Gå till innehåll

pump med synliga kablar??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en pump där sladden har blivit skalad så att man ser de olika kablarna som går i sladden.

Man ser alltså den blå och bruna tråden som ligger inne i sladden. Är det något som man behöver vara orolig för?

Bör jag undvika att använda pumparna?

Vad ligger innanför den blå och bruna tråden? Koppartråd? Är det isåfall dödligt/giftigt att stoppa ner i akvariet?

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den avskalade delen av pumpen ligger i vatten skulle jag inte riskera att använda den. Ja, det ligger koppar i dessa "kablar" men det är inte det farliga i det läget, utan att om det bara finns Två kablar, och den bruna skulle skalas av yttligare skulle hela ditt kar bli strömförande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar i akvarium kan ha sina sidor men det är inte det som är det akuta problemet utan risken för att akvariet blir strömförande eller annat el-elände. Du bör ta bort pumpen omedelbart. Sen har du två saker att välja på, reparera skadan eller slänga pumpen. Om skadan är långt ut mot kontakten kan du korta kabeln något, annars är enda möjligheten att använda självvulkande tejp. Skall du tejpa så kontrollera först att det inte finns några skador på de inre ledarna, gör rent noga med lösningsmedel och använd färsk tejp och gör dig noga med att sträcka den och lägga den prydligt i flera lager. Rätt utfört blir det fullvärdig lagning.

Och blanda för all del inte ihop självvulkande tejp och isoleringsband, det är helt olika saker.

För att minska risken för riktigt obehagliga händelser med el och vatten är det en mycket god ide att använda jordfelsbrytare. El och skalade kablar är lika med livsfara men en jordfelsbrytare tar hand om de flesta riskerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att det är el och vatten vi pratar om så ser jag inget val, jag hade inte valt att använda pumpen. Hur pass tätt en vulkning blir kan jag inte svara på, men tänk så här:

Innanför den svarta delen, dvs där den blå och bruna går, där ner kan vatten leta sig ner till kontakterna i pumpen och göra vattnet strömförande.

Klarar en vulkanisering att utesluta vattnet till 100%?

Kanske, kan inte svara på det, men varför chansa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den avskalade delen av pumpen ligger i vatten skulle jag inte riskera att använda den. Ja, det ligger koppar i dessa "kablar" men det är inte det farliga i det läget, utan att om det bara finns Två kablar, och den bruna skulle skalas av yttligare skulle hela ditt kar bli strömförande.

Det spelar ingen roll om det är den bruna eller blåa ledaren som får kontakt med vattnet eftersom det inte är en fast installation, dvs kontakten kan vändas i elutaget hur som helst, så det går inte att veta vilken som är nolla eller fas.

Håller förövrigt med om att pumpen inte borde användas, definitivt inte om det är under vattnet som isoleringen saknas, om det är precis vid kontakten och pumpen är dyr så skulle jag fixat till det med tex vulktejp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fast för dom levande sakerna i vattnet spelar väl inte elen nån större roll??!!

i mitt förra kar ramlade en bordsfläkt ner i tanken. å snurrade så fint där. sen la den iof av. å inget i där tog stryk. å ja kan inte tänka mig att min tank inte skulle vart full med ström när den trilla i..

men jag skulle ju iof aldrig köra en skadad kabel i vatten ändå.. finns ju andra som inte tål el.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan berätta om att jag hade en sjöborre som gnagde av isoleringen på en kablel till en streamer i mitt kar. Detta gjorde att jag fick 220 V i mig via armarna... -sjuk-

Det enda som gör att jag idag står på mina ben oskadd är att jag hade en jordfelsbrytare som slog ifrån... :smilie_co

Men jag kan säga att det var riktigt brunt i byxorna efter det -poop-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...