Gå till innehåll

Projektering av 1099 L


Glenn

Rekommenderade inlägg

Från att först ha börjat med ett 60 liter som var igång i runt 3-4 månader som därefter byttes ut till ett 300 liter hörnakvarium som nu har varit igång i 1,5 år. Men nu har funderingar kommit på att det kanske är dags att passera drömgränsen på 1 m3, närmare bestämt 1099 liter. 1099 liter är vad jag tänker mig den "effektiva" akvarievolymen. Det vill säga innermåtten på akvariet och även dragit bort volymen för nedrinningsboxen. Akvariet har yttermåtten 3000x670x650 mm (LxBxH). Valde längden 3000 mm eftersom soffan som akvariet ska stå bakom har det måttet. Och valvet som akvariet ska in genom satte gränsen för bredden. Inriktningen på akvariet är i dagsläget tänkt att det ska vara lite skivanemoner, sacrophyton och andra lättskötta mjuk- och läderkoraller varvat med lättskötta stenkoraller, såsom stora montiporor på ett av de tre tänkta minireven. Kanske ska benämna det som revpelare istället. Är mer sugen på några trevliga fiskar, än ett extremt sps akvarium.

Ytavrinningen

Nedrinningen har jag tänkt mig att den ska bestå av två stycken 40 mm Durso som övergår till 32 mm rör. Ett av dursorören ska ta hand om det största flödet genom att den ställs in som en hävert. Det andra röret ska ta hand om det flödet som häverten inte klarar av. Har även ett tredje rör som ska vara ett akutrör ifall något händer med de andra två. Efter två akvarieolyckor gör man allt för att undvika allt för stora vattenansamlingar på golvet. Returpumpen är tänkt att det ska vara en Deltec HLP-4040.

Cirkulationen

Har tänkt att köra "Closed Loop" med hjälp av en Deltec HLP-5250 och sedan på utvalda ställen rikta olika streamers. Har tänkt mig att inloppet ska liggan nära botten, men inte så nära att sanden kan sugas in, så någon form av skydd ska till. Orsaken att inloppet placeras vid botten är för att jag går och funderar på att koppla på ett UV-filter på något av rören. För bäst effekt ska väl inloppet vara vid botten för att ta hand om vita pricksjukan? De små revpelarna eller snarare stenrösen, eftersom inredningen av akvariet inte riktigt är min grej, ska byggas upp vid utblåsen så att det blir cirkulation mellan stenarna.

Blir det pengar över så får det bli en wavebox också, om det nu blir någon vågeffekt på ett nästan 3m långt akvarie.

Belysning

Är jag rätt kluven till vad jag ska välja. Kör i dagsläget med en 400W Mh-lampa med en Lumenarc reflektor, rätt nöjd med den. De som har mycket imponerande akvarium verkar köra med T5:or, men tycker att akvariet blir mer levande med metallhalogen. Fast nackdelen med metallhalogen är energiförbrukningen, men det handlar ju bara om att prioritera och att omfördela intäkterna...

post-3853-14468918771463_thumb.jpg

post-3853-14468918770849_thumb.jpg

post-3853-14468918771081_thumb.jpg

post-3853-14468918771208_thumb.jpg

Ändrat av Glenn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ritar i Solidworks.

Tror du att det är nödvändigt med större akutrör? Fast kanske inte har skrivit det, det är ett 32 mm. Blir lite tajt mellan borrhålen så vill helst inte gå upp större, fast kan ju alltid bredda sumpen så att det går att hålla större avstånd mellan hålen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag undrade väl mest varför det inte var 40 också. I min mening så har du ju redan akut-röret, eftersom du har 2st durso. Det brukar ju räcka ifall det skulle hända något med det ena.

Har sett att i de flesta fall när det kör med två ytavrinningar att de sätter dem i olika höjd så att det ena bara används men om något skulle hända så stiger ytan och rinner över till avrinning nummer 2...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För intressets skull. Om man i mycket osannolikt läge säger att de andra två nedrinningsrören stoppar. Så har man det mittersta 32 mm röret med fritt fall ned i sumpen. Eftersom det "aldrig" ska användas så kan vi förutsätta att det inte finns rörmaskar eller något annat som bromsar flödet. Menar då att vi inte tar någon hänsyn till rörfriktion.

Om man då ställer upp Bernoullisekvation mellan ytan av evakueringsröret och nedsläppet i sumpen.

p1*rå*g*h1+c1^2/2*rå=p2*rå*h2*c2^2/2*rå

Använder "rå" för vattnetsdensitet. g är gravitationen, 9,81 här nere i Skåne. h är höjdlägena. p är trycket.

För att underlätta beräkningen säger vi att dessa ändar av röret är precis vid ytan av vardera vattenyta, dvs. det råder enbart atmosfärstryck. Menar att vi kan eliminera tryckskillnaden. Sätter även h2 till 0 och h1 till 1,01 m. Hastigheten c1 är den hastigheten nivån i akvariet sänks med.

Om man sedan använder kontinuitetslagen. Det som går in måste komma ut.

V=C1*A1=C2*A2

A1 är akvariets tvärsnittsarea, A2 är rörets tvärsnittsarea. Formulerar om det till C1=A2/(A2*C2). Akvariets area är bra mycket större än rörets area, då blir även C1<<C2. Vilket gör att vi försumma akvariets nivåsänkningshastighet. Tar bort den ena termen i den första ekvationen. Kanske inte riktigt korrekt, men det är ju inte raketforskning.

