Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Så hur ska jag tänka med dessa pellets. Är det bäst att allt vatten som kommer ur filtret skummas direkt eller spelar det mindre roll?

Köpte en ny skummare igår och den ska matas med en liten pump på 700-1300l/h. Tänkte om att jag kör med en Maxijet 1200 till mitt Vertex VF-15 med pellets och sedan kopplar utloppet från detta in i skummaren. Borde inte detta vara ultimat? Om jag får tillräckligt med fart och turbulens i filtret vill säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan du koppla utloppet från filtret till inloppet på skummaren så är det nog så bra du kan göra det, så länge som du får rätt mängd vatten ut från filtret.

Hur får skummaren sin luft in i skummren?

Ett akvarie på 12 liter kräver kanske ingen skummare iofs. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du koppla utloppet från filtret till inloppet på skummaren så är det nog så bra du kan göra det, så länge som du får rätt mängd vatten ut från filtret.

Hur får skummaren sin luft in i skummren?

Ett akvarie på 12 liter kräver kanske ingen skummare iofs. ;)

He he, jag blåser mina bubblor själv :)

Nä, burken är på 360l. Måste ha dabbat mig med akvarievolymen...

Det är en Deltec apf800 som egentligen är en extern skummare. Den har en egen skummarpump som fixar bubblorna. Den externa pumpen ska bara se till att mata skummaren med nytt vatten ca 700-1300l/h står det i instruktionerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så hur ska jag tänka med dessa pellets. Är det bäst att allt vatten som kommer ur filtret skummas direkt eller spelar det mindre roll?

Köpte en ny skummare igår och den ska matas med en liten pump på 700-1300l/h. Tänkte om att jag kör med en Maxijet 1200 till mitt Vertex VF-15 med pellets och sedan kopplar utloppet från detta in i skummaren. Borde inte detta vara ultimat? Om jag får tillräckligt med fart och turbulens i filtret vill säga.

Är precis så jag sammankopplat mitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar på om biopellets kan var nått för mig, är lite tveksam.... I mitt kommande system matas skummaren (apf600) direkt från ytavrinningen, pelletsreaktorns utvatten kommer alltså inte kunna skummas direkt, utan alla bakterier måste ta omvägen genom karet innan de kan skummas bort... Blir detta en så stor nackdel att jag bör överväga annan lösning?

Alternativet är väl mest att göra "vanlig" fosfatremover och separat nitratfilter eller helt enkelt vodka. Vodka funkade bra i mitt förra kar för några år sedan, Systemet är förberett så att jag kan koppla in någon annan form av nitratfilter (typ svavel) utan större mankemang. Biopllets lockar lite eftersom det löser både nitrat och fosfat och jag har ett Fr509 att använda som reaktor, men det är det med skummningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt i frågan är bara baserad på vad jag har läst, men jag har för avsikt att köra precis så som du beskriver, och förväntar mig inga problem som effekt av det.

B!

Lutar väl åt att jag också gör ett försök med BP, vattnet lär väl cirkulera såpass att effekten blir god ändå. Några veckor till jag hämtar karet så jag hinner vela lite till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar på om biopellets kan var nått för mig, är lite tveksam.... I mitt kommande system matas skummaren (apf600) direkt från ytavrinningen, pelletsreaktorns utvatten kommer alltså inte kunna skummas direkt, utan alla bakterier måste ta omvägen genom karet innan de kan skummas bort... Blir detta en så stor nackdel att jag bör överväga annan lösning?

Jag kör den setupen. Kanske inte ideal, men den verkar fungera för mig i alla fall.

Det där med att låta skummaren ligga i serie efter Biopellets-reaktorn är som jag uppfattar det främst en teoretisk konstruktionsoptimering. Det bygger på antagandet att skummaren redan vid enkel passering tar ut en mycket stor andel av de bakterieprodukter/partiklar som kommer från Biopellets-bädden. Om det verkligen är så återstår nog att visa, hur an nu gör det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar på om biopellets kan var nått för mig, är lite tveksam.... I mitt kommande system matas skummaren (apf600) direkt från ytavrinningen, pelletsreaktorns utvatten kommer alltså inte kunna skummas direkt, utan alla bakterier måste ta omvägen genom karet innan de kan skummas bort... Blir detta en så stor nackdel att jag bör överväga annan lösning?

Jag har kört båda varianterna, först 10 månader då jag släppte ut vattnet från biopellets reaktorn direkt i karet långt från skummaren.

För ett tag sen drog jag ett rör från reaktorn till i närheten av skummarens insug, skillnaden blev att skummet från skummaren blev mycket fastare trots samma inställning och samma vatten nivå i skummaren, dessutom har vattnet blivit ännu klarare.

Att man inte kan dra utloppet till skummaren är ingen anledning till att inte köra med biopellets. Även om man släpper ut vattnet direkt i karet så är biopelletsen helt övelägsen vodka-metoden etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt är pelletsen helt överlägsna vodkan?

Utan att ha satt igång med pellets än så tycker jag att det bästa argumentet är att man inte behöver dosera regelbundet.

För mig, som inte har någon doserpump och måste dosera vodka varje kväll, ska det bli underbart att börja med Biopellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt är pelletsen helt överlägsna vodkan?

För det första har inte haft en enda slemalg i karet sen jag började med biopellets, det fanns alltid lite slemalger åtminstone någonstans i karet med vodka och även innan vodkan också.

