Gå till innehåll

Samband mellan alk/kH och överlevnad hos makroalger?


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en fråga om makro/högre alger och om det finns nåt samband mellan alkalinitet och överlevnad hos algerna.

Jag har haft rätt stora mängder av Valonia macrophysa i mitt kar och det har känts mer eller mindre hopplöst att få bort dem, har skrapat rent stenarna ifrån dem men det tar inte speciellt länge innan de återkommer i stora mängder igen... Fosfatreaktor hade ingen större inverkan på dem, vilket ju var rätt väntat... Sjöharen pillade inte på dem, och inte några andra djur heller...

Men jag har fortsatt att experimentera lite i karet för att få kontroll på dem och bestämde mig att testa att höja kH i karet till en hög nivå istället för den måttliga (7-8*kH) jag legat på tidigare. Jag ligger nu på 12-13*kH och helt plötsligt har alla valonior och andra makroalger börjat dö i mängder, dom vitnar och vitrar sönder.

Det är några andra saker som skett samtidigt:

-Bytte salt tillbaks till TM pro-reef (ifrån Deltec H2Ocean).

-Doserat Kalium ett tag.

-Ökat på ballingsalterna (för att få upp kH. Mg och Ca steg ju självklart samtidigt).

Efter detta så har jag även pluggat in skummar insuget utomhus, men då hade algerna redan börjat dö...

Vad säger ni kan en höjning av kH (och pH följer väl med samtidigt (ligger på lite under 8.4 på kvällen)) ta kål på bubbelalger? Nån med erfarenheter eller kunskap i området?

Nitrat har hela tiden varit omätbar och fosfaten har varit på de två lägsta värdena på rowa testet sen fosfatreatorn kopplades in....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...