Gå till innehåll

Johans 650l Hörnkar med sump.


Johan W

Rekommenderade inlägg

Tack för titten och säkringarna ikväll Johan trevligt o träffas som vanligt :)

Ditt kar kommer ta sej så småningom du har bara haft otur men du ska se det vänder nu till hösten :)

Ditt kar har ju potential o bli bland de snyggaste på SG bara du hänger i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack själva Ricke, trevligt att ni kom över en runda:) bra om det var så enkelt som att säkringarna var för klena-Tummen upp

Tror också karet kommer ta sig och nu har det ju växt på lite så man kan ju tro att nya koraller som man stoppar i ska klara sig, så om någon har lite fraggar över kanske man kan få köpa på sig något:W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

post-4492-14468923725804_thumb.jpg

Här är några förhoppningsvis bättre bilder;), blåbilderna är ifrån igår kväll efter det att jag plockat i korallerna jag fick med mig ifrån Rickes träff.

Bilderna med fullt ljus är ifrån idag, har ägnat eftermiddagen till att ta ur reflektorerna på T5 armaturerna och polera dom med autosol krompolermedel och det blev en väldig skillnad på blankhet i reflektorerna men jag vet inte om jag ser någon jätteskillnad på ljuset i karet. Sen har jag även haft pumparna ur karet och skurat till dom så nu är det en väldig cirkulation på vattnet.

post-4492-14468923725229_thumb.jpg

post-4492-14468923725489_thumb.jpg

post-4492-14468923725662_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag blir så trött på detta:ledsen: Nu har ju karet mått bra och tuffat på i flera månader, mina få stenkoraller har växt på sig och allt har varit uppåt. Fick med mig en del fraggar ifrån Rickes träff som också har sett ut att må bra, så igår på eftermiddagen började man se att någonting var fel och idag så är alla stenkoraller helt vita alltså helt döda. På ett dygn är dom döda och bortplockade ur karet, jag har ingen ide om vad som gjort detta men det är nog inte meningen att jag ska ha hårda koraller i mitt kar.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara mätt kh och den ligger runt 9, ca, mg, salthalt mätte jag för en vecka sedan och allt var som det ska då och jag tror inte det kan ändra sig så mycket då karet absolut inte är överbelastat med koraller men jag kan ha fel. Har kört konstant med en strumpa fosfatremover i sumpen kanske sista halvåret fast samtidigt så har jag ju fortfarande en del alger som växer så det bör ju inte vara helt tomt på fosfat heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Målat om hemma?

Polerat golvet inför Julhelgen?

Annat som kan släppa lösningsmedel?

Hade reflektorerna till lysrören borta och polerade dom med kromglans för 10 dagar sedan var iof väldigt noggrann med att torka av dom efter men det kanske kan vara orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ser inte alls bra ut:ledsen: vet inte vad det beror på men jag har tagit ett beslut att ta en paus troligtvis inte så lång men ett tag i alla fall. Undrar om det är någon här i trakten som är sugen/vågar husera mina fiskar och kanske några mjukkoraller? hade jag varit er så hade jag haft dom i ett karantänskar ett tag innan man stoppar dom i huvudkaret. Stenarna ska jag försöka kurera i källaren och tekniken behålls. Behöver att ni hämtar så snart som möjligt i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Surt värre, tror iofs att det är ett bra beslut så du kan få en nystart med ny sug. Skulle nog satsat på att slänga i ny sten o möjligen försöka kurera den gamla i total mörker med cirkulation ett par månader med vattenbyten. Hade gärna hjälp dej med fisken , men tror inte vi fått upp dem igen sen. Finns många nya saltisar i trakten som säkert kan hjälpa dej. Tror det är nått i stenen som läcker ut, fisken är nog lungt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härmed kan man dra slutsatsen att inte putsa sina reflektorer med autosol. Det möjliga händelseförloppet jag kan se är att värmen från lysrören har fått den autosolputsade ytan att släppa giftiga ångor som sedan förrts in i vattnet via skummarens luftning.

Det finns inget i säkerhetsdatabladet som säger att ämnena kan bioackumuleras, därför tror jag du råkat ut för en akuttoxisk händelse och om du tar bort reflektorerna och byter vatten så skall karet kunna fungera igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är säkert som ni säger båda två, alltså kommer inte kräva någon att riva sitt kar för att få upp fiskarna igen utan lever dom när det är dax och man får upp dom är det bra alternativet är ju att dom försvinner nu direkt. När jag startar om kommer lysrören vara borta till förmån för dioder sen när det blir är ju ingen som vet.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...