Gå till innehåll

Är akvaristen miljövän eller miljösvin?


Rekommenderade inlägg

Så är titeln på det föredrag som Kjell Fohrman håller hos Malmö Akvarieförening på torsdag den 10 december.

Det är ett föredrag som kritiskt granskar både akvariehobbyn och de politiska krafter som verkar för inskränkningar av handel och hobby med levande djur. Saltvattenshobbyn är utan tvekan den del av akvaristiken som är hårdast ansatt av myndigheter på denna front så det är ett föredrag som borde intressera alla som vill se vår fantastiska hobby fortleva.

Kjell Fohrman är kanske landets mest profilerade akvarist. På senare år är han nog mest känd som mannen bakom internetsajten Zoopet.com, men han har ett flera decennier långt engagemang bakom sig både i föreningslivet och som zoohandlare.

Förutom föredraget blir det som vanligt akvariefrågesport, lotteri, fika och inte minst allmänt fisksnack och trevligt umgänge.

Alla akvarieintresserade är välkomna!

Det går utmärkt att besöka våra föredrag och möten även om du ännu inte är medlem. Inträdet är gratis.

Vi har månadsmöte i vår föreningslokal den andra torsdagen i varje månad. Våra möten börjar kl 19.00, och platsen är Branteviksgatan 40, ingång på gaveln.

Malmö Akvarieförening är mötesplatsen för alla akvarieintresserade i regionen. Här kan du träffa likasinnade, utbyta erfarenheter och utveckla din hobby under trevliga former.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som hade möjlighet att vara där får gärna dela med er av vad ni tyckte om detta föredrag, vore ju intressant att höra vad man kan göra för att hobbyn ska bli bättre på hur och varifrån vi köper in vår fisk/koraller, cyanid var ju ett sätt att fånga fisk på tidigare och jag tycker att vi ska göra vad vi kan för att på bästa sätt rädda reven som är kvar exempelvis ta reda på hur de fångar fisken, kan vi fragga och odla så påfrestningen blir mindre på de fåtal rev som finns kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är synd att jag bor så långt därifrån.

Själv har jag varit intresserad i detta länge.

Jag tror att man måste tänka på konkreta saker när man köper djur och produkter. Tyvärr finns det fortfarande många som använder cyanid. Vi som akvarister måste pressa butiker att ta hem djur med MAC certifikat - http://www.aquariumcouncil.org/.

Vi måste vara bereda för att betala lite mer för sådana djur men på det sättet kan vi visa att vi tar ansvar för vad vi gör.

Sen finns det många andra alternativa produkter som kan ersätta de som skadar miljön. T ex jag använder riffkeramik i mitt 360 liter akvarium och bara 8 kg levande sten. Jag har spser, lpser, allt funkar perfekt, det finns mycket smådjur som har förökat sig och lever på riffkeramik nu, dessutom keramiken ser ut precis som LS efter cirka 3 månader, med kalkalger och allt.

Levande sten är en mycket viktig i korallrevetsekosystem och jag förstår inte hur folk förklarar användning av LS darför att "det är bara stenar som vi tar bort från havet" eller " bara döda koraller". De är en bas, på den basen växer hela revet. Även när vi köper odlade stenar då är vi ansvariga för enormt koldioxid utsläp från flyget (komma ihåg hur tung LS är).

Andra saker - vi kan köpa odlade koraller, det är bra att de flesta spser som vi kan köpa nu är odlade. Det ska dröja tyvärr lite mer innan vi kan köpa odlade fiskar och många arter kan man inte odla alls.

Det är bra att vi redan kan köpa led lampor med låg elförbrukning och de blir allt vanligare, kommer snart till Sverige också i större urval.

Överlag tror jag att det är vi som bestämmer med vara små beslut som vi gör varje dag hur miljövänlig varan hobby är. Tyvärr det fortfarande finns många hobbyster som föredrar att köpa sina fiskar och koraller från butiker som missköter djur bara för att betala 50kr mindre...

Hoppas att Kjell kan lägga till nånting och visa oss kanske olika synspunkter. Någon har varit på föredraget?

Mvh

Piotr

Ändrat av lionfish
grammatik
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...