Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

riktigt nice lagge! var på tiden med lite trevliga bilder!

mvh manne

Jo, kände det också, det är ju inte varje dag man uppdaterar.

Tjusigt.

Lagom med fisk också.

Önskar jag kunde säga det samma om mitt kar. Har för mycket fisk men räknar med att inom 2 år flytta och skaffa större kar.

Tack! :ler:

Faktum är att det enligt planerna hade varit meningen att det skulle vara 2 fiskar till i karet.

En sandvändare som tyvärr inte klara sig väldigt många dagar, sen köpte jag en Midas Blennie för ett par dagar sen som jag inte sett sen dagen efter då den låg o en håla. Kan mycket väl finnas kvar, men jag misstänker att den simmat in i anemonen eller något annat dumt tyvärr. Har inte sett den runt karet på golvet men har inte kollat precis överallt så den kan ju ha hoppat ur och hamnat någonstans där en katt kan ha tagit den eller nåt. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man låter ekonomin styra bara så löser sig hela den biten. :)

Se till o skaffa en tjej som jobbar på en ekonomiavdelning och låt henne sköta ekonomin där hemma och ha filosofin att karet skall i princip vara självförsörjande, dvs de pengar du eventuellt gör på fraggar eller försäljning av teknik skall gå tillbaks i karet, men inga nya pengar in mer än nödvändigt, då kommer du undan billigt. :)

Hade gärna sett 3-4 chromis till tex, även en dvärgkejsare är på önskelistan, allra helst en C. Potteri. Såg en häromdagen, men den var en bra bit utanför vad jag hade råd med, så det får helt enkelt vänta. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, den där ekonomi frågan har man nog sprungit ifrån hela tiden. Igår rensade jag en butik på riktigt fina fiskar, dock vågar man inte säga vad man betala för allt. Tjejen var dock med och himlade med ögonen när det skulle betalas men tog det med ett lättsamt garv. Tur vi inte har delad ekonomi än så länge, bara delade bas utgifter.

Potteri är en fin fisk. Har 3 dvärgkejsare varav potteri är en av dom. Riktigt trevlig fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt!

Diggar din carpet anemon sån har jag letat efter.

ska du köra någon möbel eller huv eller kör du allt öppet?

Tack!

Att det inte är inbyggt är ren slapphet kan jag säga. :)

Skåp skall byggas av MDF som ska lackeras vit, även en mindre överdel skall byggas, även den i vitlackerad MDF.

Nu är ju vädret som det är så trädgården stjäl lite uppmärksamhet, men så fort semestern trillar in så blir det skåpsbygge.

Från början var jag rätt så säker på hur jag skulle göra, med hela möbeln uppbyggd av öppningsbara sidor i massiv ek, men med tiden så har jag märkt att jag inte behöver ha tillgång till höger och vänster sida, det räcker gott med att komma in framifrån, alternativt att det blir fram och högersida som skall ha dörrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Posten har gjort det igen.

Jag sålde mina pumpar till Balsam här på forumet, ena paketet kom fram dagen efter, det andra hamnade i Stockholm hos ChristerT. Snacka om oflyt.

Tydligen så hade de missat min adresslapp och sett en klisterlapp med Christers adress på då just den kartongen kom från honom från början. Hur fel kan det bli egentligen!?

Sen har vi då DHL...

Köpte ett par saker via Drakfisken, fick ett mail igår att de fanns att hämta ut på ett serviceställe i Lund. Perfekt! På vägen hem o allt kan man tycka. Jo visst, när jag väl hittade fram till deras "Servicepoint" så hade caféet stängt redan kl. 17! Hallå! Jag slutar kl. halv fem och ska köra 3,5 mil, hämta upp tjejen på hennes jobb på vägen och komma dit på den tiden! Jag vet att det inte är så väldigt långt, men med trafik och upphämtning att tänka på så hinner jag inte. Får sluta en halvtimme tidigare idag helt enkelt. :)

Uppdatering kommer så fort jag har hämtat mitt paket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väntar på saker från drakfisken jag med, borde komma idag eller imorgon. Såg till att de tog en service point på vägen hem från stan... så man slipper omvägar osv.

Vad köpte du på drakfisken? Själv köpte jag biopelletsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Vortech MP10-ES samt en liten flaska Easy-Life FFM. Vill testa på det också och se vad det gör. Hade en liten påse pellets i min beställning, men det fanns inga små inne just då, så jag har det tillgodo till nästa beställning. Hans är smidig på det sättet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu haft min Vortech-pump i karet i ett par dagar och är mycket nöjd med den, både ljudmässigt och kontrollern som har en del roliga inställningsmöjligheter.

Det tråkiga i kräksången är att knappen för Mode inte riktigt är helt ok. När man trycker på knappen så hoppar den förbi tryckknappen på insidan, den plastbiten som sitter ingjuten i gummit är lös så att säga. De andra två knapparna är helt ok, inser att jag har haft rejält med otur och nu ska den skickas tillbaks till Bioted på måndag, så får vi se om det kommer en helt ny pump eller om det bara blir kontrollerbyte eller vad. Kan tycka att det borde bli billigast med en ny kontroller eller så enkelt som en ny mode-knapp.

Har inte hört om någon annan som haft detta bekymmer så jag känner mig lite som one-of-a-kind i detta ärende. :)

I övrigt så är det alltså en mycket trevlig bekantskap och jag är mycket nöjd med köpet.