Det som blir kvar av Bernoullisekvation är g*h1=C2^2, formulerar om det till C2=Roten ur(2*g*h1). Vattnet släpps ned i sumpen med en hastighet av (2*9.81*1,01)^0,5=4,45 m/s

V=C2*A --> V=4,45*(pi*0,025^2/4)-->7,86 kg/s, vilket är strax över 8000 L/h.

Slutsats: Ett 32mm rör bör fungera som evakueringsrör. Eftersom pumpen max kan pumpa 4200 L/h. Men är nog som ni säger, lite överdrivet med ett tredjerör. Blir både hängslen och livrem. Men kostnaden för ett tredjerör är så liten i förhållande till vad allt annat kostar.

Ändrat av Glenn
Oj blev lite kladdigt, svårt att följa.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus: Du som bor i närheten. Tips på någon som kan limma ihop ett akvarie i närheten av Kristianstad? Har pratat lite löst med Kristianstad Zoologiska om de kunde ombesörja det, vilket de även kunde. Fast alltid intressant med fler alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus: Du som bor i närheten. Tips på någon som kan limma ihop ett akvarie i närheten av Kristianstad? Har pratat lite löst med Kristianstad Zoologiska om de kunde ombesörja det, vilket de även kunde. Fast alltid intressant med fler alternativ.

i malmö finns håkanstorp zoo, där kan du måttbeställa.. men om det är i närheten kan man ju fundera på.. i Kstad vet jag ingen tyvärr..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i malmö finns håkanstorp zoo, där kan du måttbeställa.. men om det är i närheten kan man ju fundera på.. i Kstad vet jag ingen tyvärr..

mvh manne

OK! Tack. Får ta och svänga inom där någon dag. Extrajobbar i Malmö, så det är ju nästan i närheten. Är alltid kul att besöka någon annan butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För intressets skull. Om man i mycket osannolikt läge säger att de andra två nedrinningsrören stoppar. Så har man det mittersta 32 mm röret med fritt fall ned i sumpen. Eftersom det "aldrig" ska användas så kan vi förutsätta att det inte finns rörmaskar eller något annat som bromsar flödet. Menar då att vi inte tar någon hänsyn till rörfriktion.

Om man då ställer upp Bernoullisekvation mellan ytan av evakueringsröret och nedsläppet i sumpen.

p1*rå*g*h1+c1^2/2*rå=p2*rå*h2*c2^2/2*rå

Använder "rå" för vattnetsdensitet. g är gravitationen, 9,81 här nere i Skåne. h är höjdlägena. p är trycket.

För att underlätta beräkningen säger vi att dessa ändar av röret är precis vid ytan av vardera vattenyta, dvs. det råder enbart atmosfärstryck. Menar att vi kan eliminera tryckskillnaden. Sätter även h2 till 0 och h1 till 1,01 m. Hastigheten c1 är den hastigheten nivån i akvariet sänks med.

Om man sedan använder kontinuitetslagen. Det som går in måste komma ut.

V=C1*A1=C2*A2

A1 är akvariets tvärsnittsarea, A2 är rörets tvärsnittsarea. Formulerar om det till C1=A2/(A2*C2). Akvariets area är bra mycket större än rörets area, då blir även C1<<C2. Vilket gör att vi försumma akvariets nivåsänkningshastighet. Tar bort den ena termen i den första ekvationen. Kanske inte riktigt korrekt, men det är ju inte raketforskning.

Det som blir kvar av Bernoullisekvation är g*h1=C2^2, formulerar om det till C2=Roten ur(2*g*h1). Vattnet släpps ned i sumpen med en hastighet av (2*9.81*1,01)^0,5=4,45 m/s

V=C2*A --> V=4,45*(pi*0,025^2/4)-->7,86 kg/s, vilket är strax över 8000 L/h.

Slutsats: Ett 32mm rör bör fungera som evakueringsrör. Eftersom pumpen max kan pumpa 4200 L/h. Men är nog som ni säger, lite överdrivet med ett tredjerör. Blir både hängslen och livrem. Men kostnaden för ett tredjerör är så liten i förhållande till vad allt annat kostar.

har varit hos en saltpolare och testat en Red Dragon 8000L med lyfthöjd på ca 1,5m. Ett 32mm rör helt rakt ner i sumpen klarade INTE att ta allt vatten..

själv kör jag en laguna 4500L, efter test så ett 25rör klarar den pumpen utan problem.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, tack för svaret. En Laguna 4500L, verkar vara ganska så nära en deltec 4040. Så då bör jag kunna sova gott om kvällarna.

Sitter och kikar på pumpkurvan på en Red dragon 8000, på 1,5m så ska den pumpa runt 6800 L/h. Ett 1,5 m långt rör bör kunna svälja styva 9000 L/h. Så jag missar bevisligen något när jag räknar på det.

Funderar på annat. Några tankar och funderingar ang. closed loop cirkulationen och att koppla in UVC:t enligt bilden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, tack för svaret. En Laguna 4500L, verkar vara ganska så nära en deltec 4040. Så då bör jag kunna sova gott om kvällarna.

Sitter och kikar på pumpkurvan på en Red dragon 8000, på 1,5m så ska den pumpa runt 6800 L/h. Ett 1,5 m långt rör bör kunna svälja styva 9000 L/h. Så jag missar bevisligen något när jag räknar på det.

Funderar på annat. Några tankar och funderingar ang. closed loop cirkulationen och att koppla in UVC:t enligt bilden?

har ingen Personlig erfarenhet av closed loop system, det jag kan säga bara är att tänkt till så du får in alla kulventilerna på rätt plats , samt att du kan få ut uvcen för lampbyte osv.. , gissar på 2*39w deltec tex.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...