Gå till innehåll

2x10w led över ett 12l nano?


Andy99

Rekommenderade inlägg

Hej undrar vad ni som vet tror om 2x10w ledar över ett litet nano . Det ska tilläggas att jag kan dra ner ledarna till 40% eller så men blir det för mycket ljus samt hur länge ska man ha tänt i början? Skulle kunna sätta ett 11w rör över i stället och ta ledarna till mitt 80l, men om det funkar skulle det passa perfekt in till det lila karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej var inte värmen som jag var rädd för utan snarare om koraler kunde ta stryk av för stark ljus akvariet ör bara 12l så dioderna kommer ganska nära och det är bra drag i dom tror det var 700lumen styck men jag kan ställa ner dom om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har läst så har andra haft bra resultat med dessa skillnaden är bara att jag har starkare en dom jag såg men samma sak mer eller mindre detta ska bli ett test men jag tror på dessa då jag har testat tidigare över mitt 80l med bra respons från mina koraller .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på ljus och ljus, även om det för ögat kan se mycket likt ut. Vissa alger har lättare för att tillgodogöra sig energin och kan anpassa sin upptagsförmåga efter utbud.

Med lite otur så har du ett ljus som inte korallerna kan använda till sin fotosyntes, men som skräpalger frodas i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...