Har mätt Ca, Mg och KH ikväll.

Ca: 310

Mg: 1260

KH: 10

Har sett att min Turbinaria längst upp på min ena pelare har blivit lite vit i kanten, undrar om det är pga att den kommit längre upp mot ljuset eller de dalande värdena?

Ska se om jag kan läsa mig till den bästa placeringen för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ted löste mitt dilemma med min ena vortech snabbt o enkelt så vi får hoppas på det bästa även för din del lagge. lite trist när man har ny leksak hemma o den krabbar lite direkt..

fixa till vattenvärdena innan du flyttar turbinaran.! om det är den med gula polyper.. har läst att den kan stå i starkt ljuse på någon sida o sen tvärtom på en annan sida.. passa på o mata den o se om den får fart igen sen när du har 420 ca igen typ.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har förberett ett 75-liters vattenbyte till imorgon.

Har även haft isär min returpump som klabbade igen igår, så idag har jag tömt ut en del av sumpen sedan haft isär pumpen och passat på o sätta en kran på returen efter pumpen samt en unionskoppling där innan. Pumpen går nu som den ska igen.

Jag upptäckte när jag satte ihop rörsystemet för länge sen att jag hade limmat ihop allt från genomföringen i sumpen hela vägen upp till genomföringen i karet utan något sätt att dela på det om det skulle behövas, men nu är den biten tillfixad.

Jag är störtnöjd med pumpen så jag vill inte byta ut den i onödan, men vi får se hur länge det går nu innan det kärvar igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan, det var faktiskt det jag gjorde när den "satte sig". Har den normalt i mittläget, men ville blåsa ur de bubblorna som tydligen hade bildats i böjen uppe i returröret över ytan. Jag fick iaf öppnat upp och putsat upp den så nu snurrar den obehindrat igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, vet inte vad en fischerpump är, men dena lilla Vortechen är fullt jämförbar med Tunzepumpen jag har om man kör den i konstantfart. Grejen med Vortech är att den går up och ner i frekvens beroende på vilke mode och hastighet man kör den i, så det är inte helt lätt att jämföra rakt av. Men jag tycker iaf att den är mycket tyst, tystare än andra exemplar jag hört, och sambon har inte sagt mer än en gång att hon hörde pumpen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket låter Vortech-pumparna? om mam gämför med typ Turbelle och fischer pumpar? Vet du det?

Jag har ett par "Fisher" pumpar, men tycker dom låter aldeles för mycket.

Jag kan instämma med Lagge att Vortechen låter lite vid konstant fart. Men när man har den i Crest mode så hör man tydligt när den varvar upp och ner. Jag satte i helgen in två stycken Tunze 6105:or med silence-fästen i stället för min Vortech MP40w och upplever det nu som tystare än med Vortechen. Dock var inte Vortechen ett ljudproblem så tolka det rätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Pumpen är igång igen!

Efter många dagars väntan är den nu i karet igen!

Tydligen så är knapparna mer känsliga för tryck än jag trodde, så nu är jag väldigt försiktig med mina knapptryckningar. :) Mode-knappen är dock fortfarande mer känslig än de andra tycker jag, då jag tydligt kan höra "klicket" från de två andra knapparna, men inte från Mode-knappen. Hur som helst så är jag fortfarande väldigt nöjd med mitt köp, och även den service som Ted gett mig.

Nu ska jag se vad jag ska ha från Drakfisken i min nästa beställning. :)

Har lite tillgodo sen min förra beställning som jag känner måste spenderas. :ler:

I karet tuffar det annars på som vanligt. Har en liten koloni med Xenia som jag tryckte in i en skreva i min BTN som fått fäste och nu sitter ca 20cm upp från botten. Gillar hur det ser ut faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nyare bilder:

post-1377-1446892001084_thumb.jpg

Musslan kommer från Björn i Helsingborg (bb81) då den inte riktigt trivdes i hans kar. Den har öppnat sig lite mer sen den kom ner i mitt kar, och just nu så låter jag den ta igen sig i sin egen takt, jag försöker hålla koll på kalsiumnivån, men kalkreaktorn står still eftersom locket är på borrning och gängning så att jag kan få ner min pH-prob i den för att styra gastillförsel i framtiden. Saknar dock en magnetventil för att kunna slutföra den biten.

Det blåa på manteln tycker jag har ökat lite också, men det kan vara önsketänkande också.

Den ökade värmen den senaste tiden hålls i shack med hjälp av två fläktar som går på 6V vardera. dessa är inte tysta direkt, men väldigt effektiva. De står uppe på sargen av karet och blåser ut över ytan och reflektorn samt upp i reflektorn så att någorlunda färsk och sval luft drar ned tempen över ytan samt ökar avdunstningen vilket i sin tur leder till sänkt temperatur. Fläktarna styrs av en UT-100 termostat från Conrad, de slår till på 29 grader och ifrån på 27,5. Funkar klockrent som det är nu iaf!

post-1377-14468920008605_thumb.jpg

post-1377-14468920008801_thumb.jpg

post-1377-14468920008994_thumb.jpg

post-1377-14468920009206_thumb.jpg

post-1377-14468920009406_thumb.jpg

post-1377-1446892000959_thumb.jpg

post-1377-14468920009801_thumb.jpg

post-1377-14468920009991_thumb.jpg

post-1377-14468920010207_thumb.jpg

post-1377-14468920010459_thumb.jpg

post-1377-14468920010656_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...