Gå till innehåll

bubbeltipped anemon utan bubblor=(


goldman78

Rekommenderade inlägg

hej köpte för ett tag sedan en dubbeltipped anemon o förra ägaren sa att den hade de där bubblorna på spetsarna av tentaklerna eller vad man nu ska kalla dem=) men de försvann för ett tag sedan.. den ser ut att må bra i övrigt och stannar kvar på samma ställe.. jag matar den med både artemia och räkor,

finns det nått knep att få tillbaka bubblorna.. den e ju ganska mkt finare då av vad jag kan se på bilder..

mvh christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter jag skrev detta så gav jag den en räka o vipps så blev spetsarna lite tjockare=) hoppas på att det blir ännnu bättre=) kan det ha nått med matningen att göra.. och så måste det tillläggas att han som hade den innan inte hade några clowner i sin.. mina flyttade in ganska snabbt=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min BTA va utan bubblor för en drygg vecka sen, då hade den vart så i 2-3 dagar.

Tror min regerade på att det va för lite cirkulation (en av mina pumpar) av paj då och just den pumpen som va riktad mot anemonen.

Har två clonwer som går i den också.

Men då ljuset är av så försvinner bubblorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommit på en sak iaf... när jag hade min 150w Mh över mitt 50 cm djup så Hade min anemon bara långa armar, inga bubblor.. men idag fick jag hem två nya fina GLO armaturer och satte i 2 15k rör 1 18k rör och ett 22k rör (actinic) och redan efter tre timmar så har den bubblat upp sig!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har som mest haft ~5 BTA i karet, och en del har haft bubblor och andra inte. verkar va oklart vad som styr det. har nu en röd och en grön i, och den röda är helt uppblåst, men inte den gröna. hade varit kul å veta vad som triggar, för dom är ju snyggast när dom är bubbliga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

mina två anemoner beter sej märkligt... när ja släcker klättrar dom ner och gömmer sej under en sten.. sedan på morgonen när ja tänder så klättrar dom upp direkt igen.. det hela tar bara ett par minuter rätt coolt att kolla på alltså.. men varför gör dom så??

är dom mörkrädda=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina två anemoner beter sej märkligt... när ja släcker klättrar dom ner och gömmer sej under en sten.. sedan på morgonen när ja tänder så klättrar dom upp direkt igen.. det hela tar bara ett par minuter rätt coolt att kolla på alltså.. men varför gör dom så??

är dom mörkrädda=)

Ja, frågan är om dom verkligen "klättrar" ner eller om du menar att dom drar ihop sig? Jag brukar likna anemonen vid ett hoppslott fyllt med vatten.. Mina kan ju dra ihop sig till ett större tuggummis storlek och sedan pumpa upp sig och sträcka ut sig till en tratt som är 25 cm hög och 30 cm vid. Men foten på anemonen sitter oftast på samma plats och flyttar sig inte för natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som råkar ha en liten grön BTA och som önskar byta upp sig till en större BTA ?

Min har blivit enorm på väldigt kort tid.

När du säger grön, menar du färgen i topparna? Jag har tre stycken och jag har minst en till salu. Och dom är neongröna i topparna. Men dom är stora, så inget för dig! Men skulle gärna byta mot annan färg.

/Thomas

post-2474-1446891882368_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

samma här... när ja gjorde en flytt på karet så va den uppbubblad som fan.. men sen försvann bubblorna.. men en sak ja noterar är att dom flyttar runt som fan hela tiden..

ena dagen är dom på en sida karet för att den andra dagen vara på andra sidan.. o då har ju ju ett 430l kar så det i ju lite plats att flytta sej på.. trivs dom inte när dom flyttar så ofta?? o isf tycker man ju det e konstigt att dom delar sej sj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...