Gå till innehåll

Kalk Reaktor, mixer, CaCl2?


Guest Labeth

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och försöker titta runt på hur jag ska göra för att lyckas hålla mina nivåer på Ca och KH i karet... Jag har hållt på med sötvatten nu ett tag och då med växtakvarier men till sommaren funderar jag på att skaffa ett större saltvattenkar (700L-1000L någonstanns) Har några frågor vad det gäller vattenvärden och produkter för att fixa till dom ... Jag har insett så mycket som att jag vill ha ett korallrev i mitt kar jag har läst på en hel del om detta men jag är fortfarande lite kluven i vilken metod som är rekommenderad för att komma fram till det resultatet man önskar...

Frågor:

1) Jag antar att kalkreaktorn fungerar genom att denreagerarkoldioxid med vattenoch kalket på detta sättet CaCO3 + CO2 + H20 <-> Ca2+ + 2HCO3- som då kommer öka Ca och KH menreaktionen är väl inte fullständig, släpper man inte ut lite CO2 så man sänker pH oxå och är detta farligt?

2) Kalkmixer Matar man denna med osmos vatten? låter ju jättekonstig men det är det jag förstått, förstör inte detta salthalten i vattenet (kanske fattat det helt fel)?

3) CaCl2 Detta Kan man använda detta salt för att öka Ca nivåen i ett saltvattenkar utan att röra KH då förståss och sen använda bikarbonat för att röra på KH tycker jag verkar ganska simpelt och exact? (och sen bara ha doseringspumpar på detta)...

4) Om man nu inte ska köra RO vatten i kalkmixern tar den då bort fosfat för det borde den rent kemiskt sätt göra?

5) Vilket system skulle ni rekommendera att man skaffar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack precis det jag letat efter men inte hittat :)

Har ni någon rekommendation på vilken metod som är bäst eller är det att prova sig fram efter personligt tycke som gäller... Funderar nog på att kombinera Ca(OH)2 metodeni första handochom detta inte räckerCaCl2 + NaHCO3 + salt utan NaClvilken förrening detta nu är (någon som vet?):) Låter som det mest exacta i mitt tycke iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WOW det där va ju ruggit bra tidsskrift(inte bara denna artikel) mycket bra skrivet och bra länkat till andra bra rapporter. Något som alla borde läsa innan dom skaffar saltvattenakvarier :) Tack verkligen intressant :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...