Gå till innehåll

Problem med AM SP3000 autopåfyllning


Datate

Rekommenderade inlägg

Inget ovanligt med det iofs...men nu har jag fått ett problem som jag inte varit med om tidigare! (kors i taket)

Pumpen har börjat gå åt fel håll titt som tätt!?!?!?

Upptäckte det i förrgår kväll då jag tyckte mig höra ett obekant ljud från sumpskåpet. Öppnade dörren och såg att påfyllningspumpen snurrade åt fel håll. Dock går inte vattnet tillbaka till osmostanken pga backventilen.

Har testat att dra ur å sätta i kontakten...men ibland går den åt rätt håll, å ibland åt fel håll. Ibland går den åt olika håll var gång den skall mata utan att jag dragit ur kontakten imellan.

Någon som varit med om något liknande?

Risken är väl att den är på väg att lämna in...har kört den nu i över 4 år mer eller mindre konstant...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har den lagt av...eller...axeln tycks snurra, men själva "rullarna" är stilla.

Får skaffa en liten ny pump å bygga en DIY-variant.

troligtvis är "rullarna" spräckt i mitten så axlen bara glappar runt i hålet på "rullarna" finns som reservdel.. du kan testa också att plocka ur slangen o se så den inte är för hård o gammal.. även den finns som reservdel.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, hittade reservdelarna som nämndes ovan, men att pumpen snurrade åt olika håll tycker jag känns som nånting med själva pumpmotorn...känns lite skumt...

Har en "ny" slang liggandes i nån oljelösning eller fett eller vad det är. Har aldrig bytt...kanske borde börja där å se vad som händer.

Nya rullar kostade ju inte mer än 185kr om man nu kan utesluta motorfel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag plockar bort slangen och rullarna. Slangen var "seg" som tusan och rullarna var spruckna...men lik förbaskat snurrar axeln åt olika håll vid signal. Ibland pumpar den rätt...å ibland å fel håll.

Mycket märkligt. Vad kan ett sådant beteende bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter som det är en enfas synkronmotor så är det inte så konstigt att den kan starta åt fel hål, då ett sätt att göra en sån motor är att ha en "broms" som hindrar den från att starta åt fel hål, det är antagligen den som gått sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade oxo en sådan. Gillade den starkt först pga priset och sin enkelhet.

Men den la av helt till slut.

-Dessutom sitter brytaren, eller flottören på 230v vilket känns fel med barn i huset.

Skulle nog rekommendera nåt annat, med 12-24v till flottör iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft denna pump som top off i snart 3 år utan problem det har väl hänt att den

fått pumpa luft i ett antal dagar i sträck pga slarv med påfyllnad av osmosvatten har ej heller behövt andvända den medföljande reservslangen eller fettet men får väl ta närmare kontroll av detta.

Med hänsyn till priset en alldeles utmärkt produkt i jämförelse med andra slangpumpar.

Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade oxo en sådan. Gillade den starkt först pga priset och sin enkelhet.

Men den la av helt till slut.

-Dessutom sitter brytaren, eller flottören på 230v vilket känns fel med barn i huset.

Skulle nog rekommendera nåt annat, med 12-24v till flottör iaf.

var det en riktigt gammal model då ? min sp3000 har en "klump" i vägguttaget som ger 12v både till slangmotorn och givaren..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört fler med samma fenomen på forumet. Kan det varit Wotan?

Ja, he he... De är ju ena riktiga as de där pumparna, kan snurra åt vilket håll som helst om det vill sig illa. Jurgonh hade samma problem med den han hade för några år sedan... Vad det beror på... Ja du, undrar det samma, för skumt är det

Som sagt tur att de är billiga, för det känns lite som att spela på triss i huruvida man hittar en vinnare.

Har dock gått och köpt mig en begad iaf, som jag hoppas ska hålla måttet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, he he... De är ju ena riktiga as de där pumparna, kan snurra åt vilket håll som helst om det vill sig illa. Jurgonh hade samma problem med den han hade för några år sedan... Vad det beror på... Ja du, undrar det samma, för skumt är det

Som jag skrev tidigare i tråden så är det inte särskilt skumt alls då de använder en motortyp som har fördelen att den snurrar med en konstant hastighet (som enbart beror på nätfrekvensen) men nackdelen att den gör det i slumpmässig riktning, förutsatt att den inte har en speciell liten startmotor (gäller för större motorer) som startar igång den åt rätt håll eller att den har en broms som hindrar den från att starta åt fel håll.

Slutar bromsen att fungera kommer motorn att starta åt slumpmässigt håll varje gång den startar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...