Gå till innehåll

Vilken Pomacanthus/Kejsare i revkar.


Henric

Rekommenderade inlägg

En nästan omöjlig fråga Henric,

ingen Pomacanthus är helt säker. Det finns olika individer, olika koraller och olika akvarium. Har man tur så funkar ens egna kombination men det finns inga garantier. Men desto större och mer stimulerande akvarium man har desto större är chansen att det ska lyckas. Sätter du en stor Imperator i ett litet akvarium så kommer den troligen börja nafsa på det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog olika individer, det är sant.

En del säger att man skall ha flera, så biter dom inte lika mycket på korallerna. Men dom tar ju plats, så det kanske inte finns plats för mer än en.

Det tråkiga är att man blir ganska begränsad när det gäller större fiskar om man inte har kejsare.

Vilka kejsare har du i ditt akvarium, Dykarn.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För tillfället har jag endast ett 31 liters akvarium så jag är helt kejsarlös. :)

Jag har valt att prioritera koraller och har därför inte haft så mkt stora kejsare.

Semicirculatus funkade inte alls för mig, den åt på allt redan som liten.

Pomacanthus xanthometopon funkade rätt så bra, likaså Pygoplites diacanthus.

När jag startar upp stort igen inom kort så kommer jag prova med 2-3 Pygoplites men det är en chansning.

En stimulerande miljö både vad det gäller andra fiskar och stenar och dylikt att plocka på tillsammans med bra och varierande föda så kan det funka.

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nästan omöjlig fråga Henric,

ingen Pomacanthus är helt säker. Det finns olika individer, olika koraller och olika akvarium. Har man tur så funkar ens egna kombination men det finns inga garantier. Men desto större och mer stimulerande akvarium man har desto större är chansen att det ska lyckas. Sätter du en stor Imperator i ett litet akvarium så kommer den troligen börja nafsa på det mesta.

Jag är nog inne på samma spår som hans , samt jörgen angående knappar och köttigare lps koraller.

En annan sak jag märkt vilket dämpar deras behov av att noppa på koraller är om man matar dem rikligt med varierad föda...

Du får heltenkelt prova.

Mvh,

SUnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förebilden är ju Per i Lindome. Jag har bara sett hans tråd på forumet, och det är fantastiskt. Han har flera kejsare som egentligen älskar koraller. Men det klart med så mycket koraller så syns det inte om det ryker några polyper.

Men ibland måste man bara våga testa...

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som vi människor, alltså olika. Jag kan acceptera lite nafsande på korallerna men det får ju inte bli som en gräsklippare som gått fram över korallerna. Det klart att viss lps kanske inte hinner veckla ut sig innan dom bli nopprade och det fungerar inte. Sedan kanske man får sätta lite skydd för de koraller som kejsarna gillar. Om man skall sätta in nya koraller kanske man skall sätta lite skyddsnät runt den första tiden så att de hinner vänja sig.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har i alt 5 keisere i mitt akvarie. Det er

P. imperator (20 cm)

P. xanthometopon (15 cm)

H. cilliaris (10 cm og vokser fort!)

Ap. xanthurus (8 cm)

Ch. dimidiatus (10 cm)

Disse går, hos meg, fint sammen med SPS/LPS. Imperatoren napper litt på en stor Lobophytum ra tid til annen, men et er alt.

Men som det er sagt tildligere noen ganger gar det fint andre ganger ikke. ar tro på at mye mat vil redusere faren fo napping. Jeg forer for det meste med 4 forslkjellig pellets typer som jeg blander ved vær utforing.

/Stein-Egil

<style> <!-- BODY,DIV,TABLE,THEAD,TBODY,TFOOT,TR,TH,TD,P { font-family:"Arial"; font-size:x-small } --> </style> <table border="0" cellspacing="0" cols="1" frame="void" rules="none"> <colgroup><col width="104"></colgroup> <tbody> <tr> <td align="left" height="17" width="104">

</td> </tr> </tbody> </table>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...