Vidare ger vodka metoden en ökad bakteriemängd i vattnet som tyvärr även gör känsliga fiskar mottagligare för sjukdomar, detta problem hade jag även första veckorna med biopellets, men därefter har det funkat perfekt. Har snart kört ett år med biopellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lång diskussion med en tysk korall odlare kom han fram till följande:

Jetzt ist es wichtig ein ausgewogenes (balanserat) Verhältnis zu halten, das ist die Kunst, die richtige Menge Biopellets zu den zugeführten Nährstoffen zu finden. Wenn die Werte jetzt stabil bleiben haben Sie die richtige Menge gefunden.

Verkar logiskt

N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och med google translate blir den tyska texten enligt följande:

Nu är det viktigt att en balanserad (balanserat) förhållande att hålla konsten är rätt mängd biopellets de tillämpade näringsämnen som finns. Om värdena är stabila nu har du hittat rätt mängd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär:

"Nu är det viktigt att att upprätthålla balanserade förhållanden, det är konsten, att hitta den rätta mängden Biopellets till den tillförda mängden näringsämnen. Om värdena förblir stabila nu har du hittat den rätta mängden."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testar detta nu med exakt samma mängd mat+aminosyror+ plankton /dag för att se om jag kan hitta rätt mängd pellets. Målet är cirka 2 NO3 och 0,03 PO4. Riskerar då inte att gå för lågt och riskera blekning. Alla andra akvarierutiner sker nu också helt strikt. Vi får se var det landar.

N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att göra en omstart på mitt kar hmm vad kan det bli för 3-4 gången och undrar då om man kanske skulle testa detta..

Jag har en reactor ser ut som den på bilden här http://www.grotech.de/ENGLISH/index.php?c=1&s=zeolithfilterperfectreef.. Och mitt kar är la ca på 220 med sump skulle jag tro det är deltecet i sign.. Har provat massa saker men aldrig fått koraller att överleva så jag tänkte att detta kanske kan hjälpa mig på traven.. Har haft bra värden innan men som sagt inget har funkat har kört Zeo och har provat Prodibio men utan bra resultat.. Och med den som visas i länken så har jag ingen chans att sätta den innan skummaren.. Men vad jag har läst mig till här så ska det ju funka att ha den efter oxå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att göra en omstart på mitt kar hmm vad kan det bli för 3-4 gången

Har provat massa saker men aldrig fått koraller att överleva

Jag tycker att du ska ta reda på vad det är som går fel innan du börjar med några nya metoder.

Jag skulle råda dig att sluta med allt som inte är "nödvändigt", dvs gå tillbaka till att bara ha ljus, cirkulation och skummare. Om du inte får de flesta koraller att både överleva och växa med den tekniken är det något som är fel... då kommer inte varken biopellets, zeovit eller någon annan metod att hjälpa.

Tänker inte spekulera i vad som skulle kunna var fel då det finns så otroligt många möjligheter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått ett litet oplanerat experiment gjort nu när jag flyttade mitt kar. Ställde undan reaktorn i drift i en egen hink med vatten före och efter transport och den har blivit kvar där fortfarande. Efter 1-2 dygn tror jag det var så uppkom denna vita disighet som många beskrivit. Då hinken inte fått förändrade förutsättningar eller skummats börjar jag fundera på om det inte är så att dimman är döda bakterier eller resultatet av syrefattig produktion. Så känns inte lika relaterat till uppstart då dessa pellets varit under drift några månader och vattnet är detsamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett par dagar kan jag nu säga att blir det syrefattigt i detta medium så får du mjölvitt vatten och i senare statie kommer svavel/ruttet ägg-doften.

Frågan är ju om det är detta i mindre skala eller småpartiklarna som sprids med osköljda pellets som en del nystartade kar märker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett par dagar kan jag nu säga att blir det syrefattigt i detta medium så får du mjölvitt vatten och i senare statie kommer svavel/ruttet ägg-doften.

Frågan är ju om det är detta i mindre skala eller småpartiklarna som sprids med osköljda pellets som en del nystartade kar märker.

Det du beskriver är ett förlopp där bakterierna som lever på ytan av biopelletsen går över från att arbeta med syre till att börja arbeta utan syre. Syrets roll är att det i bakteriernas metabolism - den del som kallas Krebbs cykel eller citronsyracykeln - fungerar som elektronacceptor. Finns inte det syre tillgängligt så fungerar inte denna del av metabolismen. Men dessa bakterier har ett vapen för att klara detta och sin ämnesomsättning och det är att de börjar att använda nitrat i denna del i stället för syre. Restproduktionen blir då kvävgas och vatten. Det är vad vi i vanliga fall kallar denitrifikation. Om nitratet tar slut - vilket det verkar ha gjort i din hink - så börjar bakterierna att koppla in sulfat som acceptor i stället och restproduktionen blir svavelväte. Alltså din "ruttna ägg doft".

Jag tror du har rätt att dimningen i början beror på överproduktion av bakterier och jag tror också att den dimning som syns i nystartade kar ibland också beror på för mycket tillgänglig kolkälla. I ditt fall har du satt samma mängd kolkälla i din hink som du haft för hela karet innan - inte underligt på att det blir syrefritt :)

Din iaktagelser understryker vikten av att dosera rätt, gärna i underkant annars kan det gå snett.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...