Gå till innehåll

Kommentarer till artikeln Västkustakvariet


Slanten

Rekommenderade inlägg

Det här med kallt saltvatten är verkligen riktigt roligt, tycker jag! För att få fler att få upp ögonen för denna intressanta del av vår salta hobby har jag knåpat ihop en liten artikel. :smiley9: Hoppas att nån kan få lite nytta och inspiration av den.

Denna tråden är till för att fånga upp kommentarer till artikeln och frågor som kan dyka upp. Så, har ni anmärkningar, hittar felaktigheter eller har andra funderingar tveka inte utan släng dig på tangentbordet! :kaffe:

Artikeln hittar du under ”Övriga Artiklar” eller här:

https://saltvattensguiden.se/articles.html/levande/cold-water/västkustakvariet-r58/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Mycket bra artikel!

Jag hade ett kallt saltvattensakvarium (400 liter) för 6-7år sedan, som jag hade i en kall källare (ca 10 grader) och det funkade väldigt bra.

Jag körde bara med cirkulationspumpar och bytte ca 50 liter havsvatten i veckan. Inget filter eller skummare.

Sedan flyttade vi och jag har funderat på att köra igång ett nytt kar, men det har inte blivit av, men efter att ha läst din artikel så blev jag väldigt sugen på att starta igång ett nytt västkustakvarium!

Ser föresten att du också bor i Uddevalla! Har du något kar igång nu?

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra arbete

Det är ju till och med så att jag håller med :), jag har dock löst avgasningen av ammoniaken med en hjälp av ett högt droppfilter (fast i mitt fall kan man prata om forsrännarfilter) istället för skummare. Då får jag det bästa av två världar - avgasning samt ett effektivt biofilter för den lilla nitrifikation man trots allt har över 11 grader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Jan-Erik:

Kul att du blivit inspirerad! Det var ju det som var meningen med artikeln :)

Vad hade du i ditt gamla akvarium?

Om du tittar i min signatur hittar du länken till mitt nuvarande akvarium. Det är igång nu, så du är välkommen på en titt om du vill!

@Lasse:

Tack för berömmet!

Hehe, inte illa att vi är på samma linje! Är det jobbets akvarium du talar om eller har du ett eget kallt kar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag konstruerade bläckfiskakvariet på Universeum (runt 16 grader) för ett antal år sedan. Nu sitter iofs en skummare i också för säkerhets skull men grundtanken var att allt skulle ske i "dropp" filtret. Ett bättre namn på "dropp"filter är rislefilter eftersom man idag kör så mycket som möjligt genom ett sådant och droppar inte. Jag kommer att använda samma teknik i ett nytt kallt sötvattensystem som jag håller på med (men utan "skummare" :))

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Jan-Erik:

Kul att du blivit inspirerad! Det var ju det som var meningen med artikeln :)

Vad hade du i ditt gamla akvarium?

Om du tittar i min signatur hittar du länken till mitt nuvarande akvarium. Det är igång nu, så du är välkommen på en titt om du vill!

Jag hade allt möjligt, olika kräftdjur, anemoner, svampdjur och ett antal fiskar t.ex. små plattfiskar, sjustrålig smörbult, små exemplar av snultror samt en pytteliten sjurygg på 2-3 cm! Det dök ofta upp djur också, som man inte hade sett förut i akvariet, men som följde med någon sten eller kom med vattnet.

Jag har en kall källare i huset där jag bor och jag är väldigt sugen på att köra igång ett nytt kar där. Det är ca 12-15 grader på sommaren och bara ett fåtal plusgrader på vintern, så det borde funka fint utan kylare.

Man vill ju ha ett så stort kar som möjligt, men jag funderar på om ett 200 liters kan vara lagom att börja med.

Det låter väldigt trevligt med en titt på ditt kar, vid något lämpligt tillfälle!

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...