rejäl ups då man aldrig vet hur långt ett strömavbrott kan vara. Nästa gång du bygger ett kar så dra returen ovanför vattenytan så att du kan göra som dom förra sa, borra några hål så att den suger luft om stömmen går.

MVH/ Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

75Ah x 12V = 900Wh

Så rent teoretiskt 100W/h --> 9h

Men frågan är hur mycket omvandlaren klarar av att skicka ut.

Kan du inte testa den innan och se om du klarar iallafall 2h. Själv tror jag inte det är

några problem. Har du ingen granne du kan slänga in en förlängningskabel till och

köpa pumpen på?

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga omvandlare och ups:er ger inte ren sinusvåg och det är dåligt för pumparna, ökat slitage m.m, eller kanske inte startar alls.

Bäst i ditt fall vore kanske att borra hål och skaffa en eller ett par pumpar som går på 12V för cirkulation, t.ex Tunze 6055 för en permanent lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar ju bra det där med att borra hål. Zippo säger under ytan, Jonas777 säger över ytan. Vilket är bäst? kommer det inta att spruta ut en väldans massa ur hålet när pumpen är igång? jag har 4500l/h som passerar röret.

/Micke

Jag har borrat ett hål strax under vattenytan, Så när pumpen stannar vattenytan sjunker under hålet så sugs de in luft och stoppar häverten.

Jag har oxå ca 4500l/h i retur, hålet är 4-5mm stort och de är inget som märks att de sipprar ut lite vatten där. Men det är en väldigt billig och enkellösning ifall de blir strömavbrott =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...