Gå till innehåll

foder


hazz

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte att du kan mata varken Euphyllia eller skivanemoner, men jag vet att du inte behöver det. Jag har faktiskt inte hört något om vad de äter, åtminstone inte skivisar. Vad hade du hört?

Jag matade min bubbelanemon med småbitar av räkor samt mysis. Men den tar nog det mesta köttigt den kan få tag i, som inte är för stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom behövs inte matas, men man kan göra det om man vill. Dom växer bara lite fortare om dom matas, annars finns som sagt ingen anledning, dom lever på enbart ljus med.

Euphyllian ta det mesta lite köttigare som ex, fryst mysis, artemia mm...

Skivorna är väldigt långsamma på att stänga sig när det vankas mat, men man kan prova lägga några pellets på dom och de om dom vill ha över huvud taget. Mysis och större artemia kan funka med om dom hinner stänga sig. Bara att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllian ta det mesta lite köttigare som ex, fryst mysis, artemia mm...

Skivorna är väldigt långsamma på att stänga sig när det vankas mat

Jag misstänkte att de var möjligt med Euphyllia, men skivanemoner trodde jag inte. Jag har testat flera gånger att mata dem, med olika saker, men ingen reaktion.

Jag hade för mig att jag läst, typ i Reef Keeping, att man inte vet riktigt vad de äter, men då missminner jag mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänkte att de var möjligt med Euphyllia, men skivanemoner trodde jag inte. Jag har testat flera gånger att mata dem, med olika saker, men ingen reaktion.

Jag hade för mig att jag läst, typ i Reef Keeping, att man inte vet riktigt vad de äter, men då missminner jag mig...

Jag har några skivor som tar mat och ett par sorter som inte reagerar.

Av dom lite "hårigare" (typ rhodactis) sorterna så tar nog dom flesta foder.

Discosoma sorterna kan jag tänka mig är mindre benägna att ta mat. Vissa kan ta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på vilka skivor det gäller... Några av mina är glupska som tusan, och slår igen runt maten på 10 sekunder... några andra skiter blankt i maten.

Som det verkar hos mig, så är håriga/knoppiga skivor mer reagerande på maten än vad släta skivor är, men det behöver ju inte betyda nånting.

Likaså är det rätt stor skillnad på vilken art av Euphyllia det gäller, det varierar där med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har matat min euphyllia med lite allt möjligt, och den verkar gilla det mesta men jag måste stänga av pumparna när jag gör det, annars blåser det bort. Rhodactis har jag också matat men de är bara de små som vill äta, de stora struntar i det, antagligen för att det är för små bitar för att vara värt mödan. Discosoma har jag inte fått att äta. Brukar även mata min fungia, men den saknar tentakler så maten måste placeras precis på munnen. Ingen av dessa behöver matas egentligen men jag har iaf märkt att rhodactisen har blivit större snabbare än utan mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Hans,

Prova dig fram, något som funkat för mig är typ Dustfeeding typ finare filtrerar mat (ultraclam o andra faunamarin produkter t.ex) i spruta, det fungerar på det mesta, går o blanda i clyclops och sådant smått också, men det kan vara lite förstort för discosoma i guess.samt stänga av pumpar.

Annars finns det mat för skivanemoner o sådant från Ricordeafarm,hör med akvarieleasing tror de kommer att börja ta in det.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...